Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Van gras naar moestuin, wat te doen?


Mathijs Petten

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Graag wil ik van een stuk grasveld in onze tuin een moestuin maken (zie foto). Het liefst begin ik vandaag nog, maar weet niet wat ik moet doen met het gras. Moet ik dat afgraven en weggooien of kan ik het stuk gewoon omspitten met het gras erop? Er staat verder weinig onkruid tussen en de vorige bewoner van dit huis heeft tot een jaar of 4 gelden 30 jaar lang een moestuin op die plek gehad.

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

Tuin90631445591285.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval zou ik altijd voor de karton-methode kiezen. Omdat het een snel resultaat geeft als je het nu doet en meteen een behoorlijke basis om op een natuurlijke manier te tuinieren. Ik zie niet echt wortelonkruiden, dus de noodzaak om die eerst systematisch te verwijderen is er niet. Kort gezegd: Je dekt het stuk moestuin af met een laag bruin karton en daarop komt een laag compost van 5 a 8 cm. Na de winter is het karton minstens doorweekt en waarschijnlijk al flink verteerd en je kunt er direct in planten of zelfs zaaien. Het verterende gras geeft stikstof en het karton de koolstof voor een vlotte compostering en het resultaat is een bodem met zeker een begin aan organisch materiaal en al flink wat bodemleven.

Ik heb intussen al meerdere keren ervaring opgedaan met deze werkwijze in verschillende situaties. De basis haalde ik bij Charles Dowding. Helaas gaven zijn oude website (en zijn boeken) veel uitgebreidere beschrijvingen dan op de huidige. http://www.charlesdowding.co.uk/no-dig-growing/no-dig-growing-preparation/

 

 

Afplaggen (graslaag wegsteken) kan eventueel ook omdat het gras kort is en omspitten zou ook kunnen. Maar als je op een meer natuurlijke manier wilt tuinieren, zijn dit methoden die er misschien wel netjes uitzien maar weinig of zelfs niets bijdragen aan een gezonde bodem.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga akkoord met Weknow. Nog een argument om de karton methode te gebruiken is dat die minder arbeids intensief is dan omspitten. Verder lijkt het mij echt een leuk stukje grond om een moestuin op te beginnen. Met die bomen op de achtergrond en de lichte helling (al kan dat gezichtsbedrog zijn) .

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste gedachte was ook bij mij karton en compost, dat is van alle kanten bekeken het meest praktisch en het minste werk.

 

Nu heb ik wel meegekregen dat als je begint op grond waar gras gestaan heeft, er veel aaltjes (als ik het goed heb) overblijven die in de aardappelen kunnen kruipen wanneer je die gaat verbouwen het 1e jaar. Wat je er tegen kunt doen weet ik ook niet, misschien is dit iets dat je zelf uit wilt zoeken. Misschien het 1e jaar tegen alle adviezen in geen aardappelen erop, maar bijvoorbeeld veel afrikaantjes, deze bestrijden de aaltjes met hun wortelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, super bedankt voor de adviezen! De karton methode had ik nog nooit van gehoord, wat leuk! Ik ga het denk ik voor de helft doen. De andere helft omspitten. Kijken naar het verschil om zo wat ervaring op te doen.

 

Kan ik het gewoon omspitten en dan volgende week iets gaan planten? (even kijken wat ik nu kan planten of zaaien) of moet ik ook dan nog even wachten? En als ik het met gras en al omspit, komt het dan niet terug?

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.moestuinforum.nl/stuk-gazon-vervangen-voor-moestuin-t7771.html?hilit=karton%20gras

 

Na het spitten kun je meteen gaan planten, maar wortelonkruiden zoals kweek en winde komen terug als niet alle stukjes wortel verwijderd zijn. Dus zoveel mogelijk eruit halen en bijhouden, dan raak je het wel kwijt.

 

Ik zit op het zand en heb vorig najaar een stuk 'geplagd': alleen het bovenste laagje omgedraaid en de wortels van kweek enzo eruit gehaald (is minder zwaar werk dan spitten). Dit voorjaar aardappels gepoot en dahlia's en dat ging prima: intussen zijn die plaggen verteerd en is de grond mooi los geworden.

 

Succes!

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik het gewoon omspitten en dan volgende week iets gaan planten? (even kijken wat ik nu kan planten of zaaien) of moet ik ook dan nog even wachten?

 

Eigenlijk kun je in de open lucht nu nog maar heel weinig zaaien/uitplanten w.b. groenten. Winteruien kan nog net of knoflook......maar andere dingen hadden er al moeten staan of vragen (veldsla, rucola) minstens een platte bak.

Het nieuwe (buiten) zaai en plantseizoen begint, wat afhankelijk van het weer, in april. Dus wat je nu doet is voorbereiding voor de lente. Mensen die spitten (ik niet meer, niet vanwege het werk maar vanwege de gezondheid van de bodem en het bodemleven denk ik echt dat het achterhaald en niet gewenst is) deden dat traditioneel voor de winter op klei om door vorst een betere structuur te krijgen en op zand in het hele vroege voorjaar. (Door niet te spitten en systematisch met organisch materiaal je bodem te verzorgen wordt de bodemstructuur blijvend goed, beter dan met spitten of freezen mogelijk is)

Ik zou dus nog niets planten binnenkort (tenzij je fruitstruiken wilt zetten, daarvoor is nov/dec de ideale tijd)

 

En als ik het met gras en al omspit, komt het dan niet terug?

Als je er toch voor kiest om te spitten, dan leg je elke steek omgekeerd terug zodat het gras van onder zit en geen licht meer krijgt. Dan verteert het en komt het niet terug. Even oefenen en niet te grote steken maken.

 

In gras kunnen inderdaad insecten leven die - vooral het eerste jaar - schade aan de wortels van je gewassen kunnen geven. Geen aaltjes, maar engerlingen of emelten. Of dat bij jou gebeurt is niet te zeggen. Ik heb er nooit enorm veel last van gehad, wel wat... (Overigens eten die ook de wortels van het gras en kun je vaak zien of ze er zitten....bijvoorbeeld als er veel spreeuwen in je grond wroeten kan dat op hun aanwezigheid wijzen...spreeuwen zijn er verzot op, maar ook merels en kippen eten die erg graag....dus een paar weken wat kippen laten scharrelen op het gras nu, zou dat eventuele probleem sterk verminderen.) Niet speciaal aardappels hebben daar dan last van, maar in principe kunnen vele gewassen worden aangetast....maar ik zou er niet te krampachtig over doen. Een moestuin wordt...als je de bodem steeds goed verzorgt....elk jaar beter. Het eerst 1e jaar kun je er wat last van hebben....maar er is zo veel dat, zeker in het begin, nog niet perfect zal gaan. Aardappels zou juist een goede eerste teelt zijn op nieuwe grond omdat je ze in het karton kunt planten en ze een lekker kruimelige bodem achterlaten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

práchtig stukje grond zeg ! gefeliciteerd.

 

Denk dat ik er voor zou gaan om een deel af te plaggen ( de plaggen omgekeerd op een hoop stapelen ergens in een hoek, dit kan dan je plaggen-composthoop zijn voor gebruik volgend jaar ) en het afgeplagde deel met een kleine handploeg licht ploegen en daarna in het vroege voorjaar freezen.

Wel helemaal niets natuurlijks aan, maar voor de eerste start wel zo lekker om helemaal schoon te kunnen beginnen, je padenstelsel aan te kunnen leggen deze winter enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi stukje grond Mathijs met het voordeel dat het tot 4 jaar geleden tientallen jaren lang moestuin is geweest. Dat wil zeggen dat je kunt verwachten dat voor moestuingebruik structuur en samenstelling van de grond grotendeels in orde zullen zijn.

 

Als ik hier weer een moestuin van zou moeten maken dan zou ik het doen via de methode zoals Bit die beschrijft. Je zegt niet hoe groot het stuk grasland is dat weer moestuin moet gaan worden maar als ik naar de foto kijk dan heb je , indien je daar voor kiest , behoorlijk wat af te plaggen. Niet bepaald het leukste deel van een moestuinhobby en behoorlijk arbeidsintensief ook. Misschien heb je wat aan mijn tip. Huur een graszodensnijmachine en in een mum van tijd ligt die hele graszodenlaag los om verwijderd te worden. Via de link hier beneden (promo filmpje van een belgisch verhuurbedrijf) krijg je een indruk hoe zoiets in zijn werk gaat. Ook in Nederland is zo'n ding makkelijk te huren. In jouw geval is het dichtstbijzijnde adres misschien de firma Boels in Heerhugowaard ?

 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 jaar geleden een stuk gras m.b.v. karton en kompost en stro omgetoverd tot een moestuin. Ik zou het zo weer doen. Spitten kan ik niet (fysiek) en is ook niet goed en niet nodig voor de bodem...

 

De grond in dat stuk is nu mooi los en kruimelig (ik zit op zand).

Nu ik het grootste deel geoogst heb, gaat er weer een laagje kompost op, en ik hou alles constant afgedekt met hooi/stro/uitgetrokken onkruid, zodat alles behoorlijk goed onkruidvrij blijft. Weinig werk, gezonde bodem, goede oogst. Ik = tevreden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi stuk, maar ik wordt al moe van de gedachte dat ik dat hele stuk zou moeten plaggen en spitten. de karton methode lijkt mij wel zo aantrekkelijk,

zelf gebruik ik plastic, ik heb nu eenmaal een voorraadje liggen. het leverde bij mij een prachtige losse bodem op, ik kon zo inplanten.

en het is ook nog goed voor het bodem leven, nog een plus.

binnenkort begin ik met het laatste stuk van de kas en heb het plastic vorige maand weer uit de schuur gehaald en uitgespreid.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...