Jump to content

zwarte bessen op brandewijn

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Mag ik jullie dan vragen hoe je weet wanneer de zwarte bessen plukrijp zijn?

Heb de afgelopen twee weken af en toe geproeft van de bessen. Vind ze vies en zuur.

Zijn ze gewoon nog niet rijp of blijven ze zo?

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Denkt wel dat ze klaar zijn zo los vindt ik ze ook erg vies, gemengd met andere vruchten wel weer lekker in jam, en ook er drank van maken lijkt mij lekker.

Players only love you when they're playing.

Heb de afgelopen twee weken af en toe geproeft van de bessen. Vind ze vies en zuur.

Marieke in principe zijn de zw bessen rijp, maar je kan misschien ook een later afrijpend soort hebben. Blijf gewoon nog eens proeven, van de grootste bessen. Zie je dat er bessen beginnen te verschrompelen dan is het beste plukmoment al voorbij..Zoals hans zegt: ze smaken nogal "afwijkend"..ik ken niet veel mensen die ze zo rauw eten, meestal in jam gelei of andere toepassing (siroop!)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik vraag me af wat ik kan doen met die paar besjes die er aan hangen

De struiken zijn dit jaar gekocht en geplant, dus voor een fatsoenlijke oogst moet ik wachten tot volgend jaar. En aangezien de rest ook nieuw aangeplant is kan ik t ook niet combineren met ander fruit om een potje jam vol te krijgen.

Is er aan laten hangen dan een betere optie zodat de vogeltjes ze op eten?

Good things come in small packages

Inmiddels in de voorraadkast gesnuffeld maar de wodka was al op. Wel heb ik een 'Obstwasser' gevonden, 38%.

De paar besjes (sterke geur!) die ik heb geplukt (36g.) heb ik in een voorraadpotje gedaan, klein theelepeltje suiker eroverheen en daarbij de Obstwasser tot ze net onder stonden. Eventuele 'oogst' hierna kan er zo bij. Het resultaat:

jkg7eq49601371155712.jpg

Het is niet veel, maar leuk genoeg voor een experimentje. De citroenschil moet ik nog even halen. Moet dit mengsel overigens donker worden bewaard?

Good things come in small packages

Als ik kersen op eau de vie zet gaat het in het donker voor de kleur..dat het minder "verschiet" zeg maar. Met zwarte bessen zou dat dan niet hoeven. Ik denk dat dat obstwasser hetzelfde is als eau de vie. als je dragon hebt kan je ook hele lekkere maagbitter daarmee maken, ik ben er gek op. Ik ben benieuwd hoe je drankje wordt!

Je kunt altijd nog suiker toevoegen of suikerstroop als het te wrang is...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

in een trosje heb je vaak wat dikkere zwarte bessen

die vallen al bijna zo in je hand als je ze eraf haalt.

de zwarte is wel een heel gezonde bes, maar ook blijven wrang smaken.

Ik gebruik ze alleen in combinatie met frambozen en rode bessen

wat ik straks over heb voer ik mijn kippen, dan krijg ik er in het ei weer wat voor terug

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

OKe, dankjewel voor jullie antwoorden!

Nog een vraag : in mijn inaak recepten boek staat " bessen wassen en dan rissen" wat is rissen?

Huh, maar bij mij zijn het helemaal niet van die trosjes ? Of zijn dat andere bessen ?

Dit zijn vlierbessen. Fotootje van internet. Bij rissen denk ik altijd aan aalbessen, hoe ik als kind stiekem bij een boer besjes plukte, en dan bij een oudtante met een ouderwetse vork die besjes ging ritsen. Kreeg ik ze met héél veel suiker te eten.

Hoe het met zwarte bessen zit weet ik niet: die zijn allemaal gejat door de vogels... volgend jaar gaat er een netje over...

Hier zijn de vogels niet zo heel gek op de zwartebessen

Weet iemand of ik voor de bessen op alcohol ook de weckpot moet uitkoken met soda? Heb namelijk geen soda meer in huis.

En is alcohol met 28 % wel voldoende?

Alleen goed uitgekookt voor brandewijn weckpot is ook goed, van je alcohol percentage weet ik niet,

niet opgelet bij brandewijn maken zou ik gewoon gebruiken, lijkt mij tenminste oke.

Players only love you when they're playing.

Hierbij wil ik graag mijn brouwsel laten zien :

Zwarte bessen met aardbeien en citroen.

Volgens een likeur recept.

1360575938_5_ci6e.jpeg