DannyL Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Maar ik vroeg me wel af of zo'n keukenkast-nachthok goed is voor de kippies. De hokken die ik zie zijn bijna allemaal zo goed als verduisterd. Betekent dit dat er alleen een ventilatierooster van gaas moet worden gemaakt of kan ik het gaaswerk wat groter maken (dan slapen ze dus niet in het pikkedonker)?Het gaaswerk wat groter maken is geen probleem. Dan hebben ze ook minder het idee dat ze opgesloten zitten.De eerste dagen moet je ze soms in het hok zetten, maar na enkele dagen weten ze in de avonduren hun hok zelf wel te vinden. Had ik me ook bedacht Jaydot, dat het kastje geen lange levensduur heeft. Misschien aan de buitenkant ergens mee behandelen, moet ik me nog even in verdiepen. En lukt dat niet, dan is het nog altijd een kastje wat een latere dood sterft dan in eerste instantie de bedoeling was. Zorgen dat het hok niet in de slagregen staat, doet al heel veel.Veel materiaal kan niet tegen vochtigheid, maar met een dakje dat iets groter is dan het hok, trekt het niet gauw krom. Ik denk dat als je er een afdakje boven maakt, of er een "dakje" bovenop het hok maakt, dan komt het goed.Dan moet je dat net wat groter maken dan het hok, schuin af laten lopen (naar achter, en dan het hok iets naar voren laten komen), en zorgen dat er een plaat op ligt die geen water op neemt, of een goedkoop stuk afvalhout met daarop wat oud zeil/vinyl vast nagelen. Het is maar dat het water van het hok weg loopt ipv in het hout trekt. Tip; laat het aan dakje aan de achterkant naar benden aflopen. Dan blijft het aan de voorzijde droger. (hier maken we alle hokken van afvalhout en wat stukjes oude spullen die ik dan net toevallig heb liggen)Zie hier mijn oude konijnenhok gemaakt van allerlei afvalstukken en restanten laminaat: Quote
Chika Geplaatst: 16 maart 2016 Auteur Geplaatst: 16 maart 2016 Wij hadden 4 zijdehoenders in de tuin, ( die helaas zijn overleden ). We hebben nu een jaartje geen kipjes, maar dat is toch saai,dus gaan we na onze vakantie weer een paar zijdehoentjes zoeken.Kijk eens op pinterest op chicken coop diy,daar staan plenty leuke zelfmaak ideetjes op,van diverse recyclebare materialen.Wat een leuke ideeën inderdaad! Via chicken coop diy kwam ik dit idee tegen, veel beter nog dan een keukenkastje. Zo hebben de kippen wat meer ruimte en ik denk dat een kast van massief hout ook duurzamer is. Nu dus maar op zoek naar een oude kast... Quote
AnnekeW Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Wat leuk! Even wat kringloopwinkels af dus. Quote
DannyL Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Wel het dak voorzien van zeil/vinyl om te zorgen dat de regen niet doortrekt.. Dan blijft het materiaal langer goed, en worden de kippen ook niet nat na langdurige regenbuien Want vaak zijn er van die voorbeelden uit Amerika en andere mooi weer gebieden zijn net iets anders dan in ons regenachtige landje.Klein beetje aanpassen en het is geschikt voor hier Quote
Chika Geplaatst: 16 maart 2016 Auteur Geplaatst: 16 maart 2016 Ik heb zelf in een rijtjeshuis ook kippen gehouden (inmiddels verhuisd) ik hield 4 zijdehoenders, makkelijke kippen die niet vliegen. Wel zo makkelijk. Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een nachthok met een aangrezende ren, zodat de kippen ook naar buiten kunnen als je zelf een keer een dag+nacht niet thuis bent. Zeker omdat in woonwijken ook roofdieren voorkomen die wel een kippetje lusten. Met welke roofdieren moet ik rekening houden hier? Daar had ik namelijk nog niet over nagedacht. Quote
tuinLB Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Beetje afhankelijk van de situatie, maar marterachtigen komen ook wel voor in "bewoonde" gebieden. Hetzelfde geldt voor roofvogels, buizerds komen ook vrijwel overal voor. Ook ratten kun je door een ren iets beter weg houden. Zeker als je alleen maar in de ren/nachthok voert. Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Klein detail voor zij die houten kippenkastjes bouwen: de kieren en spleten goed dichten/afkitten om bloedluis te voorkomen Deze bloedzuigertjes kweken als gekken en kunnen op enkele weken tijd je gehele kippencolonie leegzuigen.Ter controle kan je altijd even een wc rolletje met een beetje wit papier onder de stokken steken. Als er 's anderendaags rode stipjes op het papier zijn heb je prijs.Wel een troost: ze komen pas na het eerste jaar kippen houden en enkel waar het regelmatig vochtig is. Als je je hok goed droog zet ( droge ondergrond, bv stenen ) heb je minder kans.Voorkomen is nog steeds beter dan genezen!Wij zitten met een moerasachtige ondergrond waardoor ik al 5 van de 6 jaar dat ik kippen heb al "prijs" heb gehad. Vooral in de gaten houden als er na een lange droge en warme periode een koelere, vochtigere periode komt. Quote
Indy Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 In verband met een sperwertje, hebben wij een net over het kippenhok gespannen. En om ratten buiten te houden hebben we een stuk gaas om de zijkanten ingegraven.Vossen hebben we hier (nog) niet, want dan zouden ze een stuk moeten zwemmen, maar............dat zouden ze kunnen.Het hok staat op tegeltjes, want anders was ik bang dat de pootjes rotten gingen. Ik gebruikte regelmatig kruiden in de legnesten,en heb in de jaren geen bloedluis gehad. We hebben een houten (gekocht) kippenhok, wat trouwens niet de beste kwaliteit is. Dus een stevige oude eiken kast, is volgens mij wel een mooie optie.En als je inderdaad de bovenkant dan nog waterdicht maakt, kan ie jaren mee. Quote
Chika Geplaatst: 17 maart 2016 Auteur Geplaatst: 17 maart 2016 Bij roofdieren kan ik me, ondanks de waarschuwingen, nog niets voorstellen hier. Heb nooit een rat, roofvogel of marterachtig dier hier in de stad gezien. Heb inmiddels wat mensen in de omgeving gesproken die kippen houden of hielden en er is nog nooit een incident geweest. Ik ga het dus gokken zonder net. Ik heb inmiddels een kast gekocht en besloten toch een klein rennetje te maken. Maar als alles gaat zoals ik hoop, zullen ze de tuin voor zichzelf hebben. Mocht dat toch problemen geven, dan moeten ze helaas in de ren, maar dan ga ik de ren een stuk groter maken. Hieronder de kast en daaronder een snelle schets van het kippenhok . Quote
pavespa Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Iemand een idee met welk middel, liefst kruiden, je een kolonie bloedluizen kan klein krijgen.Ik heb al veel middeltjes geprobeerd, maar ze komen steeds weer terug.Met als gevolg zelfs dode kippen. Quote
Jaydot Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 @pavespa: diatomeeënaarde.Ik zit op foon te typen, gepriegel, dus geen lang verhaal maar Google het even... Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
speets Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Even iets halen bij de dierenarts als er dooien vallen Dat moet je wel een paar keer herhalen om de inmiddels uitgekomen eitjes ook weer aan te pakken. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jaydot Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 (Zo, nu vanaf een echt toetsenbord)Diatomeeënaarde werkt goed, zie bijvoorbeeld dit advies. Of deze uitgebreide uitleg.Ik "puf" het regelmatig door het nachthok (met zo'n fritesaus knijpfles), vanaf de eerste dag dat ik kippen heb. Nog nooit een bloedluis gezien.Voordeel is dat het volstrekt milieuvriendelijk is en als het bij het schoonmaken van het hok in je compost terecht komt is dat alleen maar goed. Het werkt alleen tegen "harde" insecten (het exoskelet), wurmen hebben er geen last van.Hiervoor geldt overigens ook dat je het een tijdje moet volhouden, totdat het laatste luizeneitje is uitgekomen. Als je kippen handtam zijn, zou je ze er ook voorzichtig mee kunnen inwrijven. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
Nynkef Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 In de zomer boerenwormkruid plukken, grote bossen. Die laten drogen aan de waslijn en als ze kurkdroog zijn, de blaadjes en bloemetjes van de stelen afritsen. Stelen weggooien en de rest mengen met het strooisel op de bodem van je nachthok en in de legnesten. Als je genoeg geoogst hebt kun je er mee doen tot de volgende oogst het jaar erop. Verder vraag ik me af of je buren dichtbij hebt ?? Kippen kunnen heel veel herrie maken. Ik had een hennetje dat elke dag als ze een eitje gelegd had, dat heel luidkeels aan de wereld moest vertellen. Daar waren mijn buren niet blij mee.... Ik had Ukkelse baardkrieltjes, hele mooie kleine kippetjes. Nu wonen ze op het platteland bij een goede vriendin. Verder denk ik dat je nachthok veel frisse lucht moet toelaten, dat je het goed schoon moet kunnen maken met stoffer en blik/stofzuiger en met water en sop. En de kieren/hoeken moeten hermetisch afgesloten zijn tegen bloedluis. Over de tip met het wcrolletje; Daar moet je dan wel wat vaseline opsmeren, daar blijven de luizen aan plakken. Op de onderkant van de slaapstok kun je ook vaseline smeren, dan zie je snel genoeg of je luis hebt in het hok. ALs laatste: een slaapstok moet vierkant zijn met afgeronde hoeken bovenaan. Nooit een soort bezemsteel. Quote
Indy Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Oei, als er doden vallen zou ik naar een dierenarts gaan. Maar ter preventie van : lavendel, munt, boerenwormkruid, laurierblad,kamille oregano,tagetes, kattekruid,rozemarijn, eucalyptusblad, munt. En ik druppelde in de hoekjes , en naadjes etherische cederhout olie. Mooie grote kast , daar kan je een fijn ruim hok van maken. Hier maakten de dames ook luid en duidelijk kenbaar dat er een eitje was gelegd. Het enige waar de buren wat problemen mee hadden,was dat ons haantje om half 3 begon te kraaien. Nu vond ik dat zelf ook niet echt wat,dus toen hebben we het hokje verduisterd,en er een deurvergrendeling, die om 8.00 uur open ging. Hij kukelde dan wel eens wat eerder, maar dat hoorde je dan niet zo goed. Voor de rest vonden de buurtjes het wel leuk. Quote
pavespa Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Bedankt voor de vele reacties om van de bloedluis af te geraken.Ik heb een aantal Brahma kippen en er zijn al enkele toch wel stoere kippen bezweken aan de bloedluis.Boerenwormkruid heb ik al geprobeerd, maar helaas geen positief resultaat.Het volledig overkapte hok met formol laten uitdampen was slechts tijdelijk een oplossing.Alles met kalkpap insmeren was ook al geen oplossing op termijn.De grote boosdoener is het houten hok, de vele kieren zijn een ideale schuil en broedplaats voor de bloedluizen.Ik plan dan ook om een gemetst hok te bouwen in de zomer.Zo kan ik beter reinigen en ontsmetten.Mooi is een afgedankte salonkast als kippenhok wel, maar ook hier zijn er vele openingetjes om het ongedierte te huisvesten. De behandeling met diatomeenaarde ga ik zeker uit proberen.Ik hou jullie op de hoogte. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Je kippen knoflook voeren, het vlees is dan niet meer te eten en dat vinden de bloedluizen ook. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Wij smeren af en toe wat kiertjes en gaatjes dicht met oude frituurolie. En ook op de bevestigingen van de stok. Daar blijven de luizen in plakken, en ze gaan dood. Verder doen we niets. En ons hok stikt van de kiertjes en gaatjes en andere zaken waar veel luizen in kunnen wonen. Als de luizen maar niet naar de kip kunnen als die op haar stok zit. (grondzitters zijn dan lastig...) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Ik heb geen frituurvet, maar vaseline zal dan ook kunnen denk ik? Quote
speets Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Je kippen knoflook voeren, het vlees is dan niet meer te eten Is dat echt zo? Ik zou denken dat het vlees dan juist een extra lekker smaakje krijgt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Vaseline helpt vast ook. Wij gebruiken een olie omdat je dan een beetje kunt gieten en het loopt echt IN de gaatjes. Dat is met iets diks als vet of vaseline niet het geval. Tenzij je het verhit natuurlijk Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Je kippen knoflook voeren, het vlees is dan niet meer te eten Is dat echt zo? Ik zou denken dat het vlees dan juist een extra lekker smaakje krijgt Nee is echt niet lekker raar smaakje aan de hele kip. Maar aan de eieren proef je niets. Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Hier wordt het ( voorlopig, afkloppen ) enige hok met bloedluis jaarlijks uiteengevezen, afgebrand, terug ineengevezen en vervolgens volledig geschilderd.Tussendoor een veeg van een verfborstel met sla-olie als ik de rode monstertjes zie. Emmer met olie en verfborstel staan "standaard" onder het legnest.Daar blijven ze dus mooi uit. Lavendelolie helpt in beperkte mate hier... Ik heb ook tabaksstelen gebruikt gemengd met gedroogde lavendel waardoor het kippenhok naar een provencaalse tabakswinkel rook. Resultaat had het wel, maar die rotbeesten leken er op den duur immuun voor.Volledig weg krijg je ze blijkbaar nooit, die rotbeestjes leven namelijk ook in rottende boomstammen, houten tuinbeschutting, de buren hun tuin...etc maar ze het zo ongemakkelijk mogelijk maken is altijd wel een pretje. Mijn enige bloedluisvrije hok is zelf in elkaar geknutseld met MDF hout, ( 18mm ) en afgekit met roetex ( het broebbelig spul dat je onderaan de wagen vindt tegen roest ) Het dak is een stuk golfplaat dat aan de onderkant ingevet is met sla-olie en wordt op z'n plaats gehouden door 2 dakpannen.Nooit last gehad daar.... Hoe gek het ook mag klinken. Betreft knoflook: volgens mij lust het bloedluis hier graag knoflook want de kippen krijgen het regelmatig door hun water en ze worden nog steeds aangevallen door de vampiertjes. Quote
Chika Geplaatst: 22 maart 2016 Auteur Geplaatst: 22 maart 2016 Ik kan 12 van deze hekjes (b.55 x h.65) bijna voor niets ophalen. Zouden ze, met gaas er over, geschikt zijn als kippenren? Overdag gaan de kippen los in de tuin, dus het is geen permanent dagverblijf. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.