Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2016)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aardappels rooien. Geheel onverwacht, maar door gebrek aan tijd kwam ik na een week pas weer in de tuin. De Phytophtora heeft ineens goed huis gehouden. Alle Rode Eersteling was al zo goed als bladloos. De aardapellen lijken nog OK, maar de tijd zal het leren. De Gourmandise is ook aangetast, maar nog in een eerder stadium, dus dat zal wel goed komen. Helaas is het (natuurlijk) ook overgeslagen op een aantal tomatenplanten. Een grote teleurstelling om de tuin er zo bij te zien liggen. Te meer omdat de slakken waar ik tot nu toe geen last van had ook in grote getalen aan hun vraat zijn begonnen, evenals een aantal rupsen gezien het feit dat de gaten ook midden in de bladeren zitten. Pfff, ff bijkomen nu...

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

De helft van de Legend-tomaten gerooid en loof van aangetaste aardappels afgeknipt want de containers worden geleegd. Snik

De komkommers een klimrek gegeven en de Olifantenknoflook gerooid.

De doorbloeiers die ik met pijn in het hart tot moederdag van hun bloemen ontdaan had, bloeien nu geweldig Precies op tijd voor die droge zonnige zomer, die nu toch wel een keer zal aanbreken?

De ene nieuwe framboos van Jorieke gaat bloeien. Dat zal dan een herfstframboos zijn?

En de eerste Dahlia geplukt.

Heerlijk weer voor in de tuin. Niet te koud, niet te warm, zwaar bewolkt dus geen last van de zon... genieten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Komkommer planten wéér besproeid met melk water oplossing.... zucht schijt meeldauw.

Alles gedieft! Buitenkant van de heg aangeveegd (deel trottoir, onkruid weggehaald), gras gemaaid gaat die stomme grasmaaier kapot!!!! Gelukkig nog ruim een halfjaar garantie, dus die ben ik ruim 10 dagen kwijt. Zit ik hier met een lelijk 3 kwart af grasveldje

Geplaatst:

Yep die staan hier volop. De grond is lekker zacht door al die regen, dus ik kreeg een paar kleintjes er heel uit en kon in de tuin met een stok een mooi diep gat prikken waar ze weer in pasten dus ik heb goede hoop dat het gaat lukken. Je kunt ze in najaar/winter ook gewoon uit de berm oogsten, maar vorig jaar waren ze lastig terug te vinden nadat er gemaaid was.

Deze heb ik geoogst langs een fietspad door de weilanden. Drukke weg zou ik niet doen ivm uitlaatgassen en ook niet langs akkers waar gesproeid wordt. Ze beginnen nu net te bloeien dus makkelijk te herkennen en het blad ruikt ook duidelijk naar pastinaak. Om te eten zijn de wortels vaak nu nog te klein.

Geplaatst:

Gisteren bij het huisje, met behulp van iemand van het PreppersShelter forum, de naar mijn huisje overhellende conifeer van de buurvrouw verwijderd.

Daar stond ie ooit:

IMG063813641467737368.JPG

Prps (forumkoosnaam) kwam aan met zijn bijl en zijn hakmes en heeft geheel professioneel de stam omgehakt en vervolgens in stukken gehakt met zn zeer gespierde armen. Dat zag er goed uit... het was wel bloedheet maar mijn voorstel om zn T-shirt uit te trekken volgde hij niet op.

Van hem ook een hakblok gekregen uit zijn bos (van een omgewaaide grote Berk) die gelijk in gebruik is genomen om de Conifeer klein te krijgen.

IMG063576431467737362.JPG

IMG063776861467737364.JPG

Voor hém had ik een oude Zaagvijlklem die van de werkbank van mn vader komt. Prps bekwaamt zich in het repareren van oud gereedschap (o.a. bijlen waarvoor hij zelf nieuwe stelen maakt) dus de klem is op een goede plek terecht gekomen.

Voor degenen die zich afvragen wát dat is: deze dus.

IMG9902m63251467738309.jpg

Daarna ben ik naar de moestuin gegaan waar het bloedheet benauwd was... oef... 28 graden in de schaduw...

Dus tempo laag maar toch nog wel wat gedaan:

De rijpe Tayberries opgegeten.

Insectengaas (enige net wat groot genoeg was) over de bessen gelegd, in alle struiken hangen bessen dus de insecten hoeven er niet meer bij om te bevruchten en nu kunnen de vogels mijn bessen niet meer jatten. Die zijn ook duidelijk dol op de Tayberries.

IMG066418101467737714.JPG

Rest van de Rode Uien geoogst. Diverse knoflooksoorten geoogst.

Kailan geoogst. Kruiden geoogst.

Buitenste rij Tiamo aardappels geoogst en gelijk deel weggegeven aan twee tuinbuuvs.

Courgette en biet gekregen van tuinbuuv.

Zwarte bessen van 1 struik geplukt.

Eerste tekenen van Phytophthora bij buuv en mijn Tiamo waargenomen.

Slakken geraapt.

Padron pepers geoogst.

Geplaatst:

onkruid verwijderd

tayberries geplukt

frambozen geplukt

groende en rode kruisbessen geplukt

en de eerste aardappels eruit gehaald (ik had vorige week al wel her en der een aardappel geoogst die ik niet zelf geplant had en die dus niet op de juiste plek stonden)

Geplaatst:

Paar kleine dingetjes vandaag.

Nieuwe kruiden geplant in de twee nieuwe bakken die ik afgelopen weekend heb gemaakt. Aardbeienplanten verplaatst naar de tuin. Kattenkruid geplant in de tuin en last but not least de tweede harttak uit de perenboom gezaagd.

Nu verder met plannen maken voor een aardbeienmuur

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

PreppersShelter forum? Dacht, heel naïef, dat preppers een typisch Amerikaans verschijnsel waren, maar in Nederland zijn die er ook. Al denk ik dat de mogelijkheden voor een prepper in Nederland wel een stuk beperkter zijn dan voor een Amerikaan.

Oja, mijn tuin. Vandaag heb ik nog niks gedaan, maar gisteren heb ik onkruid gewied, het onkruid van de wildernis bij de buren groeit helaas ook hard mijn tuin in. En ik heb koolrabi in de kas uitgeplant. De eerste lichting koolrabi is hier helaas doorgeschoten en ik wil graag heel veel koolrabi, dat is zo lekker! Hopelijk lukt het nu wel.

Vandaag ga ik de sugar snapplanten eruithalen, de productie loopt enorm terug en ik wil de vrijgekomen ruimte gebruiken om boerenkoolplantjes neer te zetten.

Geplaatst: (aangepast)

@Flup De Preppersprogramma's op Discovery zijn een slecht voorbeeld.

Mijn oma was bijvoorbeeld ook al een prepper eigenlijk, had altijd voorraad in huis, een waterpomp achter het huis en kon zonder electriciteit.

Tegenwoordig is men, over het algemeen, slecht voorbereid op eventuele rampzalige ontwikkelingen. Zelfs de overheid roept nu de burgers op om toch voor tenminste drie dagen voedsel, eten, water en kaarsen op voorraad te hebben.

Het gaat er meer om dat je bent voorbereid op bv een langere stroomstoring of uitval van andere nutsvoorzieningen (voorbeeld Apeldoorn een aantal jaren geleden waarbij men niet bleek voorbereid op een langere electriciteitsstoring en zelfs gemeentehuizen geen noodgenerator hadden en men dus ook niet kon communiceren en hahaha... nee ook geen wifi).

Zelfvoorzienendheid en zelfredzaamheid. Het zelf kunnen doen dus.

En natuurlijk zijn er mensen die daar ver in gaan, en er zijn genoeg gadgets te koop die daarop inspelen.

Destijds vond ik erg veel nuttige informatie en kennis op het oude Preppersforum.nl, dat helaas vorig jaar is opgehouden, de vele informatie is nog wel toegankelijk. De opvolger Preppers-Shelter.nl moet natuurlijk nog erg groeien als jong forum maar heeft een gezonde insteek.

Zelf bleek ik behoorlijk veel prepeigenschappen te hebben. Huis vol eten en spullen, moestuin etc... en ben erg van het zélf kunnen doen en maken. En sleep altijd van alles in mn tas mee heen en weer want je zou het toch eens nodig hebben en dan nét niet bij je hebben.

OnTopic: Oja... de tuin... eh... daar ga ik straks heen... de knoflook uit de grond preppen en de courgettes in de grond preppen en de grond preppen voor koolrabi zaaien... etc etc.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ja, die personen uit de Discovery preppersprogramma's had ik inderdaad voor ogen. Dat vind ik persoonlijk wat overdreven.

Het kan inderdaad geen kwaad om wat zelfredzaam te zijn. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Nog niet eens zo lang geleden is bijvoorbeeld in de winter de stroom uitgevallen aan de andere kant van de grens (in Frankrijk). Dat gebeurt hier wel vaker, maar dit keer duurde die stroomuitval 14 dagen! Dan is het inderdaad wel handig als je je huis toch kan verwarmen (de ketel werkt ook op stroom, ondanks dat de meeste mensen met olie stoken) en je in ieder geval wat warm eten kunt klaarmaken.

Een voorraad aanleggen vind ik ook wel handig, liefst ook houdbaar zonder dat het ingevroren moet worden. Als ik eens geen zin heb om eten klaar te maken of inkopen te doen, dan komt dat mooi van pas. Dus in die zin ben ik (en ik denk iedereen wel op het forum) wel een prepper.

En nu weer on-topic hehe; de tuin moet ik nog bekijken. Het is veel te warm, dus ik wacht nog heel even met de tuinklusjes.

Geplaatst:

in dat geval ben ik ook al een halve prepper... 3 dagen voedsel, water en kaarsen

kreeg laatst nog commentaar op mijn voorraadkast terwijl die in mijn ogen niet overdreven gevuld is. maar als je het vergelijkt met iemand die dagelijks boodschappen doet en al in problemen komt wanneer de supermarkt een dag gesloten is, tja dan lijkt mijn voorraadkast vast enorm.

zonder stroom wordt lastiger. opzich geen gek idee om daar eens beter naar te kijken. (dan zitten we zonder verwarming en zelfs het gasstel doet het niet zonder stroom... )

Ontopic:

Zojuist ook de eerste knoflook geoogst. zo nog even wat dingen bijzaaien. Gisteren wortels (en doperwtjes) geoogst dus daar is weer ruimte voor nieuwe wortels.

Het is weer heerlijk tuinweer !

Geplaatst:

Ja, super tuinweer! Het heeft hier al 4 dagen niet geregend De tuin begint zelfs een klein beetje op te drogen, in elk geval geen bovengronds water meer.

Net de allerlaatste bladeren van de tomaten geknipt. Er zitten onwijs veel tomaten aan, hopelijk kunnen die nog een beetje groeien en rijpen voordat ook die bezwijken aan de phyto.... fingers crossed...

En de rabarbers uit de volkstuin gehaald (vanwege die nattigheid dus) en samen met een schep champost hier in de achtertuin geparkeerd.

Hopelijk gaan ze 't redden. Ik zal ze iig dagelijks even aaien en bemoedigend toespreken, dat helpt vast hehehe

Geplaatst:

De knoflook geoogst en het uien-wortelbed geschoond.

1 aardappelstruik gerooid.

Weer aangetaste Legendtomatenstruiken gerooid. Nog 1 plant laten staan, tegen beter weten in

Het onkruid groeit hard!

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Zo was het:

2016062415222425041466963114.jpg

Vandaag aan de slag geweest met de gekregen pallets.

En zo is het nu:

2016070816254875291467999678.jpg

Morgen het paardenmest/compostmengsel in een vak terugscheppen. Ik heb meer dan ik dacht, is wel voldoende tot komend vroege voorjaar. Maar nu heb ik ruimte om zeer binnenkort een vak te vullen met verse paardenmest + compost. En een vak om dat nieuwe spul in te keren.

De dwarsschotten zitten met touwtjes vast zodat ze makkelijk uitgenomen kunnen worden:

2016070817352479391468001014.jpg

Elke verandering moet natuurlijk getest worden door de kat.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Mooi geworden hoor, goed gewerkt!

Kom je binnenkort bij mij langs? Ik heb al een paar jaar een stapel pallets klaarliggen die dezelfde bestemming hebben maar kan dat niet in mn uppie fixen (bij de vorige pallettilactie heb ik een zenuwbeklemming opgelopen). Jij weet duidelijk hoe het moet.

Geplaatst:

dat staat er allemaal mooi bij. leuk om te zien .

even een lekenvraagje Jorieke: ik dacht dat mais altijd veel dichter op elkaar geplant kan worden? tenminste als je van die akkers ziet groeit het zij aan zij. is er een reden voor de afstand?

Geplaatst:

Ja ik heb ze wat ver uit elkaar staan, maar er groeit in de andere hoek een pompoen die er nog tussendoor zou kunnen gaan kruipen. Daar is het een beetje voor bedoeld zo. En dan kan ik er nog goed tussendoor om kolven te oogsten en de pompoenslierten weer los te trekken als ie omhoog gaat in de maïs.

IMG502340061468152486.JPG

Geplaatst:

Alle bewaarde abrikoos-, nectarine- en perzikpitten in vochtig wit zand gezaaid en op een rustige plek in de achtertuin gezet. Verder een hoop slakken geruimd die het voorzien hadden ( en hebben ) op de net gezaaide stamslabonen.

Daarom ook maar voor de zekerheid alvast 20 stamslaboonzaden in een kiembak geplaatst om gaten te vullen in de rijen die niet opkomen.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...