MaupyOnRide Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Omdat ik dit jaar mijn eerste echt moestuintje zal hebben, wil ik deverse groentes/kruiden planten.Graag heb ik tips nodig om te zien welke planten hoe en waar te planten als beste optie. Heb de tuin overgenomen, voornaamste hebben er bladgroentes gestaan, geeft dat problemen aan enkele soorten die ik zou willen planten? Heb een "plattegrond", daaruit wil ik dus een indeling gaan maken met aantal planten. Plattegrond: Tevens zou ik deze planten willen zaaien:- Boerenkool, Nero di toscana- Komkommer Konsa F1- Koriander- Pastinaak, White gem- Prei, De carentan- Rabarber Chard "Vulcan"- Radijs, Mooli mino early (eventueel andere soort ipv deze)- Rode biet, Chioggia- Snijbiet, Beta vulgaris cicla- Spinazie- Stamslaboon, keygold- Stamsnijboon Admires- Tuinbonen, Vicia Faba- Ijsbergsla Wat zou de beste opties zijn om dit te realiceren op dit vrij kleine stukje?Wilde de Ijsbergsla zoieso tussen de stokken zetten van de bonen. Zou dat met spinazie/Boerenkool dat ook kunnen? Tips qua goede indeling is welkom. Quote
Deborah Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Welkom hier! Ik zou geen rabarber zaaien, maar als plant zetten (gekocht of gekregen via een stek van een ander).Nero di Toscana is geen boerenkool, maar Palmkool (en wordt vrij groot). De spinazie is waarschijnlijk al lang weer op voordat je toe bent aan bonen zaaien. Als je een schema maakt met de tijden van zaaien en oogsten, kun je zorgen voor een gespreide oogst en komt er steeds weer een plekje vrij voor nieuwe gewassen. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
simonvb Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Ik zou gaan voor wisselteelt, omdat het dan gemakkelijk bij te houden is en elk jaar gewoon doorschuiven, zelf kies ik voor de standaard 6 groepen. Zijn waarschijnlijk nog veel meer topics over maar hier heb je er alvast één: https://www.moestuinforum.nl/het-teeltplan-wisselteelt-en-indeling-t5.html Enige soort waar ik toch zeker 6 jaar zou tussen laten om terug op dezelfde plaats te planten zijn de koolgewassen. Schema dat ik van velt heb gekregen op papier: bladgewassen: 4 jarenkolen: 6 jarenvruchtgewassen: 4 jarenwortelgewassen zonder ui/sjalot: 4 jarenwortelgewassen met ui/sjalot: 6 jarenaardappel: 4 jarenpeulgewassen: 6 jaren (bonen: 4 jaren)aardbei: 4 jaren Kun je wat gaan puzzelen, hoe je het doet Quote
MaupyOnRide Geplaatst: 24 januari 2016 Auteur Geplaatst: 24 januari 2016 Welkom hier! Ik zou geen rabarber zaaien, maar als plant zetten (gekocht of gekregen via een stek van een ander).Nero di Toscana is geen boerenkool, maar Palmkool (en wordt vrij groot). De spinazie is waarschijnlijk al lang weer op voordat je toe bent aan bonen zaaien. Als je een schema maakt met de tijden van zaaien en oogsten, kun je zorgen voor een gespreide oogst en komt er steeds weer een plekje vrij voor nieuwe gewassen. Waarom beter als stek ipv zaaien van rabarber?Welke voordelen heeft het?Nero di Toscana is een palmboerenkool, wat ik begrepen had, vandaar boerenkool Overige zou dus weinig uitmaken hoe en waar te beplanten? Ik zou gaan voor wisselteelt, omdat het dan gemakkelijk bij te houden is en elk jaar gewoon doorschuiven, zelf kies ik voor de standaard 6 groepen. Zijn waarschijnlijk nog veel meer topics over maar hier heb je er alvast één: het-teeltplan-wisselteelt-en-indeling-t5.html Enige soort waar ik toch zeker 6 jaar zou tussen laten om terug op dezelfde plaats te planten zijn de koolgewassen.Schema dat ik van velt heb gekregen op papier: bladgewassen: 4 jarenkolen: 6 jarenvruchtgewassen: 4 jarenwortelgewassen zonder ui/sjalot: 4 jarenwortelgewassen met ui/sjalot: 6 jarenaardappel: 4 jarenpeulgewassen: 6 jaren (bonen: 4 jaren)aardbei: 4 jaren Kun je wat gaan puzzelen, hoe je het doet Wisselteelt zal hier nog niet terspraken komen, omdat dit momenteel voor 1 jaar zal zijn, omdat locatie in 2017 zal veranderen omdat deze locatie weggaat wegens bebouwing.Toch goed voor het meedenken. Quote
simonvb Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Indien je een grote stek kunt krijgen, heb je dit voorjaar al een mooie oogst. Ik zou het wel zo vlug als mogelijk proberen te bemachtigen, rabarber breidt zich gemakkelijk uit, dus mensen die het hebben, geven gemakkelijk een mooie stek weg. Quote
Bit Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Dan heb je gelijk een antwoord waarom rabarber niet zaaien. Rabarber is een meerjarige plant die je vast ( niet élk jaar opnieuw ) hebt staan op je moestuin. Als je die nu zaait heb je een aantal jaren later pas iets van een eetbare hoeveelheid. Zijn ook topics over ( zie zoekvenster ) Verder zou ik het van belang vinden om de plekken voor dit ene jaar zó te kiezen, dat je laag en hoog zo neerzet, dat de hoogste dingen vanuit de middagzon gezien, achteraan staan. Hoe meer zon, hoe beter je resultaten ( geldt niet voor álles, maar de meeste zaken wel ) Ik zou ook zeker de tip die al gegeven werd meenemen, dat je ook meerdere teelten kan doen op hetzelfde stukje grond he ? Dus bv ná je tuinbonen nog wat anders zetten voor verderop in het jaar. Ná je spinazie weer wat anders etc. Quote
marijke Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Op de site 'Diana's mooie moestuin' staat een duidelijke zaaikalender. Hierop kun je heel eenvoudig zien wàt wannéér gezaaid/geoogst kan worden. Heel praktisch bij het opstellen van je eigen zaaiplan, zodat je op een kleine ruimte continu kunt zaaien en oogsten.Succes met je tuin. Quote
Waaslander Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Als ik het zo lees vraag ik me af . Heb je al een tuin voor 2017 en volgende ? Want je schrijft dat tuinen moeten wijken in 2017. En je zou rabarber willen , zie ook een strook voor fruitsoorten. De meeste maar goede oogst na enkele jaren, of staan deze er al? Waarom is tuin vrijgekomen? Omdat het laatste jaar is en geen alternatief geboden word?Je schrijft ook dat het u eerste moestuin is , ik zou zeggen probeer het eerste jaar eens enkel met eenjarige dan kan je zien hoe het u bevalt , volgend jaar in nieuwe tuin 2017 beginnen aan de vaste planten. Scheelt ook heel wat werk van verhuis van vaste planten als je al een tuin heb voor 2017. Quote
MaupyOnRide Geplaatst: 25 januari 2016 Auteur Geplaatst: 25 januari 2016 Als ik het zo lees vraag ik me af . Heb je al een tuin voor 2017 en volgende ? Want je schrijft dat tuinen moeten wijken in 2017. En je zou rabarber willen , zie ook een strook voor fruitsoorten. De meeste maar goede oogst na enkele jaren, of staan deze er al?Waarom is tuin vrijgekomen? Omdat het laatste jaar is en geen alternatief geboden word?Je schrijft ook dat het u eerste moestuin is , ik zou zeggen probeer het eerste jaar eens enkel met eenjarige dan kan je zien hoe het u bevalt , volgend jaar in nieuwe tuin 2017 beginnen aan de vaste planten. Scheelt ook heel wat werk van verhuis van vaste planten als je al een tuin heb voor 2017. Tuinen moeten wijken wegens huizenbouw. Het is alleen is nog niet 100% zeker of deze locatie daadwerkelijk eindigd of nog 1 jaar extra is.Deze tuin heb ik overgenomen, omdat vorige eigenaar geen tijd meer had. De fruitstrook stond er al aantal jaren.De tuincommisie zijn bezig met een nieuwe locatie met de gemeente, er zijn aantal plekken aangewezen, alleen niks is dan nog bevestigd. @overige mensen hierbovenIk zal van diana's zaaikalender eens bekijken, had al verschillende gezien op internet, hoewel zaai-/plantmaanden kunnen verschillen. Is dat gebruikelijk? @BitIk wist niet dat Rabarber meerder jarig was, daar had ik dan geen rekening mee gehouden. Handig om dat te weten Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.