Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen houden in kleine tuin


Chika

Aanbevolen berichten

De hekjes heb ik inmiddels, dat wordt vast een gezellige ren!

 

De eerste (kippen)kast is niet doorgegaan, maar ik kan nu de kast op de foto van iemand krijgen. Misschien een beetje een onbenullige vraag, maar moet een nachthok/legkast altijd donker zijn. En hoe hoog moet het nachthok minimaal zijn voor Wyandotte krieltjes?

 

Ik wil de onderkant van de kast gebruiken als nachthok en van de bovenkant een binnenren maken, maar als de onderkant te laag is voor een nachthok, dan moet het omgekeerd, Ik vraag me dan af ik het bovenste gedeelte helemaal dicht moet timmeren om het donker te krijgen...

 

tokkenhok84521458766747.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen zitten liever een stukje van de grond af, dus ik zou de bovenkant pakken. Stok op de plek waar nu de glasplaat zit en de ruitjes in de deurtjes vervangen door gaas. Dan kun je in een van de onderste deurtjes het legnest maken. Het andere deurtje dan weg laten, een gat maken naar de bovenverdieping met een loopplankje als trap (plank mer dwarslatjes). Dan aan het lage deel een rennetje maken van gaas (of die panelen die je laatst poste).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor meedenken Anneke!

 

Kippen zitten liever een stukje van de grond af, dus ik zou de bovenkant pakken. Stok op de plek waar nu de glasplaat zit en de ruitjes in de deurtjes vervangen door gaas.

 

Ik dacht hetzelfde, maar ik zie op alle foto's van kippenhokken dat ze 's avonds op stok gaan in een gesloten (donker) hok. Maar dat is dus niet essentieel begrijp ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou altijd kiezen voor een dicht nachthok. Hoewel de meeste kippen goed tegen de kou kunnen houden ze niet van tocht.

 

Zolang als je geen haan houdt is het "heel" donker houden van een nachthok minder van belang. In verband met heel vroeg kraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn nachthokje zit een vast raampje, dus het is ook niet stikdonker.

En wat Anneke al zei: kippen hebben van nature de neiging om tegen de schemering omhoog te willen. Mijn oudste kipje gaat zelden op stok zitten, maar ze wil wel per se het trapje op naar het nachthokje.

Wij hadden vroeger thuis kippen die echt los liepen, die gingen 's nachts soms in een boom zitten.

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen worden actief als het licht wordt en in de zomer kan dat vroeg zijn. Daarom worden hokken soms donker gemaakt. Je hebt geen haan (die maken 's ochtends de meeste herrie) en je hok is relatief klein, dan lijkt me een helemaal dicht hok niet echt fijn voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou altijd kiezen voor een dicht nachthok. Hoewel de meeste kippen goed tegen de kou kunnen houden ze niet van tocht.

 

Zolang als je geen haan houdt is het "heel" donker houden van een nachthok minder van belang. In verband met heel vroeg kraaien.

 

Dat had ik ook in gedachten, een dicht nachthok (in de onderkant van de kast). Ben bang dat als ik het nachthok boven maak (met aan de voorzijde gaas) dat het dan enorm gaat tochten.

 

Kippen worden actief als het licht wordt en in de zomer kan dat vroeg zijn. Daarom worden hokken soms donker gemaakt. Je hebt geen haan (die maken 's ochtends de meeste herrie) en je hok is relatief klein, dan lijkt me een helemaal dicht hok niet echt fijn voor ze.

 

Het benedenhok zou niet helemaal dicht zijn, want er komt een uitgang naar buiten die niet wordt afgesloten. En als de (open) binnenren dan boven zit is er m.i. voldoende luchtcirculatie.

 

....... kippen hebben van nature de neiging om tegen de schemering omhoog te willen. Mijn oudste kipje gaat zelden op stok zitten, maar ze wil wel per se het trapje op naar het nachthokje.

 

Omdat de kast op poten staat, komt er so-wie-so een klein trapje. Binnenin komt een grotere trap die de verdiepingen met elkaar verbindt. En als ik in het bovengedeelte geen stok hang, dan is er weinig keus bij het op stok gaan denk ik?

 

Heb inmiddels wel gelezen dat de Wyandottekriel één van de grootste krielrassen is, deze zouden dan i.v.m. de geringe hoogte in het onderste gedeelte inderdaad niet op stok kunnen. Misschien moet ik een klein krielras gaan overwegen. Pfffff, keuzes.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al door anderen gezegd wordt: kippen hebben altijd de neiging om het hoogste punt op te zoeken om te slapen. Ik moet mijm zittstokken verhogen omdat de voerton hoger is dan de zitstokken, en de kippen dus boven op de voerton gaan zitten om te slapen.

 

Ik zou je dus aanraden om boven de zitstokken en het legnest te maken. Is voor je zelf ook makkelijker werken en eieren rapen. Maar dan wel op zo'n manier dar het boven tochtvrij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook zo doen als in het voorbeeld plaatje. Deurtje intact laten en er een los gaasrooster in doen. Dan kun je kiezen, deurtjes open of deurtjes dicht.

 

Hoe simpel kan het zijn! Ik denk dat je gelijk hebt Anneke, gewoon één multifunctioneel hok en onderin de voeropslag.

Of bedoelde je het anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me een prima oplossing. Dan kun je als de kippen er eenmaal zijn altijd nog kijken wat je aan wil passen. Lopen ze altijd los heb je geen grote ren nodig. Wil je wel een grotere ren kun je die altijd nog aanbouwen.

 

Ook donker/licht kun je uitproberen door de ruitjes wel/niet te blinderen (folie/verf/plaat er op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als later blijkt dat het glas toch teveel licht doorlaat kan je altijd aan de binnenkant een dunne plaat tegenaan monteren. Makkelijk en dan blijft de uitstraling vanaf de buitenkant hetzelfde.

 

edit: of de binnenkant verven inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superleuke kast toch Wanneer je het te licht vind , haal je gewoon bij de action van die folie,of je niet er een vuilniszak tegen aan. Dat deed ik,want een haan die om half 3 gaat kraaien vinden de buren niet zo leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedereen die zo geweldig heeft meegedacht hoe ik een kast kon omtoveren tot kippenverblijf; het was ontzettend leerzaam en leuk, maar het blijkt achteraf overbodig

 

Een hele lieve meneer is zaterdag een oud kippenhok komen brengen. Het dak is kapot (maar te repareren) en het hout moet behandeld worden tegen het vocht, maar ik heb nu een écht kippenhok. Ben zo enorm blij! Nu is het wachten op een paar droge dagen, zodat ik de boel kan gaan opknappen.

 

Inmiddels heb ik besloten om niet voor de Wyandottes te gaan, maar voor de Hollandse Kriel. De Hollandse Kriel is een stuk kleiner en de kipjes hebben zo verhoudingsgewijs wat meer ruimte in mijn niet al te grote tuintje.

 

Nu ben ik aan het zoeken naar een betrouwbaar adres in Zuid-Holland/Groene Hart waar ik deze dames kan kopen. Misschien moet ik daar een nieuw draadje voor openen, maar wie weet heb ik geluk en heeft één van jullie een goed adres.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb ik niet dit hele topic goed doorgelezen hoor. Dus misschien is het wel/niet handig zijn van vliegende kippen al eens besproken hier. Maar die Hollandse krielen zijn goede vliegers. Grote vleugels, kleine kipjes.

 

Nou is beslissingen nemen al niet m'n sterkste kant, maar je maakt het er niet makkelijker op Jorieke

Ik wilde de kippies kortwieken, zou dat helpen? Of valt dat onder kippenmishandeling, want dan doe ik het niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan 1 kant de grootste veren afknippen kan goed. Ik hoop voor je dat het helpt Je knipt dan alleen in de veren, dus het doet ze geen pijn.

 

Ga me nu niet zeggen dat gekortwiekte kippen nog steeds hoog kunnen vliegen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, ze kunnen dan nog steeds 'vliegen' (redelijk hoog fladderen) als ze willen. Zeker die lichte kipjes met grote vleugels zoals die je nu hebt uitgekozen. Sorry. Als je aan 1 kant knipt dan maak je het ze wel moeilijk. Maar die Hollandse krielen zijn praktisch vogels, zo licht zijn ze (zeker t.o.v. hun vleugels). Dus ze hebben heel weinig gewicht wat ze tegenwerkt (zoals de wyandottes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gaaf, een "echt" kippenhok!

 

Slagpennen aan één kant knippen (kortwieken) werkt goed genoeg. Je moet het wel na elke rui opnieuw doen .

 

Ben er ook echt onwijs blij mee. De man van wie ik het hok voor weinig kon overnemen, is hem ook nog eens komen brengen met een aanhanger. Hoe lief is dat!

 

kippenhok27491459246996.jpg

 

Fijn dat kortwieken afdoende werkt, anders had ik opnieuw moeten gaan zoeken naar een ander ras

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...