Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

zwarte bessen op brandewijn

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb een struik met zwarte bessen.

Weet nog niet wat ik met de oogst ga doen, maar zit even te filosoferen over zwarte bessen opbrandewijn.

Nu vond ik op het blog van doortje's moestuin al een bruikbaar recept, maar zou wel graag ervaring over de smaak horen.

Wie heeft er al eens zwarte bessen op brandewijn gemaakt? En hoe smaakten die, of waarmee vergelijkbaar?

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Nee geen ervaring mee maar denk wel dat het goede vraag is want ik vindt de zwarte bes zo van struik maar een heel eigenaardige smaak hebben en daar zal weinig aan veranderen denk ik met brandewijn.

Van leslie heb ik een x verschillende recepten gehad voor creme de cassis en die ga ik binnenkort proberen te maken met mijn zwarte bessen.

creme-de-cassis-t1047.html

Players only love you when they're playing.

Andere vraag ik heb neutrale akcohol nodig en kan het niet vinden, is jenever mischien de bedoeling

als in een recept neutrale alcohol wordt genoemd wat pak je dan ?

Ik neem meestal eau de vie ( we hebben hier stook van eigen pruimen) maar neutrale inmaakbrandewijn heeft in ieder geval geen bijsmaak, en dat kan wel beter zijn. De zwarte bessen heb ik wel eens ingemaakt op eau de vie, met suiker en citroenschil+kaneel. Ik maak er zelf liever gelei van, heerlijk in de winter op brood of bij een paté-tje.

Maar je kan wodka nemen of jenever of zelfs gin.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

[quote="hansm"

leuk dat stoken met pruimen!

Hans als je het leuk vindt: op http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?catID=12348 en dan naar het bericht van 5 augustus 2010 scrolt (of is het scrollt?) dan zie je het verhaal met foto`s van de stoker en zijn mobile stookketels die hier ieder jaar langs de dorpen komt om de eau de vie voor de mensen te stoken. Proost!

Oeps daar ging wat mis met het gequote..

Wat grappig, ik heb nooit geweten dat dat gebeurde erg leuk, best nog duur vondt ik dat je dan totaal 7 euro per liter kwijt ben wel heel erg leuk,

ik zal de link ook naar mijn broer in Frankrijk sturen, hun doen niets met de oogst van de boomgaarden.

wat een gave andere dingen staan er ook zoals het eten van ornitogalum als asperge, die bollen van doe ornitogalum soort wil ik ook ik zal eens kijken of ik die soort hier kan krijgen, is dat lekker ?

Best gek om te eten is hier een snijbloem.

Vindt ook die sinasappel op likeur erg leuk, beetje jammer is dat ik niet alchol drink maar toch vindt ik al die zelf gemaakte drank heel leuk.

ga nog zeker even kijken wat je allemaal doet want best veel dingen die ik nog niet ken.

Leuk hoor dat je zo gezellig bezig bent met van alles.

Wat een heerlijke inmaakrecepten Jet

Vooral die met sinaasappels lijkt mij erg lekker om eens uit te proberen. En die met verschillende groenten is altijd handig als je s wat van dit en dat over hebt.

Good things come in small packages

Ik volg ook even mee, iemand ervaring over de smaak?

Snekermoestuin: zou je dat recept hier willen neerzetten?

het recept van de zwarte bessen op brandewijn

kon het niet kopieren, vandaar de site hieronder, heel erg leuk

http://doortjes-moestuin.blogspot.com/2009/08/zwarte-bessen-op-brandewijn.html

die bollen van doe ornitogalum soort wil ik ook ik zal eens kijken of ik die soort hier kan krijgen, is dat lekker ?

Best gek om te eten is hier een snijbloem.

Ik heb het nu ook voor het eerst gegeten, en het smaakte vooral niet naar asperges...eerder vaag zacht ui-achtig. Best lekker, maar een beetje gek in de mond. Wel zoals een bolletje ( en dan de stengel ervan) zou moeten smaken. De bosvogelmelk is wel een ander plantje dan onze snijbloem, ik zal eens kijken of ik er in het bos er een of twee gemakkelijk uit kan steken. De bloem is kleiner en groener.

Helly: die sinaasappels, ik had 4 potten gemaakt, er gingen er drie op in een week..met een goede vanilleroomijs. de laaste pot heb ik uit de mond gespaard en bewaar ik tot Kerst..als dat lukt.

ik heb foto's bekeken ja best wel anders bloeid hij dan de soorten die ik ken als snijbloem, ik las dat smaak lijkt op

schorseneren maarja die heb ik ook nog niet gegeten

Zag op foto's de bossen liggen op franse markten toch wel heel erg leuk zag dat eruit, dat vindt ik dan echt zo'n toffe groente wat ik bedoelde toen we gisteren het hadden over look die ik echt leuk vindt schijnbaar typisch Frans en lekker maar hier nog nooit van gehoord.

ik ben wel benieuwd of deze ornitogalum in Frankrijk ook bv op kleineschaal commercieel geteeld wordt.

verder vondt ik 1 Nederlandse kweker van de Ornithogalum pyrenaicum en ga hem even emailen.

Hans deze foto werd mij naar aanleiding van mijn stukje opgestuurd. Hij is genomen op de markt van Den Bosch op vrijdag 20 mei..dus ook in Nederland verkrijgbaar..1,80 per ons zag ik..ik ga volgend jaar maar eens het bos in!

yjyty.jpg

Ik vindt dat echt cool ik zou alles wel bij die mevrouw willen kopen, ik zie ook allemaal hele lekkere paddestoelen.

.Dat zie je bij ons nou nooit zo'n stand, dat lijkt altijd in braband of limburg die weten beter wat lekker is

Als mijn kweker niet reageerd (want ik vindt info. dat hij erg ziek is of geweest) dan mag je van mij al eerder het bos in, dan ga ik om bolletjes/knolletjes bij je vragen

Denk dat die in de herfst de grond uit moeten, maarja dan groeid er niks boven de grond en dan kan je ze volgens mij niet vinden.

mischien wil je dat vragen aan de mensen van je zaadclub of die weten of de bollen/knollen in herfst ofzo ook verkrijgbaar zijn.

Helaas mis ik de zaai-club de volgende keer vanwege een uitgebreid bezoekje van en aan de kleinkindertjes..

Hier halen ze het gewoon uit het bos. Als ik eraan toekom een dezer dagen ga ik er gewoon een paar uithalen.

PB me anders nog even volgende week, ik weet niet of ik dan aan uitgebreid computeren toekom, maar ik kan wel het bos in met de kleine mannetjes.

Ik Amsterdam kan je ook wel leuke dingen vinden op de Noordermarkt b.v., maar dat is vast niet "jouw" N-Holland.

Even totaal niet relevant, en helemaal off-topic: waarom draagt die mevrouw een witte bloes??

In dit soort werk draag je nóóit een witte bloes ... totaal zinloos...

Sorry, weer terug naar het onderwerp: zwarte bessen op brandewijn...

Ik zat ook op zwarte bessen te wachten... kwamen er rode bessen aan mijn twee struiken.. terweijl iedereen me zei dat er waarschijnlijk zwarte aan gingen komen.. dus ik diskwalificeer me voor dit topic... helaas...

Even totaal niet relevant, en helemaal off-topic: waarom draagt die mevrouw een witte bloes??

In dit soort werk draag je nóóit een witte bloes ... totaal zinloos...

Ja je kan wel zien dat ze niet zelf het bos in is geweest..en ze kan héél netjes werken, de bloes is nog schoon.

Ik neem meestal eau de vie ( we hebben hier stook van eigen pruimen) maar neutrale inmaakbrandewijn heeft in ieder geval geen bijsmaak, en dat kan wel beter zijn. De zwarte bessen heb ik wel eens ingemaakt op eau de vie, met suiker en citroenschil+kaneel. Ik maak er zelf liever gelei van, heerlijk in de winter op brood of bij een paté-tje.

Maar je kan wodka nemen of jenever of zelfs gin.

Vanmorgen eens bij een klein slijterijtje van een supermarkt geinformeerd naar een brandewijn. Deze is niet specifiek voor inmaken op de markt, maar vast voor directe consumptie.

In ieder geval moet er voor zo'n fles 12 euro nog iets worden neergelegd (25% alcohol).

Dit vind ik te duur om uit te proberen met het risico dat het niet smaakt. Voor dezelfde prijs gaat dan mijn voorkeur naar een beerenburg, maar dat is een ander verhaal.

@appelvrouw

Heb jij een rececpt voor zwarte bessen gelei?

Ik doe het zo: ik koop een pak speciaal geleisuiker van van Gilze ( 50 % suiker).

Dan kook ik alle bessen zacht in een beetje water en giet het geheel door een fijne zeef, zodat alleen sap overblijft. Op het pak van van Gilze staat dan hoe verder te gaan. Als je de smaak van zwarte bessen alleen te sterk vind kan je ze ook mengen met witte of rode aalbessen. In het begin vond ik het ook te sterk, maar ik merk dat in de winter het juist heerlijk is.

Je kunt natuurlijk ook met gewone suiker maken, dan is het zoeter.

Voor de likuer:

Op Diana` s mooie moestuin staat ook een leuk stukje over de zwarte bes, en onderaan een tip voor het bewaren van zwarte bes op alcohol..ze schrijft dat je op moet passen met het toevoegen van suiker omdat de zwarte bes veel pectine bevat, en je likeur dan kan gaan geleren...

http://www.freewebs.com/ruudendiana/zwartebes.htm

1zz1g1j23291371851801.jpg

ik heb Gilze geleisuiker gehaald en vanavond volgens het recept achterop de verpakking jam gemaakt.

Heel spannend of dit wel goed zou gaan. Dan ook nog of het wel zal smaken???

Eenmaal klaar nog een restje geproefd en... heerlijk

recept gevolgd op achterkant Gilze pak

vruchten die ik heb gebruikt;

totaal 400 gram vruchten, waarvan ongeveer 100 gram zwarte bessen, de rest frambozen

350 gram geleisuiker

een heel flinke scheut citroensap