Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ent Project 2016 Appel Pruim e.a.


Erny

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...

Nog 10 a 12 te gaan...enten ligt nu al weer enkele weken stil. De ca. 40 gemaakte enten in grote bloempotten heb ik een 14 dagen geleden verhuisd van de koude kas naar een onverwarmde logeerkamer. Ookal vanwege de koude periode van de afgelopen weken. Er begint van alles uit te lopen nu en laatste dagen is er echt versnelling in de ontwikkelingen. Sommige onderstammen hebben blad (vooral de kwee -soorten en meidoorn) andere laten nog niet zo veel beweging zien. Ook de eerste enten beginnen knoppen te openen.... De mispels en enkele perziken en een kers...maar dagelijks is er meer ontwikkeling te zien. Wat me ook opvalt bij een aantal onderstammen is de sterke wortelgroei en nieuwe wortelgroei in de potten.

 

Te vroeg nog om zeker te zijn of het aangaat, denk ik. De eerste ontwikkeling in de geënte stukjes kan ook nog uit het enthout zelf komen...maar toch een goed teken als enthout op onderstam groei gaat vertonen.

Op de logeerkamer is er niet zo veel licht, dus binnenkort bij wat stabiele buitentemperature zal ik de boompjes die duidelijk aan de groei zijn weer in de kas gaan zetten en vandaaruit afharden naar buiten op een beschutte plaats in de halfschaduw. Ik denk dat ik de potten dan wat ingraaf en mulch om minder risico op uitdroging te lopen.Uitplanten zal rond november worden.

 

Ik heb nog een vraag: Wanneer kan ik het beste starten met wegnemen van knoppen en groei aan de onderstammen? Nu zeker nog te vroeg...maar op een gegeven moment moet het geënte stukje alleen zich tot boom gaan ontwikkelen......... Hoe doen anderen dit?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een vraag: Wanneer kan ik het beste starten met wegnemen van knoppen en groei aan de onderstammen? Nu zeker nog te vroeg...maar op een gegeven moment moet het geënte stukje alleen zich tot boom gaan ontwikkelen......... Hoe doen anderen dit?

Als je weet zeker dat ent en onderstam goed verenigd zijn, na de verwijderen van bind materiaal. Vaak er gebeurd dat ent begint groeien op eigen voedingstoffen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Even deze link hier parkeren. 5-delig, uitgebreide entinformatie.

 

http://www.npv-pomospost.nl/pomospost/1993/Winter/Enten_hoe_werkt_het_precies_deel1.htm

 

Naar aanleiding van het zien van- en lezen over- kroonenten denk ik de uitgegroeide pruimenbomen achter het huis ook die behandeling te moeten geven. Te beginnen met 1 boom dan. Dat moet dan blijkbaar ergens in juli plaatsvinden...

 

Heb daarvoor nog wat extra enten geknipt van een Pruimeboom bij moestuinburen. Vermoedelijk is het een Opal, in ieder geval erg lekker.

 

Ondertussen kan ik natúúrlijk mijn Stanleymes nergens terugvinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bart646

Over de Kroongriffel:

Denk je dat het qua pruim nu ook al kan qua loodglanskans? Het is 's nachts nog meestal onder de 6 graden...

 

Was me net verder aan het inlezen over de Kroongriffel en wanneer en hoe deze het best toe te passen.

Parkeer ook even deze links hier zodat ze snel terug te vinden zijn:

 

http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/veredelen/kroongriffel.htm

 

http://www.boomgaardenstichting.be/html/raadgevingen/vermeerdering.html

 

Las dat de Kroonent op Pruim in april/mei uitgevoerd wordt.

PRUIM (Prunus domestica / Prunus institia)

Sint_Julien, Damas, Myrobolan, Brompton gestekt

gewone spleetent (maart en september), driehoeksent (maart en september),

Engelse plakent (maart en september), kroonent (april en mei) oculatie (juli)

 

Heb ook gelezen dat ik de stammen dan het best in maart vast op ongeveer de gewenste hoogte kan afzagen om dan ten tijde van het entmoment nog een stuk af te zagen om aan een stuk met sapstroom te geraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Beter laat dan nooit... Ik heb vanavond mn onderstammen geént.

 

En dat was nog best wel lastig.

De Prunus Wavit onderstammen waren behoorlijk aan de dikke kant terwijl mijn enthout dunne 1-jarige takjes waren... (en al geoogst voordat ik de onderstammen gezien had).

En niet al mn enthout bleek geschikt te zijn.

 

Heel gepruts allemaal, maar gelukkig hou ik van prutsen.

Heb de graftingtape van AshaiRey gebruikt en dat ging perfect. Daar overheen heb ik bloemistentape gewikkeld.

Heb voornamelijk de plakgriffel gebruikt en 1x een kroonenting op zo'n dikke Prunus onderstam.

 

Denk niet dat ze allemaal gaan aanslaan. Ook door die verschillen in dikte.

En heb natuurlijk ook niet specifiek heel steriel gewerkt oid.

 

De snijtechniek uit de link van Oscarb naar het YTfilmpje werkte ook steeds beter en het bijgeslepen Opinelmesje deed zn werk ook goed.

 

We zullen wel zien wat het wordt en anders kan ik het volgend jaar altijd nog een keer proberen.

 

En Weknow... weet jij wat er met die site van pomospost aan de hand is?

Deze link doet het niet meer (had ik op de vorige pagina netjes geparkeerd tot ik 'm nodig had):

http://www.npv-pomospost.nl/pomospost/1993/Winter/Enten_hoe_werkt_het_precies_deel1.htm

En die had ik nou nét ff willen doorlezen voordat ik ging beginnen...

 

Gelukkig was daar de handleiding van Oscarb gelukkig ook nog. Maar op gegeven moment maar gewoon bezig gegaan, genoeg gelezen. Al doende leert men.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat men al doende leert en het is nog leuk ook.

Met de restanten van het enthout dat ik had heb ik van alles geprobeerd en ook enten waarvan ik weet dat die niet kunnen lukken. Dan was het gewoon om de handelingen te oefenen. Maar soms kom je toch iets onverwachts tegen zoals dit

 

Een geslaagde (zadel) ent van een pruim op een rode lijsterbes...

zadel-ent40721461574981.jpg

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 maanden.

Alle andere experimenten op de lijsterbes zijn verdroogd behalve deze

 

RECTIFICATIE

Ik heb er eens een ladder bij gepakt en de ent van dichtbij bekeken omdat ik blad zag verschijnen dat meer op een lijsterbes blad leek dan dat van een pruim. Na verwijderen van de ent tape zag ik mij vergissing. Het was geen zadel ent maar een oculatie van een enkele knop. Helaas was die ook verdroogd.

Dus bij deze sorry voor de verwarring

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Binnenkort zal ik even foto's maken van de stammetjes.

 

Maar:

 

Van de tien stammetjes, 5x pruim Wavit, 5x Malus Sylvestris heb ik het volgende resultaat:

 

De appel stammen met enten Veendammer Glorie leven allemaal nog. En zeker bij drie daarvan is de ent goed aangeslagen. Bij twee stuks lijkt het de onderstam te zijn die uitloopt.

 

De pruim stammen hebben het minder goed gedaan. Drie uitvallers, geen leven in de onderstam of de ent. De Opal (waarschijnlijk) ent is aangeslagen en ook 1 van de enten van het onbekende blauwe pruimpje.

 

De stammetjes staan nog in de "rozenpotten".

Wat moet ik nu komende winter doen?

- in grotere potten in de kas van de overburen zetten?

- in de kas ingraven?

- in de volle grond laten overwinteren?

Kan iemand mij dat vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt Yuras , en ik kan ze dan de komende maand bijvoorbeeld in de grond zetten. Dat is dan niet te laat?

En onze grond is en blijft erg nat dus wordt ook erg koud... is dat een probleem?

Moeten dan de wortels nog bijgeknipt worden of gaan ze met zn allen lekker de grond in?

 

Oh... en het enttape e.d. kan er dan nu ondertussen ook afgehaald worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt Yuras , en ik kan ze dan de komende maand bijvoorbeeld in de grond zetten. Dat is dan niet te laat?

En onze grond is en blijft erg nat dus wordt ook erg koud... is dat een probleem?

Moeten dan de wortels nog bijgeknipt worden of gaan ze met zn allen lekker de grond in?

 

Oh... en het enttape e.d. kan er dan nu ondertussen ook afgehaald worden?

Komende maand - is OK, niet te laat.

Natte grond.... Maak dan een verhoging, soort van heuveltje van betere grond....

Wat ik begrijp, boompjes staan nu in de potten, dus lekker met de kluit, niks te knippen.

Enttape... Ligt er aan welke tape was gebruikt - zou het speciale tape zijn, die door zon en weer afbreekbaar is, dan hoef niet dit af te hale, anders wel moet afgehaald worden, zo spoed zelfs...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Bij mij zijn alle twee de enten van het "onbekende blauwe pruimpje" mislukt.

Dit wijt ik zelf aan het feit dat mijn entmateriaal een totaal andere doorsnee maat had dan de onderstammen. Die laatsten waren behoorlijk aan de dikke kant vergeleken met mijn entmateriaal.

 

Ook het entmateriaal van de Belle de Thuin pruim bleek veel te dun te zijn en is ook niet aangeslagen, dit waren twee stuks. Dit is erg jammer want het misvormde boompje van Persica is ondertussen ziek gebleken. De éne pruim die ik afgelopen jaren heb kunnen oogsten was wel erg lekker dus wilde dit boompje ook heel graag enten.

 

Eén pruimen-ent is wél gelukt en dat is degene waar ik het entmateriaal ná ontvangst van de onderstammen heb geknipt. Dit is de vermoedelijke "Opal" van tuinburen.

 

Bij de appels ging het beter. Hier was de afstemming tussen onderstam en entmateriaal een stuk beter.

Van de 5 enten zijn er 3 aangeslagen. Dit zijn allemaal de Veendammer Glorie enten.

 

Een aantal "mislukte" onderstammen leeft nog (twee appel en 1 pruim) en loopt alleen ónder de entplek uit, een aantal andere lijken dood te zijn.

 

De nog levende onderstammen (met en zonder gelukte ent) heb ik vorige week achter mn huisje in de grond gezet om te overwinteren.

 

IMG324666901479208146.JPG

 

De voorste rij en die ene in het midden zijn de gelukte stammetjes. De achterste rij zijn de uitgelopen onderstammen.

Het boompje aan de linkerkant is de vermeende Opal pruim.

 

Nou heb ik wel een probleempje misschien... ik heb de entplekken eerst met enttape omwikkeld en er daarna van die groene bloemistentape omheen gedaan.

Deze laatste laat zich dus nu niet of nauwelijks verwijderen...

Gaat dit een probleem worden en moet ik toch gaan proberen de tape te verwijderen zonder de stam te beschadigen? Gaat erg lastig worden. Beide tapesoorten hebben wel rek en ik vermoed dat de groene tape al aan het vergaan is en daarom niet te verwijderen blijkt.

 

Al met al vond ik het wat mij betreft een geslaagd project. Heb drie boompjes van een zeer gewenste appel nu. En een boompje van een heerlijke pruim.

Heb heel veel over enten gelezen en geleerd en het enten zelf bleek ook een zeer interessant gebeuren.

Ben zeker van plan vaker te gaan enten.

En komend voorjaar hoop ik de nog levende onderstammen daarvoor te gaan gebruiken.

Voor de pruim ga ik dan wel gewoon net voor het entmoment de enten knippen van het pruimpje. Dit is bij die "Opal" ook goed gelukt dus ga ik dat proberen.

 

Wat ik wél jammer vind is dat ik niet een heel weiland heb dat ik vol kan zetten met boompjes. Helaas is mijn ruimte maar beperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ook het entmateriaal van de Belle de Thuin pruim bleek veel te dun te zijn en is ook niet aangeslagen, dit waren twee stuks. Dit is erg jammer want het misvormde boompje van Persica is ondertussen ziek gebleken.

 

Hoi Erny, jammer dat het Belle de Thuin ent materiaal door een ziekte niet is aangeslagen , als je wil, kan ik nieuw mooie ent takjes naar je opsturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi resultaat!

 

Nu heb ik de afgelopen jaren zelf veel ge-ent, met wissellende resultaten.

 

Appel en peer gaan zeer goed. Pruim/amandel wel wat en kers/kaki helemaal niets.

Twee tips

werk met tape die loslaat, anders neem je jong ontwikkelde bast mee bij het verwijderen vn de tape en dan is het heel lastig voor de ent.

En geef het eerste jaar water, liefst dagelijks. De onderstammetjes hebben nog niet zo'n heel erg ontwikkeld stelsel plus net geplant en het moet direct wel werken voor een enttakje wat er wat bovenwiebelt.

 

 

Wat ik echter ook heb gelezen is dat chipbudden bij pruim/abrikoos/perzik achtigen betere resultaten zou geven. Dus misschien kun ie daar in 2017 een chipbud project van maken? (Wel in de zomer!)

[*]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed om te lezen.

 

Ik heb afgelopen week een dagje enten gevolgd. En mijn eigen peer conferans geënt. En nu heb ik de smaak wel te pakken. en wil ik nog wat ander rassen enten. Wat dat zal worden ben ik nog aan het overwegen. Maar ik wil dit project zeker volgen.

 

Groetjes Simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen = leren is mijn ervaring.

 

Mijn resultaten van verleden jaar zijn wisselend en ik schat ongeveer 1/4 deel uiteindelijk gelukt. Mislukkingen kan ik achteraf wel verklaren en er dus van leren. Deels in keuze van enthout...vaak was er niks anders voorhanden dan takjes of scheuten die geen krachtige eenjarige loten waren....en dat lijkt toch echt nodig.

 

Ook fout gemaakt om te voorzichtig en misschien vroeg te willen zijn....meeste entingen op onverwarmde slaapkamer geplaatst en in februari/maart gemaakt. Daar is het toch droog en was misschien ook te vroeg. Misschien ook te snel aangeleverde onderstammen gebruikt....net geplant in grote potten...waarschijnlijk beter om ze eerst te laten settelen en aan te laten gaan....onderstam is nog aan het herstellen en wortelen....

 

Beeld dat steenfruit met laat-winter-enting niet goed pakt herken ik. Uitzondering was misschien pruim. Wel gepakte enten waren van appel, peer en pruim.

 

In literatuur en op websites wordt alleen over voorjaarsenting gesproken. Yuras was op bezoek en heeft nog in september...al aan de late kant dus....augustus is beter....nog een stel spleetentingen gedaan. Nog te vroeg om zeker te zijn, maar dat lijkt toch behoorlijk succesvol als ik kijk naar de knoppen en beginnende groei op de meeste geënte takjes. Zomer-enten is een stuk makkelijker en minder gedoe.

 

Enkele aanvankelijk geslaagde entingen zijn later na uitplanten in zomer door wind e.d. toch nog afgebroken. Te veel en te dicht afgebonden met raffia (verteert niet echt) speelt mee.....groeit er in en levert broze verbinding....tijdig verwijderen of verterend bindmateriaal gebruiken en zorgvuldig aanbinden van groeiend enthout aan een stok o.i.d. zal dit voorkomen. Ben nu ook op zoek naar wat oude binnenbanden om bindrepen van te snijden en zal wat speciale verteerbare film kopen.

 

In zomer nog enkele T-buddingen geprobeerd....of ze succesvol zijn, zal in het voorjaar moeten blijken. Vond het een moeilijk gepiel om de bast los te maken en de bladknop er goed onder te krijgen.....droge zomer zal daarbij meespelen....weet intussen dat onderstammen daarvoor enkele weken vertroeteld moeten worden (water, wat voeding) om te zorgen dat bast makkelijker te openen is en flexibeler.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Mag ik even moeien

 

rafia , fietsbanden , mensen zoeken het veel te ver.

1 goeie tip. haal een potje entwas en een rol crepe plakband in huis.

Maak uw ent zoals je anders deed , plak die af met crepe plakband (crepe omdat je daar heel makkelijk mee bijstuurt).

Dek dit alles af met een laagje entwas (er zijn goeie koude entwassen , foefel niet met hete was, das heel goed maar niet voor amateurs).

Dek ook het topje van je ent af , als je die hebt geknipt.

Werkt super makkelijk en snel . EN achteraf geen ambras met ingroeien enzo. Wanneer de entplaats dikker wordt , scheurt het papieren plakband gewoon open. na een jaar of 2 valt het er vanzelf af of kan je de restanten zelf wegnemen.

 

DSC028511621485020813.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen dat het crepeplakband vanzelf openscheurt want heb geprobeerd het eraf te halen maar dat bleek echt een rotklus te gaan worden. Dus heb ik het vooreerst laten zitten. Daaronder zit de enttape.

 

Ben benieuwd hoe het mijn boompjes vergaat na deze winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...
op kwee C gaat zo goed als alles (minstens 95 procent van de rassen)./

Op adams ook de meeste , iets minder als C , maar zal nie veel schelen

Kwee A is een lastigere , daar zijn best wat rassen die niet gaan , daar werk je best steeds met tussenstam. Ik gebruik daarvoor Beurre Hardy , er zijn ongetwijfeld nog goeie rassen.

Bedankt!

Ik heb Q-Eline, Adams en zaailingen. Die laatste gebruikt voor de rassen, die niet gevonden al verwant met kwee... Tussendoor een aantal Adams met B. Hardy ge-ent...Maar ja, tussenstam vraagt een jaar extra.. Of speciale maatregelen...

 

Tussenstam hoeft geen extra jaar te kosten.

zie deze uitleg welke je volgens mij ook kunt toepassen op peren;

 

ps indien gewenst heb ik enthout van Doyenne beschikbaar, ideaal als tussenstam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...