tielse flipje Geplaatst: 8 januari 2023 Geplaatst: 8 januari 2023 (aangepast) Als je de onderste zijtakken bij een spil op zo'n 60cm wilt, dan bij de meeste rassen op 80cm hoogte snoeien in maart. Wel snoeien, want je wil ook vertakkingen onderaan. 8 januari 2023 aangepast door tielse flipje Aanvulling 1 Quote
MSDG Geplaatst: 11 december 2024 Geplaatst: 11 december 2024 Volgens mij is dit nog steeds het meest uitgebreide ent-topic wat hier te vinden is. Vandaag heb ik een appel geproefd waar ik echt van onder de indruk ben: Rubis Gold. Ik vermoed dat dit ras beschermd is en alleen commercieel geteeld wordt/mag worden. Heeft iemand wellicht contacten om toch aan wat enthout te komen? Ik lees regelmatig agf.nl en daar komen de laatse jaren meer en meer 'branded'-appelrassen voorbij, een leuke trend om te volgen. Bij m'n vaste super Lidl hebben ze zo ook al de Evelina wat een hele lekkere frisse, zoete en knapperige rode appel is. Voor beide rassen geldt een beetje hetzelfde als bij Pink Lady volgens mij. Toch benieuwd of we als particuliertje er op de één of andere manier aan kunnen komen. Kan natuurlijk altijd de kweker vragen of ik een boompje mag hebben. 🤣 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
marcelru Geplaatst: 11 december 2024 Geplaatst: 11 december 2024 Belgisch clubras, maar een beperkte groep telers. Zal niet meevallen om daar een sprietje van te pakken te krijgen. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 12 december 2024 Geplaatst: 12 december 2024 Kwekers van appels willen voorkomen dat nieuwe soorten en masse worden aangeplant zodat de prijs keldert. We hebben dit gezien bij de Elstar en Jonagold. Door een soort een beschermde status te geven hoopt men die soort redelijk exclusief te houden. Nadelen zijn dat die soort niet in iedere winkel te koop is en dat de prijs aan de hoge kant is. Aan enthout van beschermde soorten is voor de gewone consument via legale weg niet aan te komen. Je ziet dat men de laatste jaren op zoek is naar een concurrent van de Pink Lady. Dit is een behoorlijk populaire appel geworden. Belangrijke pluspunten van de Pink Lady zijn dat de smaak redelijk consistent is, niet gemakkelijk butst en goed te bewaren is. Het schijnt overigens dat de Pink Lady niet echt een gezonde boom is en dat er flink gespoten moet worden om allerlei aantastingen tegen te gaan. Van de 'nieuwe'. soorten die ik geproefd heb, zijn er weinigen die aan Pink Lady kunnen tippen. Als ik mij goed herinner heeft Evelina een tamelijk dikke schil wat bij een handappel niet handig is. Ook Sprank en Tessa halen het in mijn beleving niet bij Pink Lady. 1 Quote
marcelru Geplaatst: 12 december 2024 Geplaatst: 12 december 2024 Pink Lady (Cripp's Pink, Australie) heeft een heel lang groeiseizoen nodig om een beetje smaak te krijgen. Lukt in NL meestal niet, de winter valt in voor de appel rijp is, een beetje hetzelfde als bij Granny Smith. En inderdaad, er moet meer gif op dan op een Golden Delicious om een beetje een consistent toonbare appel te krijgen. Van Nederlandse bodem is SQ159 (Natyra, Magic Star, Sprank, afhankelijk van hoe je 'm teelt en waar je 'm koopt) zo'n beetje de lekkerste van de laatste tijd. Doet 't prima op Nederlandse grond. Laat, maar niet te laat. Tessa pas gekocht bij de Jumbo in mijn buurt: veel kraak, weinig smaak. In alle gevallen: sprietjes enthout vinden is lastig. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 12 december 2024 Geplaatst: 12 december 2024 Iemand trouwens onderstammen bij Schrama besteld? 23 oktober besteld en betaald, maar nog niks gehoord. Vorige week 1 dag enkele keren proberen te bellen, en zojuist weer, maar de telefoon is telkens in gesprek. En op de email van vorige week heb ik nog geen reactie ontvangen. Vraag me af wanneer de onderstammen geleverd gaan worden. Liever vandaag dan morgen, want januari te druk met werk en februari gaan we verhuizen dus ook weinig tijd. En ik wil ze eerst oppotten en in de kas zetten voordat ik in april ga enten. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
marcelru Geplaatst: 12 december 2024 Geplaatst: 12 december 2024 Niet bij Schrama, maar ik krijg mijn onderstammen meestal pas half januari. Zal dit jaar niet anders zijn en is prima op tijd wat mij betreft. Quote
tielse flipje Geplaatst: 12 december 2024 Geplaatst: 12 december 2024 Bij Aatree in Buurse gisteren het merendeel opgehaald, samen met het bestelde enthout. Quote
marcelru Geplaatst: 13 december 2024 Geplaatst: 13 december 2024 Goed adres, maar een beetje ver weg van Ehv. Quote
acpronk Geplaatst: 13 december 2024 Geplaatst: 13 december 2024 Ik heb eerder ook al bij Aatree en Schramas besteld, maar weet niet meer hoe lang de levertijd was. Maar kreeg vandaag een email dat de bestelling is verwerkt en verzonden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
MSDG Geplaatst: 14 december 2024 Geplaatst: 14 december 2024 Dat het een clubras is en wat dat betekent dat vermoedde ik al. Blijft ergens toch ook jammer dat het zo beschermd is. Blijft dan sowieso de vraag of het een sterk ras is of niet wat geschikt zou zijn voor onbespoten teelt. Voor wat betreft Sprank, is daar wel particulier aan te komen? En ik vind Evelina persoonlijk wel een heerlijke appel die ook goed bewaard in de koelkast. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Roland Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 Vruchtboomkanker en onderstam B9 Onderstam B9 zou een verbetering zijn voor M9 doordat deze beter tegen vorst kan en minder gevoelig voor droogte. Dit terwijl de groeikracht ongeveer hetzelfde is. Maart 2022 heb ik 6 appelboompjes geënt op B9 en 6 op M9. Inmiddels zijn er 3 van de 6 op B9 onderstammen aangetast door vruchtboomkanker. Van de M9 onderstammen is nog geen een aangetast. Dit verschil vindt ik toch wel erg groot om het als pech te zien. Wat zijn jullie ervaringen met B9 en vruchtboomkanker? Quote
marcelru Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 Geen ervaring met B9. M9 groeit voor geen meter in Ehv, zal met B9 niet veel anders zijn. Ik weet niet wat voor grond je daar in Oss hebt (zand of toch Maasklei?). Het is afgelopen jaar echt zeiknat geweest, helpt ook niet bij vruchtboomkanker. Sinds afgelopen jaar wordt de genenbank op M9 met Golden Delicious als tussenstam geent. Zou betere resistentie tegen vruchtboomkanker geven. Ik ben benieuwd, ga begin januari kijken. Quote
Roland Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 Het verbaast me hoe oppervlakkig de wortels van de zwak groeiende onderstammen zitten. Bijna alles bij Kwee en M9 zit in de bovenste 30 cm. Ons moestuincomplex heeft ca 60cm zwart zand, dan 2 a 3 cm harde rode klei (ondoorlaadbaar) en daaronder zit wit zand met grondwater. Quote
tielse flipje Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 Ik dacht dat het gebruik van de Golden tussenstam de kans op stambasisrot (Phytophtora) verminderde. Quote
EdelSpint Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 Sprank is inderdaad een goed appeltje. Ik zocht een paar jaar geleden ook naar enthout, tevergeefs. Daarna als goedmaker Santana appelboom aangeschaft, welke prima appels geeft zonder veel gedoe. (Tevens een boom die beter geschikt is voor mensen met een orale appelallergie). Quote
marcelru Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 37 minutes ago, tielse flipje said: Ik dacht dat het gebruik van de Golden tussenstam de kans op stambasisrot (Phytophtora) verminderde. Zou kunnen, maar de genenbank heeft vooral last van vruchtboomkanker (Neonectria ditissima). Het ene ras wat meer dan het andere. Die tussenstammen werden door de kwekers op 't proefbedrijf voorgesteld. Quote
marcelru Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 Eerste enthout van het seizoen geknipt. Comtesse de Paris en een of andere vage Oranje Bergamot. Vaalsbroek, Limburg. Het spel is weer op de wagen Quote
Roland Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 @marcelru Comtesse de Paris zou veel warmte nodig hebben om op smaak te komen. Wat zijn jouw ervaringen? Quote
marcelru Geplaatst: 1 januari Geplaatst: 1 januari Comtesse de Paris heeft een lang groeiseizoen nodig, langer dan we in NL hebben. Daarom wordt het ras hier gezien als een stoofpeer. Het is van oudsher toch vrij veel aangeplant geweest (want het is wel een erg goeie peer), en dat is ook de reden dat ik 'm ent. We hadden altijd een CdP op onze boomgaard, die is een paar jaar geleden van ouderdom doodgegaan, tijd voor een nieuwe. 1 Quote
tielse flipje Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari Comtesse de Paris rijpt bij mij prima af. Redelijk bevaarbaar, geen steenvorming. Misschien niet de allerlekkerste, maar wel prima handpeer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.