Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaden stoksnijboon verzameld. Bruikbaar?


Johmir

Aanbevolen berichten

Ik heb dit najaar enkele peulen van mijn stoksnijbonen aan de plant laten hangen met de bedoeling om de zaden te verzamelen.

Ik heb de peulen van de plant gehaald toen ze geel begonnen te verkleuren en heb deze peulen vervolgens op een krant op zolder laten drogen (ca. 2 weken). Vanavond heb ik de bonen uit de hulsen gehaald. Sommigen waren mooi, anderen juist flink bruin of zelfs wat met schimmels. Zouden deze bonen nog te gebruiken zijn om volgend jaar te zaaien/leggen? Hieronder een fotootje van de 'oogst'.

 

2015-11-24-1942821448400489.31

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen speciaal ras of zo. Ik zal de mooiste eruit vissen en kijken of dat nog wat wordt. Wel heb ik gelezen dat het vesrtandig is om bonenzenzaden altijd even een paar dagen in een vriezer te leggen om larven die mogelijk in de zaden zitten te doden. Dus dat ga ik in ieder geval doen.

En daarnaast zal ik maar nieuwe zaden kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...