Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groninger pronkboon(de roze/paarse) gezocht


Stan

Aanbevolen berichten

Ik ben opzoek naar de Groninger pronkboon. De stokboon met de roze/paarse bonen en de bonen zelf lijken wat op de P. coccineus Sunset en zouden rode bloemen moeten hebben(waar de sunset roze bloemen heeft). Stichting vergeten groenten telen ze wel maar, op mijn vraag of ik wat bonen voor de teelt kan overnemen krijg ik geen reactie

 

Dus wie heeft ze staan?( P. coccineus Sunset zijn ook mooi maar die heb ik bij Vreeken iig wel gezien en kan ik daar bestellen)en wil er wat van ruilen/verkopen/geven? Weet je een (web)shop oid die ze heeft dan ben ik ook al blij.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zit hier iets tussen....? In ieder geval een groot assortiment oude rassen.

http://www.levenvanhetland.nl/boon.htm

 

En bij deze mensen zou je eens kunnen informeren.....wie weet?

http://detuinenvanweldadigheid.nl/index.php?page=winkel

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Angela, deze lijken er idd wel erg veel op. Ook de groene buitenkant komt overeen.

 

Deze had ik gezien(foto van stichting vergeten groenten) :

120039548681016332817367429203560482175501n76661442420876.jpg

 

Kan ik er wat overnemen? Of ruilen? Heb je een adres voor mij?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stan, als ze idd rood bloeien heb ik eventueel ook wel zaden voor je.

De bonen zijn als ze vers zijn idd roze paarsachtig, gedroogd bruin/rood bjna zwart gespikkeld.

Ik heb ze dit jaar nauwelijks gehad, maar van vorig jaar nog zaden genoeg.

Pb maar bij interesse!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm dit kan nog heel erg leuk gaan worden. Ik heb reactie van de Tuinen van Weldadigheid en er zijn dus 2 rassen die vrij veel opelkaar lijken. De Groninger pronkboon en de Stiense boon uit het midden van het land (Alsmeer e.o. kortom hier enkele km vandaan)echter zover ik kan vinden zou de laatste meer zwart/bruine spikkels hebben dan de Groninger pronk.

 

We gaan dus maar eens mailen met de historische tuin in Aalsmeer en wat info in zien te winnen bij mijn vrienden van archeologie. heb je tips of informatie zet die dan graag hier of stuur mij een pb. Ook bij de Tuinen van Weldadigheid wilen ze graag weten hoe dit zit en wat het verschil dan zou zijn(komen ze echt uit Groningen e.d.). Kortom hulp gewenst.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt Angela dat zijn de Stiense bonen uit Aalsmeer. Die hebben meer het uiterlijk van een tuinboon begrijp ik na een gesprek met de historische tuin Aalsmeer. Ik ben nu aan het spitten in de Oranjelijst van de Oerakker(WUR) maar ik zie niet 1, 2, 3 een soort die daar op zou lijken tussen de dik 400 soorten van 1850 tot 1945.

 

Het zou dus idd best kunnen gaan om een lokale boon die niet voor is gekomen in zadencatalogusen. Maar ik blijf nog even spitten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de foto's van De Nieuwe Tuin lijken de bonen van Sunset niet echt op die hier worden getoond.

http://denieuwetuin.be/home/318-sunset.html

 

De bonen op de laatste foto van Angela lijken ook wel op Pronkboon Sun Bright en ook op de pronkbonen (roodbloeiend) die ik bij de Lidl kocht.

 

Lijkt me toch best ingewikkeld om van een foto met boontjes te zien welke soort het is

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anna3

lijken wat op de P. coccineus Sunset
zei ik en dan doel ik op de roze kleur van de boon zelf(de peul is ook heel anders n.l.). ik geef ook aan dat deze een hele andere bloemkleur heeft. Zo zijn er wel meer Engelse runner beans die er wat van weg hebben. Maar ik zoek echt het landras Groninger pronk (alle coccineus soortjes zijn pronkbonen). Maar thanx voor het meedenken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Stan en de anderen,

Ik teel al een paar jaar pronkers en ben er inmiddels achter dat ze behoorlijk promiscue zijn!

Ze zijn (op de volkstuin) bijna niet zaadecht te krijgen: wat je in de grond stopt krijg je niet per se ook in de peul.

Vandaar dat je niet met zekerheid kunt zeggen welk soort je hebt, tenzij de teler ervoor heeft gezorgd dat de bestuiving monogaam is

Ik vind de beige pronkboon Pink Lady (bloeit oranje-roze) heel lekker, maar helaas brengen de zaden zowel de beige als de paarse variant voort.

Uit ervaring weet ik ook dat het leggen van paarse pronkers kan leiden tot alle kleuren paars tot zwart!

Zelf zaden winnen betekent dus een gok, als je per se een bepaalde soort wilt.

Maar de paarse variant is volgens mij wel dominant, dus die zit er altijd wel ergens tussen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...