Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Na vele jaren nauwelijks vlees te hebben gegeten vanwege de ellende in de 'vleesfabrieken', heb ik sinds kort de smaak te pakken. Ik koop alleen vlees van varkens die zomer en winter in bijna volledige vrijheid in het veld lopen-spelen-woelen-badderen-zonnen. Daar kan ik goed mee leven.

Maar nu viel de Kerstfolder van de poelier in de bus en dat zet me aan het denken.

Wilde dieren zijn het ultieme 'scharrelvlees', alleen komen ze zo rottig aan hun eind als de jager niet meteen goed raak schiet. Ook stuit het me tegen de borst dat er bijvoorbeeld reeën geschoten worden, maar dat is natuurlijk vals sentiment: het is net zo goed een dier als een varken of een koe.

En die ganzen, die worden massaal afgeschoten vanwege de overlast. Waarom zou je dat vlees dan niet eten?

Hoe kijken andere 'vleesbezwaarden' daar tegenaan?

Als je uit principe alleen leed-vrij vlees eet, valt daar dan ook wild onder, of vind jij van niet? En waarom dan wel/niet?

N.B. het gaat hier dus over de jacht, niet over scharrelvlees of over vegetarisme.

En ook niet over 'wild' uit de supermarkt, want dat is vaak nep.

Dus open ajb even een apart draadje als jij het daar over wilt hebben

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Leuke vraag! Ben benieuwd naar de antwoorden

Wij eten zelf zoveel mogelijk 'kenbaar' vlees, dood dier dus dat in de omgeving is opgegroeid onder fijne omstandigheden.

En alles van dat dier als het kan. En ja, ook geschoten fazanten (heel soms). Maar dan ook zelf plukken!

Ik heb er zelf geen probleem mee om wild te eten als het eenmaal dood is. Maar ik vraag me wel af of het nodig is om al die in het wild levende dieren af te schieten. Aan de andere kant: als we dan toch af en toe vlees willen eten, kunnen we de Veluwe net zo goed als een soort scharrelbedrijf voor everzwijnen beschouwen...

Geplaatst:

Wat ik zo snel op internet lees over flexitarisme, is dat het 'ze' niet echt uit lijkt te maken wat voor een vlees ze eten, op hun vlees-dagen. Het gaat allemaal over eigen gezondheid, en het millieu. Niet over dierenwelzijn voor zover ik kan vinden. Niet dat ik goed gezocht heb hoor, dus verbeter me vooral

Geplaatst:

Zal aan de invulling liggen die de flexitarier eraan geeft.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:
Leuke vraag! Ben benieuwd naar de antwoorden

Wij eten zelf zoveel mogelijk 'kenbaar' vlees, dood dier dus dat in de omgeving is opgegroeid onder fijne omstandigheden.

En alles van dat dier als het kan. En ja, ook geschoten fazanten (heel soms). Maar dan ook zelf plukken!

Ik heb er zelf geen probleem mee om wild te eten als het eenmaal dood is. Maar ik vraag me wel af of het nodig is om al die in het wild levende dieren af te schieten. Aan de andere kant: als we dan toch af en toe vlees willen eten, kunnen we de Veluwe net zo goed als een soort scharrelbedrijf voor everzwijnen beschouwen...

Volgens mij is er ook nog een heel groot verschil tussen de jagers qua alles te schieten . Een 20 jaar geleden nog mee geweest met een jager , hij wist van de fazanten wat er zat en waar omgeveer . Neen geen uitgezette ( toen mocht het nog) maar echt wilde , hij moest geen kippen in zijn bos hebben (zo noemde hij het).

Zat hij op het aantal wat hij wou overhouden dan werd er niet meer naar geschoten.

Elk jaar was de jacht groot. Jager is gestorven en schoonzoon met nog een familie lid hebben de jacht overgenomen. Vanaf dan niet meer meegeweest . Oude jager deed ook aan bosbeheer in die bos . Zoals kapkastanje werd om de zoveel tijd gekapt tussen sluiten jacht (15 januarie toen) en begin maart dus voor dat wild begon te wonen.

Na zijn dood ook niks meer aan bosbeheer gedaan. Een 5 jaar later had mijn vader de zoon gezien en hem gevraagt of we een blokje kastanje mochten af doen stonden dood te gaan omdat knot de takken niet meer aankonden ,was geen enkel probleem . Dus na 15 januarie begonnen ,Viel me meteen op dat konijnen bestand een ramp was tegenover ik gewoon was . Kastanje staan op een heuvel en vroeger kon je er met moeite gaan door dat je in een pijp zakte nu geen enkele verse pijp ,waren wel vossen ook gekomen.

Na een paar dagen op een maandag kwam ik er toe en kon niet meer binnen in de bos hong ander slot aan hekken . Kwam toen te weten dat er ruzie in de familie was , dus die dat er jaagde wisten niet dat zijn dat de ene zoon ons toestemming had gegeven om het hout te kappen. Wisten wel dat we een sleutel hadden mijn ouders wonen een 500 meter van eens binnen springen neen dat ging niet slot veranderen.

Een landbouwer die er heel wat weiden heeft in het jacht waarvoor hij ook door het hek moest viel ook uit de lucht dat hij ook niet meer binnen kon. Na wat rondbellen te weten gekomen dat ze ons verweten dat men een aantal bosduiven minder hadden geschoten en dat er dus ruzie in de familie was . verwaarloos een bos maar als je erdoor mischien enkele stukken wild minder zou kunnen schieten. En eigenlijk door het bosbeheer ook investeer in het wild van de toekomst .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic