Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aarbeien worden opgegeten

marian76

Recommended Posts

Hallo,

Wij hebben een aantal aarbei planten in de tuin staan .

Eerst werden alle blaadjes opgegeten door rupsen , heb ik eindelijk alle rupsen eraf worden de rode aareoen opgegeten .

we dachten eerst door volgels of rupsen maar nu zag ik vandaag een zwarte kevertje erin zitten .

zal later een foto plaatsen .

Wie heeft een idee wat ik er tegen kan doen ?

Moeilijk zo met de natte vinger te zeggen wat het is.

Heeft dat zwart kevertje geel-rode poten en is 10 tot 17 mm dan is het de aardbeiloopkever.

Deze eet de zaadjes op de aardbei.

Er zijn nog zwarte kevertjes maar die steken de bloem af en de andere de bloemstengel.

ik bekijk steeds de aardbeien en wist niet wat het was , dacht eerst de vogels dus net erover , toen misschien slakken , zie geen slak

heb overal bakjes met bier neer gezet en er zit geen slak in .

Die aangevreten zijn doe ik weg en kijk het na en dit zat erin .

maar hoe kan ik ervan af komen , zijn er middeltjes voor .

Let ook op de mieren.

Slakken, vogels en andere aanvallers heb ik onder controle.

Toen begonnen de mieren hun massale aanval op de aardbeien.

Je kunt ze trouwens heel duidelijk zien, ze zitten vaak nog op de geplukte aardbeien. Ik kwam er pas achter toen ik de aardbeien wilde wassen en een heel leger mieren over de aanrecht kropen.

Hun vraat lijkt trouwens verdacht veel op slakkevraat.

ps

Je gooit toch niet alle aangevreten aardbeien weg, uitsnijden en in de yogurth, niemand die het ziet.

Mochten er middeltjes tegen zijn kan je die toch niet meer gebruiken wegens oogst van de aardbeien.

Best is ze handmatig weg te vangen.

Erwin (aardbeiplantenvermeerderaar, kweduivenvoorden) had erover eens gezegd er krielkippen op los te laten.

oke , zitten ze in het zand ?

zal er eens goed op letten .

mieren heb ik niet gezien maar morgen ga ik weer kijken haha ...

kunnen die beestjes ook vliegen , we gaan namelijk houten bakken maken waar we ze dan in het najaar in gaan doen .

hoge bakken !

• 3 years later...

Even een oud topic tot leven wekken:

Ook mijn aardbeien zijn in één week volledig weg. Ik had wel een netje gespannen, maar niet helemaal hermetisch dus ik verdenk vogels of muizen die de aardbeien volledig hebben opgepeuzeld. Ik heb geen andere sporen of insecten gezien en voor de aarbeienloopkever lijkt mij een hele aarbei even teveel....

Ik kan me niet voorstellen dat dat lullige kevertje halve aardbeien wegeet? Ik had hier ook een paar aangevreten rode aardbeien en gaf een rat de schuld omdat ik die vorig jaar ook had. Klem gezet, bleek er een doodgewone veldmuis in te zitten! Sindsdien geen vraat meer!