Erny Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 @Pippi De volgende hommel die je tegenkomt kun je gerust bij een bloeiende wilgetak (met stuifmeel aan de katjes) neerzetten. Daar gaat ze dan gelijk van eten. Hier eergisteren ook weer een dikke hommeldame die zich zat te warmen in het zonnetje en weer een vlindertje, vosje... Ook steeds meer ander vliegend gespuis. Speenkruid staat hier ondertussen ook in de bloei.
marijke Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Vanmorgen voor het eerst weer de grutto gehoord...
Heleen1963 Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 hier hoor ik volop wulpen , en een mevrouw Merel heeft een nestje gebouwd in de hulst , van alle rommel wat ik zaterdag heb laten liggen na het harken . Ik kan wel zingen eieindelijk voorjaar !
dennislp Geplaatst: 7 april 2016 Geplaatst: 7 april 2016 Was ik lekker allerlei zooi uit de vijver aan het halen, springt er uit het niets een kikker vlak langs m'n gezicht..... Die zijn ook weer wakker dus > Planten kopen? Doe het bewust!
speets Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 De pinksterbloemen bloeien "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 Gisteren bloeide in mijn achtertuin de eerste Camelia... Vorig jaar was dat al op 18 maart. Nog geen kikkers gezien of gehoord.
speets Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 Ja hier ook En vandaag de eerste overvliegende zwaluw, op het gehoor gespot Ik liep de hele dag al met gespitste oren, maar pas om een uur of 7 's avonds hoorde ik er 1.En nee, die maakt nog geen zomer, maar we zijn nu wel lekker op weg En o ja: ik was weer in gevecht met dat ellendige speenkruid en toen spitte ik een meikever naar boven! "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 @Pippi De volgende hommel die je tegenkomt kun je gerust bij een bloeiende wilgetak (met stuifmeel aan de katjes) neerzetten. Daar gaat ze dan gelijk van eten. Die zal ik onthouden, maar de wilgen zijn hier wel zo'n beetje uitgebloeid nu? Hier eergisteren ook weer een dikke hommeldame die zich zat te warmen in het zonnetje en weer een vlindertje, vosje... Ook steeds meer ander vliegend gespuis. Hier ook. Vanochtend zo'n kleine hommel met een oranje kont in het park, de honden vonden haar heel interessant maar zijn gelukkig niet van het hap slik weg als het om insecten gaat, en vanmiddag weer een dikke koningin die aan het kijken was of er in mijn achtertuin een nestje te maken viel. Zo jammer dat ik door al het reorganiseren van die tuin nu helemaal geen mooie wilde plekjes meer heb. Ik heb wel twee insectenhotelletjes hangen, maar daar heeft die hommel niks aan. En vanavond had ik een of andere zweefvlieg binnen, en die liet zich gelukkig heel makkelijk in de richting van de open deur sturen. Geen idee wat het precies was, maar in elk geval gered van de katten. Speenkruid staat hier ondertussen ook in de bloei. Het speenkruid bloeit hier echt al weken, slootranden staan er helemaal vol mee, en het polletje dat ik ooit heb uitgegraven en in mijn voortuin heb gezet heeft zich al aardig uitgebreid. Mooi spul is het, zoals het verschijnt en verdwijnt. Maar het lijkt erop dat ik hier (Zuid-Hollands eiland, trouwens nog geen kilometer verwijderd van de beroemde mooie moestuin van Diana) wel een paar weken voorloop wat betreft bloei van het wilde plantengebeuren bij jou in de buurt. Boeiend wel, dat het lokaal zo kan verschillen.
Erny Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 Ja, dat merken we hier in het Noorden eigenlijk altijd al, dus al jullie al druk aan het buiten zaaien zijn dan wachten we hier nog rustig even af. Het leuke is dat het Fenologisch Overzicht dat nu ook zichtbaar maakt.
loes Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 Stukje noordelijker en ik denk dat het type grond ook kan meespelen.Een doorweekte kleigrond zoals bij erny op de tuin warmt veel moeilijker op dan bijvoorbeeld een droge tuin op zandgrond. Gevolg is dan ook dat ons seizoen echt een paar weken korter is. Ben benieuwd of dat met de Teeltwedstrijd ook terug te zien is.
aalterse-willy Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 Net de eerste keer een zwaluw gezien hier in Aalter.Gisteren al leliehaantjes gevangen, twee koppeltjes. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
speets Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 Veel vuurwantsen...en nóg twee zwaluwen "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Kikker in mn vijverzwembadje. Is ook weer wakker. Camelia bloeit nu volop.
Anna3 Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Gisteren gezien dat de perenboom bij mijn ouderlijk huis volop in bloei (hoort daarbij dan volle bloei?) staat. Ook de eerste dagpauwoog en citroenvlinder gespot in de zon. De tulpen staan hier ook al uitbundig te bloeien. En de Japanse esdoorn loopt uit.
Erny Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 @Anna, leuk dat je ook meedoet. Heb een paar aanpassingen gemaakt. Volle bloei is als de boom dus echt vol in de bloei staat... en zo te horen is dat bij die Peer van jou het geval, heb er in het overzicht wel een Perenboom van gemaakt.
Anna3 Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Prima! Bij de fenologische referenties staat ook Peer vandaar Mijn roze aalbes (vorig jaar als stek gekregen) begint nu ook te bloeien. De stokoude rode aalbes bloeit al sinds begin april geloof ik.
Erny Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Aha... op die peer... eh fiets... Krenteboom op de moestuin bloeit.Pruimeboom in achtertuin toonde dinsdag z'n eerste bloempjes.
Claudia69 Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Net een dikke koninginnenwesp dood gemept die hard aan het proberen was om in de verluchtingsroosters boven de ramen te geraken.
Erny Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Het sneeuwde vandaag... Oh nee... het is de Wilg die sinds vandaag zn pluis zaden is gaan verspreiden. En het "vermeende" Elstar appelboompje bloeit volop. Eerste Bonte Zandoogje (vlinder) gespot.
Anna3 Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 De eerst rode aalbessen zijn rijp! Verder is de plant wel bijna kaal met dank aan de rupsen Ik heb het in het document ingevoerd, maar ik snap het fenologische-referentie-invulsysteem niet. Het lijkt automatisch te moeten gaan? Wat moet ik waar invullen?
Erny Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 Inderdaad zou dat zichzelf moeten in vullen, maar werkt niet altijd. (zie dat hij het nummertje wel weergeeft maar de bijbehorende kolom met kleurtje niet) Jij vult je naam, datum, plaats in en daarna het soort en het verschijnsel en eventueel de blauwe kolommen op het eind. Aan het eind van het jaar kun je dan je eigen gegevens eruit filteren en zo een bestand opbouwen van de fenologische jaren. Leuk en nuttig om te vergelijken. En je kan er dus mee kijken wanneer je wat zou kunnen planten/zaaien gezien waar je je je daadwerkelijk in het seizoen bevindt. Ik zal ook nog ff het Havikskruid invullen, bloeit!
dennis78d Geplaatst: 16 juni 2016 Geplaatst: 16 juni 2016 Mijn appelboom, Roode Herfst Calville, bloeit sinds zondag voor de tweede keer. Niet massaal hoor, maar op 3 plekken. Er hangen al 20 appeltjes aan, misschien denkt de boom dat er nog meer bij kan? Wel apart http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
Patrijs Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Gisteren en vanmorgen trokken de jonge padden massaal terug van de sloten en poelen naar de duinen.(Eindelijk een goede bui gevallen.) De moestuin van Patrijs
CherryCharlie Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Eerste krekel gehoord en gezien in enschede Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Berber Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Mijn perenboompje bloeit! In augustus.. flink van slag... berbertuiniert.blogspot.nl
Aanbevolen berichten