Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben van plan een pad te maken met houtsnippers . Nu heb ik op Internet gelezen dat je eerst karton moet leggen . Zodat er geen gras erdoorheen kan groeien. Ik moet dan ongeveer 60.00×0.50 meter karton leggen. Dat zie ik eigenlijke niet zitten . Hoe dik moet de houtsnipper laag dik zijn wil gras er niet doorheen komen. Ik ga natuurlijke de pad onkruidvrij maken.

Geplaatst:

Houtsnippers zou ik niet nemen, dat verteerd deels, en uiteindelijk komt er toch altijd wel onkruid door, of je moet er worteldoek onderleggen. Makkelijker is om het pad van betontegels (60x40cm) te maken, die kun je over het algemeen gratis afhalen in de buurt (kijk maar op Marktplaats of bij nieuwbouwprojecten). Er zijn hierover ook recent topics geweest op dit forum, over de verschillende manieren om een pad te maken in de moestuin.

Geplaatst:

Ja, het ziet er, zeker als het strak op zijn plaats blijft liggen, zeker mooier uit dan betontegels. Maar stel dat je je indeling van de tuin eens wil veranderen, dan zijn die betontegels makkelijker te verplaatsen (mits je er niet een heel mooi, strak pad van hebt gemaakt) dan de houtsnippers. Zolang ik mijn tuin nog lang niet klaar heb, maak ik dus paden met tegels en die paden pas ik steeds aan naar wens.

Geplaatst:

Mijn indeling staat vast..maar heb geen zin om met karton te shouwen.de paden zijn totaal 50 meter lang en 0.50 breed. Genoeg gronddoek . Maar twijfel of het goed zal gaan. Moet de gronddoek knippen en dat word niet mooi. Stenen lukt niet heb al de bakken geïnstalleerd . En zijn niet overal even breed. En heb zeik tuinders. Als je met iets nieuws komt moeten ze meteen commentaar geven waarom het niet zou werken.

Geplaatst:

Waarom heb je zeiktuinders? Dit ziet er toch heel netjes uit? Een stenen pad wordt inderdaad lastig als de paden niet overal even breed zijn.

Waarom zeuren die mensen dan? Meestal zijn het onredelijke argumenten, maar het kan je plezier in het tuinieren wel flink vergallen. En als het wel redelijke argumenten zijn kun je er wel wat van leren. Maar iedereen is ooit eens begonnen met tuinieren daar en iedereen heeft in het begin ook fouten gemaakt. Ook doet iedereen het anders en zolang een ander daar geen last van heeft lijkt mij niet dat er redenen tot zeuren zijn.

Je tuiniert in de omgeving van Zaandam, daar is de grondwaterspiegel zeer hoog en is het al snel drassig. Ligt je tuin vlakbij de spoorlijn?

Kleine toevoeging nog.

Ik zou gewoon een dikke laag houtsnippers strooien. Eventueel met karton of worteldoek, maar dat hoeft niet. Zelf had ik in mijn vorige tuin een dikke laag van zo'n 5cm dik aan houtsnippers, daar kwam zelden onkruid doorheen. Dat werkte goed. En bij jouw verwaaien de houtsnippers ook niet, want de paden zijn netjes afgeperkt. Kortom, gewoon storten die houtsnippers.

Geplaatst:

Omdat ik het anders doe dan hun. Het zijn wel vaak de oudjes die zeiken. Jongen mensen kan ik wel goed mee op schieten. Wat ik klein beetje bang voor ben is dat ik niet meer die paden ga spitten en data ze weg zakken . Het is namelijke veengrond.

Geplaatst:

Wegzakken doen ze dan op den duur zowiezo, en ze breken natuurlijk ook af.

Dus dan moet je over een aantal jaren weer een laag storten.

Zo gaat dat bij mij tenminste, ook op het veen en drassig.

Geplaatst:

misschien iets anders nemen?

bij ons legt een tuinbuuv elk jaar stro op de paden, aan het eind van het jaar harkt ze het in de composthoop

ziet er goed uit en houdt onkruid een jaartje tegen

Geplaatst:

Maar als ze verrotten de houtsnippers kan ik dat niet afschrappen van de grond en in de bakken gooien of is het dan zo verder gedaald dat het niet handig . En ik nieuwe houtsnippers moet brengen. Krijg de idee dat je geen vaste paden moet maken in veen. Wat ten eerste kan je het niet spitten zodat het hoger word en ten tweede je loopt op het zelfde plek constant en dat gaat volgens mij heel snel zakken . Had het deze weekend . Ik Had op meerdere keren op de zelfde grond gelopen op de natte grond op eens werd het daar een plas. Waar je wegzakte.

Geplaatst:

Ik heb mijn bedenkingen met de worteldoek onder de houtsnlppers. Ja ik snap wel de bedoeling zodat er geen omkruid tussen komt.

Maar tijdens het tuinieren valt er wel eens wat grond op de houtsnippers de houtsnippers verteren . Wat krijg je na verloop van tijd worteldoek met daar boven gemorsde grond verteerde houtsnippers en houtsnippers. Dus daar kan ook onkruid in groeien. Stoepstenen leggen gewoon op de grond groei ook omkruid tussen juist langs dat manueel verwijdert moet worden lijkt me dan veel gemakkelijker tijdens het schoffelen van de bedden even de paden mee te nemen moest er hier en daar toch wat omkruid tussen de snippers komen. Mij lijkt het gemakkelijker om houtsnippers te storten en jaarlijks wat bij te vullen als het nodig is.

.

Geplaatst:
Maar als ze verrotten de houtsnippers kan ik dat niet afschrappen van de grond en in de bakken gooien of is het dan zo verder gedaald dat het niet handig . En ik nieuwe houtsnippers moet brengen. Krijg de idee dat je geen vaste paden moet maken in veen. Wat ten eerste kan je het niet spitten zodat het hoger word en ten tweede je loopt op het zelfde plek constant en dat gaat volgens mij heel snel zakken . Had het deze weekend . Ik Had op meerdere keren op de zelfde grond gelopen op de natte grond op eens werd het daar een plas. Waar je wegzakte.

je kan de houtsnippers na een tijd weghalen en vernieuwen maar dat is een hoop extra werk voor niets. gewoon een nieuw laagje eroverheen. ziet er weer netjes uit en je verhoogt direct het deel wat is weggezakt. win-win.

geen vaste paden in veen lijkt me nog veel onhandiger eerlijk gezegd, dan mag je na een tijdje lieslaarzen hebben om nog op je tuin te komen.

Geplaatst:

Beste loes.

Wat bedoelt u met

"geen vaste paden in veen lijkt me nog veel onhandiger eerlijk gezegd, dan mag je na een tijdje lieslaarzen hebben om nog op je tuin te komen."

Geplaatst:

je zei "Krijg de idee dat je geen vaste paden moet maken in veen. "

en vervolgens " Ik Had op meerdere keren op de zelfde grond gelopen op de natte grond op eens werd het daar een plas. Waar je wegzakte."

geen pad aanleggen en meerdere keren over dezelfde grond lopen is geeft blijkbaar een plas waar je in wegzakt.

je ontkomt er bij een moestuin niet aan dat je meerdere malen over hetzelfde stukje grond loopt. daardoor heb je juist bij vochtige grond iets nodig om die plassen te voorkomen, zo niet dan wordt het water een steeds groter probleem en heb je laarzen nodig om op de tuin te komen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...