Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanleg moestuin


JohanC69

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

volgende week komt men mijn tuin heraanleggen. Ik ga hier een klein deel voorzien als moestuin (6 x ±3 m).

Ik dacht eraan om hier 8 'bedden' te maken van telkens 1,2 m x 1,5 m. Een alternatief en misschien aan te raden zijn 6 bedden van 1,2m x 2 m ?

Momenteel is er leemgrond. Maar men gaat ook grond aanvoeren voor mijn moestuin en deze normaal mengen met de leemgrond.

 

Nu is mijn vraag eigenlijk: moet ik hier deze herfst al iets aan doen of moet ik de grond eerst wat laten 'rusten' tot volgende lente ?

Dien ik dan alles af te dekken met karton of worteldoek om de groei van onkruid tegen te gaan ?

Ik heb wel al wat gelezen maar vind niet direct een antwoord op deze vraag.

 

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen hiermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook afhankelijk van wat "men" precies aanvoert aan grond.

 

Ik zou sowieso beginnen met toevoegen van organisch materiaal bijvoorbeeld in de vorm van compost of een mulchlaag met stro of bladeren tot maart (daarna verwijderen, zodat de grond beter kan opwarmen).

En verder tijdens de wintermaanden alles laten liggen en doorvriezen (als het even koud wil zijn).

 

Na de winter (maart) mulch laag op de composthoop en bedden voorbereiden en eventueel voor het zaaien/planten (wacht tot april daarmee op nieuwe grond en leem) nog eens wieden (schoffelen) zodat je al een deel onkruid niet meer terug krijgt.

 

Een wisselteeltschema met 8 vakken is flexibeler dan met 6 vakken. Maar gezien de kleine oppervlakte zul je toch niet alles kunnen telen en wat keuzes moeten maken, dus zou met 6 vakken ook goed kunnen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dnk dat het verstandig is uit te zoeken, welke wisselteeld bij jou past. De 6 of 8, wij hebben de 8 wisselteeld maar ook de ruimte voor.

Ga je met verhoogde bedden of bakken werken?

Herfst klaarmaken en voorjaar compost en mest, je kan met worteldoek werken of mulch. Groenbemester kan ook, tegen onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

bedankt voor de reacties.

Ik ben van plan om ieder bed afzonderlijk te maken door gebruik te maken van planken rondom. Vermoedelijk zullen de bedden iets hoger komen te liggen dan het pad ertussen.

 

Ik ben van plan om 'traditionele' groenten te planten.

1 bak met o.a. ajuin, sjalot, prei, ... met in de herfst look

1 bak met struikbonen (en mss struikerwten want die gaan samen)

1 bak met o.a. selder, wortel, venkel

1 bak met o.a. komkommer en courgette

1 bak met sla-achtigen (weet niet wat ik hier nog bij kan doen - kunnen ook radijsjes worden met sla)

1 bak met aardbeien

Als ik 8 bakken gebruik kan ik eventueel een 2de bak maken zodat ik de rotatie van 4 jaar toch kan houden.

Ben nu een paar jaren bezig met m2-bakken en koolachtigen zijn niet zo'n succes (die rupsen ook).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de wisselteeld van 8 hebben wij ook 8 jaren, een bed per familie zeg maar. En de vaste bedden zoals aardbeien combinatie met vaste uisoorten. De aardbeien en uien schuiven op, van links naar rechts. Op de lege rijen komen bloemen en groenbemesters.

Je zal zelf de keuzes moeten maken, welke wisselteeld. Per familie of combinatie of beide om er achter te komen hoeveel verhoogde bedden en indeling en wisselteeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wil ik je tuin niet klein noemen hoor, maar in een tuin van dat oppervlakte, zou ik echt niet zo moeilijk doen over teeltwisselingen. Je wilt zo te zien genoeg verschillende zaken telen, en die zou ik lekker in kleine rijtjes door elkaar zetten. Zo kan het amper gebeuren dat iets jaren op dezelfde plek komt, en hoef je er geen schema's voor bij te houden.

Gewoon al een beetje vooruit denken als je iets al in het najaar wilt bemesten ofzo, maar voor de rest gewoon zorgen dat je bodem goed is/wordt. Met lekker wat compost en goed verteerde mest.

(geldt niet alleen voor kleinere tuinen trouwens, ik doe het met mijn grote tuin ook)

 

Edit: nu ik je vraag nog eens goed lees, zie ik dat je niet eens vraagt naar teeltwisseling, maar meer naar het wel of niet afdekken van je grond deze winter. En welk formaat van de bedden handig is.

 

Je hoeft de tuin niet af te dekken deze winter. Kan wel natuurlijk, gebruik dan de natuurlijke zaken die Bit ook noemt, plastic hoeft niet. Er zal weinig onkruid kiemen met kouder weer en donkere dagen. Wel wat natuurlijk, maar dat haal je zo weer weg.

 

Voor de formaten van je bedden is het vooral belangrijk dat je ze niet te breed maakt. Je moet er van beide kanten goed bij kunnen, minder dan een armlengte dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Acht bedden is ideaal. Gebruik ons geheugensteuntje om altijd te weten welke groente waar moet komen:

http://ecotuinweetjes.blogspot.be/2015/05/geheugensteun-voor-wisselteelt.html?m=0

 

Mis hier en daar nog wat met deze teeldwisseling, vandaar dat wij 8 hebben.

Jorieke dit jaar hebben we de tuin niet afgedekt, geen onkruid kunnen wieden met als resultaat dat de tuin een en al onkruid is.

Een combinatie van mulch en worteldoek past het beste bij ons.

Iedere tuinder zal zelf moeten uitvinden wat het beste past en werkt, al doende zal men leren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fotootje Jane Doe, fotootje, please?????

Ik mocht van de Bazin niet veel doen in de tweede tuin, heb uiteindelijk met de bosmaaier gewied.

Telt het onkruid ook mee in de teeltwisseling. Veel grassen of nachtschaden of zo?

Hiermee bedoel ik dus als er niet gewied is.

Tenslotte zijn het ook planten alleen worden die maar zelden ziek.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan nog zo leuk 6 of 8 bedden aanleggen voor de teeltwisseling, met als doel allerlei ziektes niet te 'kweken", maar let je niet op je onkruiden die overal toch blijven komen, is er een dikke kans dat je het hele idee van je teeltwisseling teniet doet. Niet bij iedereen bekend, maar een goed voorbeeld is het overal voorkomende onkruidje 'Herderstasje'. Dat is de drager van knolvoet. Laat je dat onkruidje gewoon ontstaan op je teeltbed, hou je de mogelijke knolvoet gewoon in stand hoor. Of je dat bed nou 6 of 8 jaar geen kolen geeft. De ziekte blijft bestaan in dat bed. Zo ook roest, daar zijn vele voorbeelden van. Met nog tal van andere ziektes ook trouwens. vele heel gewone onkruiden kunnen dragers zijn van van alles.

 

Nee.... die ouwe tuinmannetjes met van die makeloze schone bedden waren echt niet allemaal zo dom ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit je hebt helemaal gelijk, maar als de omstandigheden tuinieren onmogelijk maken is het niet anders. Buiten de 8 bedden moestuin zijn er meer vlakten Zodra er een ziekte de kop op duikt, kunnen we aangepast telen Maar tot nu toe blijven we redelijk bespaard, op aardappelziekte na vorrig jaar.

Ah zo Jorieke, de mulch wordt in de winter dan compost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...