Geplaatst: 29 november 20169 j Net twee weekjes Zweden achter de rug, dan schrik je nergens meer van.... Ergens in de kop van Värmland. Bewaker van het bos....
Geplaatst: 29 november 20169 j Auteur Ooh... mooi daar Roelie! En die laatste foto... is dat de grote boze bosjesman? Hier de koudste Novembernacht van de eeuw? (en dan bedoelen ze dus sinds 2000? )- 10,8 a/d grond volgens Henk's plaatje... Hoop dat er nog wat van die nachten gaan komen deze winter... alle slakken en hun eitjes moeten kapot vriezen!
Geplaatst: 29 november 20169 j @Erny, ja die bewaakt daar het achter liggende bos, potig type hoor, die wil je in het donker, als ie tot leven komt, liever niet tegen komen...
Geplaatst: 29 november 20169 j Ja, dat hadden we niet echt afgesproken, zo koud. Ik ben benieuwd hoe de kranen zich hebben gehouden, achter op het land. Ik had de druk er afgehaald, maar misschien dat er nog wat water in zat wat alsnog schade aan heeft gericht. Oja, de kraan. Misschien wel een goed idee om de aansluiting van de buitenkranen dicht te draaien. En de boel leeg te laten lopen als het niet meer vriest.
Geplaatst: 29 november 20169 j alle slakken en hun eitjes moeten kapot vriezen! Ik heb echt goeie hoop dat die vroege vorst een boel slakken voorkomt volgend jaar. Die extreme hoeveelheid slakken van afgelopen jaar kwam volgens mij ook omdat volwassen slakken tot ver in het nieuwe jaar vrolijk nageslacht aan het maken waren, en dat doen ze niet als het zo koud is, als ze die kou al overleven.
Geplaatst: 30 november 20169 j @ Henk. Waar vind je zo een mooi overzichtskaartje als je hierboven (ca. 5 berichtjes terug) publiceerde? Lijkt hier afgelopen nacht aanzienlijk strengere vorst geweest dan op dat kaartje van de nacht ervoor. Toen zaten wij in het zachtste gebied van Nederland van rond de -2. Was het hier inderdaad veel kouder afgelopen nacht????Kan zelf met Google de link naar die duidelijke kaart niet vinden. Ha, ha.....Je weer-belangstelling werkt dus aanstekelijk. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 30 november 20169 j @Weknow, hier heb ik de plaatjes vandaan:http://www.buienradar.nl/nederland/temperatuur/minimum-temperatuurhttp://www.buienradar.nl/nederland/temperatuur/minimum-grondtemperatuurWel dezelfde dag kijken: de links naar de minimumtemperaturen zijn die van de vorige nacht.. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 30 november 20169 j nou, lekker dan, kunnen we weer naar de tuin om de dahlia's en ulluco's eruit te halen.......wordt het hier even -8 graden, de koudste sinds langwe think they are dahlia's , but itsnot
Geplaatst: 30 november 20169 j @RobO: die buienradar kaartjes betreffen de afgelopen nacht, niet de voorspelling. Dus die -8 hebben ze al gehad (en er is geen undo)Komende nacht (wo -> do) zou het ook aan de grond niet of nauwelijks gaan vriezen (zeggen ze ...) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 30 november 20169 j alle slakken en hun eitjes moeten kapot vriezen! Kijk, daar knap ik nou van op, merci Ik zie erg tegen de winter op, maar dat is een hele troost "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 30 november 20169 j Nou dan mag het hier wel stoppen met vriezer, want anders hebben onze eenden niets te eten komend jaar facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 30 november 20169 j Auteur Ik wil je gerust een doos slakken opsturen hoor Jorieke, ben bang dat er zelfs mét strenge vorst genoeg overblijven in ons slakrijke gebied. Hoop alleen dat het wat minder extreem is dan de afgelopen jaren.
Geplaatst: 30 november 20169 j want anders hebben onze eenden niets te eten komend jaar schreef Jorieke. Even terzijde, Jorieke, maar eten loopeenden ook huisjesslakken en evt. waterslakken? Ik denk dat een lange winter met meerdere vorstperiode inderdaad de slakkenpopulatie sterk vermindert. De levende zullen grotendeels bevriezen. De populatie zal zich dan grotendeels opnieuw moeten opbouwen vanuit overwinterende eitjes...en als die tussendoor tijdens een zachtere periode al uitkomen, ook weer gedecimeerd worden door nog eens stevige vorst in de grond. We hebben nu 2 relatief zachte winters achter de rug. 2014/2015 heeft het hier welgeteld 1 nacht licht gevroren. Verleden jaar hier pas kou en vorst vanaf half januari en niet eens zo heel veel. Geen grond die lange tijd bevroren was zelfs. Afgelopen nacht was het kouder dan het gedurende 2 jaar geweest is, zelfs de grond in het kasje was overal hard bevroren, maar ook dat lijkt nu alweer voorbij. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 30 november 20169 j Ja hoor, die eten ze ook. Van dikke vette naaktslakken tot kleine en ook grote huisjesslakken. Soms moeten ze het meerdere keren proberen, maar over het algemeen krijgen ze ze allemaal weggewerkt. Ik merk alleen af en toe dat ze de grauwe wegslak niet echt lusten. Maar dat ga ik nog even verder testen facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 30 november 20169 j Ik had in de tomatenkas een stuk plastic over een paar planten gelegd. En daaroverheen 's nachts ook nog een deken. Vanmorgen zaten er 2 van die groene rupsen lekker warm onder de wol "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.