Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen houden in kleine tuin


Chika

Aanbevolen berichten

Prima hok!

 

Toen ik wilde beginnen met kipjes heb ik ook eindeloos rassen bestudeerd en ik vond de één nog leuker dan de ander .

Daarom heb ik me uiteindelijk door het toeval laten leiden: toen het hok en de ren er eenmaal stonden, heb ik op Marktplaats gezocht op krieltjes binnen een straal van 5 km van mijn huis.

Precies gevonden wat ik zocht: twee schattige hennetjes "tegen de leg" zowat op loopafstand! Ze stonden als "wyandotte" op Marktplaats, maar ik geloof niet dat het echte waren, met hun hele bolle staartjes leken ze meer op cochin. Voor "gezelligheidskipjes" maakt het ras volgens mij niet zo gek veel uit.

Als je de smaak te pakken krijgt en je te zijner tijd toch op een bepaald ras over wilt, kun je op zoek gaan naar bevruchte eitjes en die door een eigen kipje uit laten broeden (maar dan krijg je natuurlijk wel te maken met de hanenkwestie, zie het topic "ben ik gemeen"... ).

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit echt helemaal mee te smullen van dit topic! Kippen lijken mij ook superleuk (ook in een stadstuin), maar helaas zijn mijn gezondheid en verantwoordelijkheidsgevoel beiden niet groot genoeg om de zorg voor andere dieren dan een kat op me te nemen. Althans, vooralsnog.

 

Vraagje over het hok op de foto: is dat gedeelte rechts dan een rennetje? Of is dit allemaal 'hok' en komt er nog een ren aan vast? En wat zijn de l x b maten? Dit ziet er namelijk behapbaarder uit dan ik het me voorstelde (natuurlijk laat je de kipjes ook vaak los enzo, maar gewoon als basis...)

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer

 

Kortwieken of niet, krielkippen of toch grote kippen, opening op het zuidoosten(?), welke struiken in de tuin, wat is een betrouwbaar adres om kippen (welke???) te kopen, wat is de beste bodembedekking.........................??????

 

Vanmiddag gebeld met de eigenaar van een dierenwinkel die ook kippen verkoopt, zij adviseerde me om een gewone bruine legkip te nemen. Lekker rustig, makkelijk tam te krijgen, weinig broeds. Of zal ik toch misschien via redeenlegkip.nl....... Na mij de zondvloed, mijn hoofd tolt van alle vragen en nog veel meer antwoorden.

 

Stap 1. Morgenochtend tweedehands trespa platen ophalen, een pallet demonteren voor het benodigde hout en een start maken met het vervangen van het dak.

 

En over de rest denk ik gewoon maar even niet na.

 

@Raquette, de maten van het hok zijn l.170 x d.80 x h.140. Het gedeelte rechts is inderdaad een kleine ren. Als het scharrelen in de tuin (met hond en katten) goed gaat, dan hou ik het zo. Maar mocht dat de kippen te veel stress geven, dan maak ik een veel grotere ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bruine legkippen zijn rustig, maar kunnen ook vliegen en op stap gaan. Heb daar eens een verhaal over geschreven, hoe een hen over het hek is gevlogen en ja gekortwiekt. Bresse haan achteraan en maar net overleefd, de hen was weer vrolijk terug gevlogen. Maar de haan is de verkeerde kant op gevlucht voor de hond van de buren. Het bos in en zo naar de roofdieren toe.

Barnevelders zijn ook rustig, de grote de krielen zijn echte krielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Legkippen zijn ook aardig aan de maat. En vaak ook minder makkelijk te houden als diverse andere rassen. Legkippen zijn gefokt op het leggen van eieren en zullen dit ook blijven doen, ook al gaat dit ten koste van hun eigen gezondheid. Tevens worden de over het algemeen ook minder oud dan andere rassen. Voornamelijk door bovenstaande, fokkerij en de drang om eieren te leggen.

 

Ik wil je het houden van kennissen niet afraden, maar het advies van de winkel vindt ik erg kort door de bocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de trespa platen voor het dak van het kippenhok staan binnen. Ze zijn waterbestendig, dus geen lekkages straks. Iemand een idee of ik het dak nog moet isoleren?

 

@TuinLB, dank je wel. Het is me nu in ieder geval duidelijk dat ook grote kippen gekortwiekt kunnen vliegen.

 

@Jane Doe, wat bedoel je met "grote krielen zijn echte krielen"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa, kennissen houden, dat vraagt enige ervaring

 

Betreft rustige krielen die tegen een stootje kunnen en toch goed leggen: heb je ooit Brahma's overwogen? ( maar dan wel de kriel versie )

Erg rustige dieren. Ik heb de "grote" versie lopen en deze laten zich niet snel van hun stuk brengen door om het even wat. De hanen zijn ook erg kalm en kindvriendelijk ( mits het kind ook begrijpt hoe het met dieren om moet gaan )

Als je ze knipt zullen ze ook niet zo snel gaan vliegen.

Ze leggen ook vrij goed, soms zelfs in de winter.

 

Met Barnevelders heb ik iets minder goede ervaring: mijn barnevelder haan was de "waakhond" van de tuin en na een tijdje kon ik er zelf niet meer van genieten omdat ik constant aangevallen werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Dat kan. Ideaal is anders maar het zou best kunnen. Reken er wel op dat je kiezels binnen de kortste keren overal en nergens liggen. Kippen rommelen heel wat af in de tuin en zullen vast ook wel onder de kiezel willen kijken ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...