Niika Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 snel wat onkruid getrokken in de voortuin. het regent al de hele dag, maar als ik het niet doe staat het morgen een meter hoog...
Toto Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Wij hebben ook onkruid uitgetrokken in het weekend. Het enige probleem was dat het tussen de al mooi bloeiende hortensia's was. Het onkruid was zo hoog dat je het boven de 1-meter-hoge hortensia's uitstak. Dus moest het weg.Verschrikkelijk werkje. Er zat kleverig onkruid tussen dat dan niet van je handschoen af wou (precies alsof ie nog een laatste strijd wou leveren) en iets dun draadachtig dat helemaal rond de planten was gewikkeld. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Niika Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 dat dunne draadachtige klinkt als wat ik hier ook heb... en dat groeit als een malle, zeker met dit weer helaas
Niika Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 als het nou toch nog eens even ophield met regenen, dan kan ik de net aangekochte plantjes nog even in hangbakken drukken... dat ga ik niet in de regen doen
AnnekeW Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 dat dunne draadachtige klinkt als wat ik hier ook heb... en dat groeit als een malle, zeker met dit weer helaas Haagwinde?
Toto Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Kan wel. Mijn vader noemt het wingerd (is denk ik hetzelfde), maar de witte bloemen zijn er wel (nog) niet. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Niika Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 dat dunne draadachtige klinkt als wat ik hier ook heb... en dat groeit als een malle, zeker met dit weer helaas Haagwinde? zo op de foto's van google te zien, ja haagwinde. Maar het krijgt bij mij niet de kans om te bloeien, dus ik moet afgaan op de foto's van het blad haha
Erny Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Haagwinde... moet je met wortel en al verwijderen, uit elk stukje wortel komt weer een nieuwe winde woekeren.Dat kleefspul klinkt als Kleefkruid?
Niika Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 dat zou ik best willen Erny, maar dan moet ik de hele tuin afgraven... en die van de buurman, en, en..... oja, en mn buurman doet niets aan zn tuin, onkruid groeit daar vrolijk door
Toto Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Inderdaad, onmogelijk te verwijderen. Als je het met de wortel en al er wilt uitkrijgen maak ik de hortensias kapot. Het andere zal wel kleefkruid zijn zoals je zegt. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
RobO Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 haagwinde of pispotten zijn bekend, we krijgen het hier ook niet wegtoch maar proberen uit te putten door telkens af te breken bij de grond anders bindt ie alles aan elkaar vastwel de dode slierten wegtrekken voordat het verdroogt want dan is ie net zo sterk als bindtouw
AnnekeW Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Ik doe ook elke dag de opkomende topjes plukken om de haagwinde uit te putten. Uitgraven is ook hier niet te doen. Als ik al een keer ergens aan het graven ben kom ik complete netwerken van kabels op allerlei dieptes tegen. Heb er al eens een grote kliko mee kunnen vullen! Steeds maar blijven plukken werkt hier het beste. Kleigrond, op zand zou het nog wel een poging waard zijn. Wat wel een beetje helpt is mulchen, daar waar de grond lekker los is trek je de wortels veel gemakkelijker uit.
speets Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 op zand zou het nog wel een poging waard zijn. Klopt. Ik heb het hier inderdaad grotendeels weg gekregen door telkens met een spitvork voorzichtig alle wortels eruit te halen.Duurt een paar jaar, dat wel "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Heeft een lange adem dat spul... zelfs na jaren onder zwart landbouwplastic te hebben gelegen kwam het na verwijderen van het plastic gewoon weer op. Maar ondertussen heb ik het aardig onder controle door consequent elk stukje wortel uit de aarde te verwijderen. Dat is zeker veel werk geweest maar de enige manier voor mij om de kweek en winde kwijt te raken.
CherryCharlie Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Vandaag wat takken van mijn doperwt weer terug in de richting van mijn bamboestokken vastgeknoopt, anders zitten mijn doperwten straks all over the place (zal de rest van de flat leuk vinden...) Hoop trouwens dat ik aan 60 cm genoeg heb! Heb trouwens de eerste bloempjes gespot, al 4! Altijd leuk dat soort verrassingen na een weekendje weg. Ook een derde komkommerplantje buiten in de emmer gezet. Nu wachten op de zon! Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Indy Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Ook hier weer haagwinde er uit getrokken, zowel aan de voor als achterkant. Brandnetel/smeerwortelgier gemaakt.
Joycee Moes Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Vaseline om mijn bak gesmeerd begin van de avond... ...zojuist op slakkenjacht geweest en een slak was bijna over de rand heen, nou geen succes toch of dit was net die ene uitzondering Groetjes Joycee  ----------------When someone said I live in a fantasyworld I almost fell off my unicorn
RobO Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 van alles uitgeplant onder cloches , zaailingen van vorig jaar uitgeplant (nz spinazie, snijbiet, rode melde)incamais uitgeplant, tussen de capucijners gewied, au, bukpijntjewiedspul van eergister was weer vastgegroeid door de regen....weer omgehaaldmeeste dahlia's waren onthoofd, weer geslakkenkorreld met nu een doek erover tegen de vogels, pffff
Toto Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 'Geslakkenkorreld', mooi woord. Zojuist ook geslakkenkorreld. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Jorieke123 Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 Eenden naar verschillende stukken van de tuin geleid, ze hadden niet zoveel zin vandaag maar als ze dan toch ineens een boel slakken en meikevers zien liggen dan willen ze ze wel even opruimen  Verder veel, heel veel scheuten van frambozen uit de grond getrokken. Gaat makkelijk; de grond is namelijk mooi los en voedzaam geworden door vele lagen gemaaid gras en houtsnippers de afgelopen jaren. Dus ze breken niet meer af zoals eerder in die keiharde vastgeklonken zandgrond. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Toto Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 Wat ik vandaag gedaan heb? In de moestuin: -3 extra stokken geplaatst bij de paprika's-2 overgebleven paprika's in een cm grotere pot gezet en die op een andere pot van 14 cm doorsnee (aangezien ik geen emmers of grote potten meer over heb ). Ik verwacht er niet te veel (zelfs niks) van aangezien ze dan ook nog eens buiten moeten staan.-basilicum geplant-zonnebloemen opgebonden-water gegeven-tomaten gediefd en een blad dat richting grond ging afgeknipt Voor school: - Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Erny Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 Best wel veel gedaan, mét foto's erbij anders wordt het ook maar zo'n saaie opsomming.  Meer dan 1000 slakken geraapt. Daardoor dus bezig geweest met onkruid verwijderen en grasrandjes knippen ipv het geplande grondwerk. Ook niet aan ophogen en zaaien toegekomen.  Worteldoek van oude courgettebed en van aanstaande openlucht Fruitlent tomatenstuk getrokken.  In het bergje paardenmest op de hoek een muisje laten schrikken die daar een warm holletje had, die ging er vandoor en toen kwam ik erachter dat er ook een dood muisje in het nestje lag...  Aardbei/fruitstruiken bak deels van onkruid ontdaan zodat de aardbeien ook wat ruimte krijgen. Alle prachtig roze bloeiende aardbeiplantjes verwijderd, heb er nog nooit een aardbei aan gezien. Gestekte zwarte bessen takken uitgeplant. Frambozenplant uitgeplant.  In kruidenbak de Knoflookbieslook, Oreganoplantjes en wat kleine knoflookplantjes uitgezet in het wild.Grote bijna bloeiende pol Bieslook kort gesneden en bloempjes op vaas gezet.UItgebloeide radijs en rettichplanten uitgetrokken, had ik laten bloeien voor de bijen en aanverwanten.Onkruid tussen de Olifantenknoflook weggetrokken, diverse bloemknoppen gespot.Vier kruiwagens met mest/stro op oud aardbeibed (vorig jaar Verbena en Wilgenroosje weelde) gestort.Koolzaadonkruid tussen de Peultjes en Mosterdzaad weggeplukt, hekje voor het Mosterdzaad gezet en nog wat hoge Oost Indische Kers gezaaid (Bij het huisje ook wat rondgestrooid met lage en hoge OI kers, en wat zaad in een molshoop geduwd.  Uien en sjalotten bedden ontdaan van het vreselijke Koolzaadonkruid dat een slakkenmagneet is. Kailan's en Palmkool en bieten voorzaai plantjes van huisje n/d tuin gebracht.   Groep bezoekers van Groei & Bloei die over ons complex werden rondgeleid te woord gestaan toen ze bij de moestuin langskwamen en gewezen op wat bijzonderheden van ons moestuingedeelte, inclusief het broedende Waterhoentje en het Zwanenpaar dat bij het wilgenbosje nestelt en nu nog 4 jongen overheeft (gisteren nog 5).  Fietskarretje net op tijd bij de hoofdingang neergezet omdat morgen de pepers en tomaten met de auto naar het complex worden gebracht. De andere ingang is niet toegankelijk voor auto's wegens groot onderhoud aan het bruggetje. En ik was net op tijd bij de hoofdingang met mn karretje omdat ze op het punt stonden de weg op de parkeerplaats te gaan asfalteren en dan kon ik er dus niet meer door. Gelukkig vandaag en niet morgen anders had ik mooi in de prut gezeten met mn geplande plantentransport.   Plastic grasmatje gratis gescoord (lag naast het pad en dat betekent: gratis meenemen) en voor mn hok gelegd, scheelt weer voor de modderbende, Geconstateerd dat na woensdag die 26 mm regen echt wel genoeg is. Het sopt alweer behoorlijk op de paden en het grondwater staat weer hoog.  Foto's gemaakt van bloempjes en beestjes en gedane acties. Â
speets Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 @Erny:Wat zat er in je fotoval? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 Nog nix... Hij stond te hoog gericht dus is wel afgegaan maar zag alleen maar de muur van het huisje. Heb 'm nu weer neergezet en wat lager bevestigd. M'n muisje was er gisteravond wel weer gewoon.
Aanbevolen berichten