Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, voor het eerst kweepeer gelei gemaakt. Het recept gaf aan op elke liter een kilo gelei suiker, dit is voor ons veel te zoet. Ik heb er toen twee opgeloste gelei blaadjes doorheen geroerd en de boel was metteen niet doorzichtig meer... raar, zal toch wel smaken denk ik. Maar hoe kan ik dat een volgende keer oplossen? Woon in Frankrijk en aggar aggar nog niet gezien hier...was wat het recept aangaf om eventueel te gebruiken.

groetjes!

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Geplaatst:

Voor mij ook veel te zoet

Hier kun je ook geleisuiker met maar de helft suiker kopen.

En ook geleipoeder zonder suiker. De suiker moet je dan zelf toevoegen, zoveel/weinig als je wilt.

Het was bij mij geen succes, waarschijnlijk omdat de peren niet rijp genoeg waren.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Je moet gewoon wat suiker aangevuld met pectine gebruiken. Probeer maar eens op 1 kilo vocht 250 g suiker en twee zakjes pectine. Roer de pectine eerst goed door de suiker anders krijg je klontjes. Pectine is overal in Frankrijk te koop onder de naam Alsa Vitpris. De gelei gaat opstijven als hij wat rood gaat kleuren. Kooktijden zijn moeilijk aan te geven want dat verschilt nogal bij verschillende rassen kweeperen. Begin maar eens met 20 min koken en beoordeel daarna de kleur. Je kan ook een schoteltje in de vriezer zetten en wat hete gelei er op gieten. Stolt het dan is de gelei goed. Mocht het geleren niet gelukt zijn (dat merk je na een dag als de gelei afgekoeld is) dan giet je de volle jampotjes gewoon weer in de pan en kook nog wat langer door.

Agar Agar moet je zeker niet gebruiken. Die geeft de opstijving maar voor een paar dagen. Ik heb het overigens weleens in Frankrijk zien liggen in de oosterse hoek van een supermarkt

Geplaatst:

Okee, ik ga het opschrijven de naam van dat Alsa Vitpris... bedankt. Het is idd te dun gebleven en denk dat het huist te lang doorgekookt is. Maar het is wel verrukkelijk! dan als sausje of siroop. Van het pulp heb ik dulce de membrilo gemaakt een soort gum snoep, had ik nog niet eerder over gehoord. Google hè?

Geplaatst:

Er zit inderdaad pectine in de kweepeer, vooral in de schil en het klokhuis. Maar als je geen extra pectine toevoegt moet je veeeel langer koken tot wel 3-4 uur om het vocht te laten geleren. En door het lange koken verdampt er veel vocht en hou je dus veel minder gelei over.

Geplaatst:

Mijn kweepeergelei van 2 jaar terug is heel goed gelukt. Ik had er veel gemaakt en heb nu nog een bakje staan en dat is nog steeds goed. Ik houd ook niet zo van zoet en ik gebruikte een halve kg Van Gilse speciaal( 3:1) op 2 liter.

Ik maakte het zo:

PICT039542291445199638.jpg

Geplaatst:

Zijn toch allemaal goeie antwoorden weer. Volgend jaar wil ik het weer proberen. Hoop dat is dan weer Kweeperen krijg en anders koop ik ze hier volop te koop. Maar wil zeker zelf zo'n boompje kopen, duurt het lang voor hij vruchten krijgt, weet iemand dat?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...