Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mijn makkelijke moestuin

Stampy

Recommended Posts

rwnq7d.jpg

s12k2v.jpg

Bijgaand wat foto's hoe ik mijn moestuintje vorm probeer te geven. Het is een makkelijke moestuin.

Ik woon op de hoogste (6e) etage van een appartementencomplex in Hoogvliet, vlak tegen de industrie aan, maar vooral in een groene omgeving. Je zou het misschien niet verwachten, maar Hoogvliet is de groenste deelgemeente van Rotterdam.

Mijn moestuin staat op het balkon en dat is groot voor randstadbegrippen. 6 meter lang en omdat ik in een knik woon loopt het enigszins rond, aan de ene kant 1,5 m breed en aan de andere kant zo'n 3 meter breed. Volop ruimte dus om van alles te doen.

Ik woon hier bijna 2 jaar en vorige zomer ben ik begonnen met een makkelijke moestuin, toen was dat nog een enkele groeizak en een stel potten. In dit voorjaar heb ik wat uitgebreid, nog een groeizak erbij, een houten bak van 80 x 80 cm. en een stel kunststof Action kuipen. Volgend jaar komt er wellicht nog een houten bak bij, want het is een hele toer om genoeg ruimte te creëren voor alles wat je wilt zaaien. Daarnaast zaai ik veel voor in bakjes die staan op de brede verwarming in de woon en slaapkamer en die ik de kraamkamer noem en waar ook een kleine verzameling orchideeen staat. Ik zit op het zuidwesten, dus licht genoeg. Op de eerste foto zijn de groeizakken te zien. Op de voorgrond links de pluksla, vorige week gezaaid, in het vak ernaast staat radijs en daarnaast rucola, in het andere vak staan kruiden, o.a. peterselie. In de groeizak ernaast staat vnl. sla en nog wat rucola. Op de achtergrond 2 kuipen met tomatenplanten en in de achterste kuip de net overgezette rode bietjes "Bull's blood".

Op de volgende foto is de houten bak te zien.

Aan de linkerkant wat krulandijvie, erachter een laatste kropje eikenbladsla, op de voorgrond koolrabi en rechts de kropsla. De andijvie en de eikenbladsla zijn van gekochte plantjes, de rest is allemaal zelf gezaaid. Helemaal achteraan staat nog een rijtje net opgekomen rode bietjes van het eerder vermelde ras.

In een zaaibakje binnen heb ik nog staan Groene melde en Eeuwig moes, deze gaan binnenkort naar buiten.

Edited by Guest

Ziet er goed uit zeg, mooie kleuren! Creatief opgelost. dat had ik op mijn balkon ook prima kunnen doen bedenk ik me nu. Ik zat dan wel op t oosten, daar had ik een heerlijk ochtendzonnetje tot 1 uur. Heb nu een huis met een tuin waar ik me in uitleef.

Ja, er steekt een stukje dak uit over het balkon en dat is vooral makkelijk voor de tomaten, dat ze - als het dan eens regent -

ze niet de volle laag op hun kop krijgen, dat vinden ze niet echt fijn. Niettemin heb ik heel veel licht op het balkon en dat komt ook omdat ik op de bovenste etage zit.

Zien er grappig en effectief uit die groeizakken. Ben ze hier op t forum nog niet eerder tegengekomen. En waar de action al niet goed voor is

Je pluksla is snel omhoog gekomen. Lekker veel sla heb je.

Good things come in small packages

• 2 weeks later...
  • Create New...