Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey,

Op mijn aardbeien zitten kleine witte beestjes. Volgens verschillende topics is dit een luizensoort. Ik heb dan maar 5 lieveheersbeestjes van een bepaald struikje gehaald en die in mijn bak aardbeien gezet. Is dit een efficiënte manier (als je niet met vergif wil spuiten) of zal ik toch maar een andere oplossing moeten zoeken, want ik heb de indruk dat 4 lieveheersbeestjes (ondanks het lekkere voedselbuffet) al zijn weggevlogen of ze moeten hun heel goed verstopt hebben.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

bron

Claudia van Bruggen van webwinkel Rood met zwarte stippen verkoopt natuurlijke vijanden om plagen in de tuin te bestrijden. "Lieveheersbeestjes zijn dol op bladluizen en nematoden, kleine aaltjes, maken dat slakken hun eetlust kwijtraken, waardoor ze verhongeren", legt ze uit.

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Geplaatst:

Ja, Vooral de larven zijn vreetzakken. Ik ben blij dat er dit jaar tientallen in mijn tuin zitten...geeft een veilig gevoel, niet dat er geen luizen e.d. zullen zijn, maar wel dat die geen plaag zullen worden. Sowieso een goed gevoel....nooit meer met iets gespoten de laatste jaren en weinig (niet geen hoor) schade door insecten...in ieder geval niet meer zo dat alles aangetast of opgevreten is. Maar of je lieveheersbeestjes ook kan drillen om de luizen meteen te verschalken waar je ze neerzet.....ik weet niet of het zo werkt...... Meer een kwestie van een insectenvriendelijke tuin denk ik (variatie, bloemenranden, schuilvegetatie e.d.) waar ze zich vanzelf in vestigen en dingen minder gauw uit de hand lopen.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb hier vorig jaar een keer een topic over gelezen. Dus niet uit eigen ervaring, maar:

Dat topic ging over die lieveheersbeestlarven die je kunt bestellen, die zich dan op je planten ontwikkelen tot lieveheersbeestjes. Het schijnt dat ze dan honkvast zijn. Random lieveheersbeestjes uit je tuin plukken en op je aangetaste plant neerzetten, schijnt minder goed te werken.

Als ze uit zichzelf komen zijn ze trouwens wel mega-effectief:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Lieveheersbeestjes zelf zijn volwassen, en hebben vleugels. En hebben omdat zij volwassen zijn niet zo heel veel eten meer nodig. En ze weten hoe ze hun vleugeltjes moeten gebruiken.

Maar de larven zijn in de groei, en zijn eetmachientjes op enkel pootjes. Die van hapje naar hapje wandelen.

Als je lieveheersbeestjes en luizen hebt, komen er straks waarschijnlijk vanzelf eitjes, waar larven uit komen gekropen.

Ik zou die witte beestjes op je aardbeienplanten lekker laten zitten, als het luizen zijn. En zeker niet met gif gaan spuiten. Want daarmee spuit je veel meer dan alleen die witte beestjes stuk. Ook de lieveheersbeestjes en hun larven bijvoorbeeld. Maar ook de zweefvlieglarven die graag luis eten en sluipwespen die massaal de luizen misbruiken voor hun eigen voortplanting.

Luizen en veel andere plaaginsecten hebben trouwens wel een voorsprong op hun vijanden, die beginnen vroeger en planten zich sneller voort. Terwijl die vijanden, pas ergens in mei/juni echt op kracht schijnen te komen. Maar het lost zich dan wel grotendeels vanzelf op, als je niet met gif aan de gang gaat.

Als het te erg wordt, luizen hard van de planten afspuiten met wat opgeloste groene zeep, of brandnetel/knoflookgier. Ook niet aardig, maar een stuk vriendelijker voor de natuur en jezelf dan echt gif gebruiken.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Jammer dat ik vandaag niet zo hongerig ben anders kwam ik even langs . Maar zonder gekheid, ik zou niet blind vertrouwen op het succes van de lieveheersbeestjes en voor de zekerheid de onderkant van bladeren met een koude waterstraal bespuiten.

Geplaatst:

Zo doe ik dat ook, gewoon met een plantenspuit zo veel mogelijk luizen van de plant af spuiten . Wanneer nodig herhalen en verder aan de natuurlijke rovers overlaten. Vorig jaar heel wat lieveheersbeestlarven in de tuin aangetroffen.

Geplaatst:

Ik heb elk jaar in het begin van het groeiseizoen wel een kleine plaag op mijn rozen en vlierstruik. Ik spuit de luizen dan zo goed mogelijk weg met een harde waterstraal en knijp de rest zoveel mogelijk plat. Heb de indruk dat de geur van dode luizen belagers aantrekt die het dan wel overnemen. In elk geval is dit iets wat zich ook elk jaar weer stabiliseert en oplost.

Geplaatst:

Dan zal ik ook eens met water spuiten. Wel oppassen voor het ene lieveheersbeestje dat er nog altijd op zit.

Geplaatst:
Of effe je hete adem over je plant.

Doe mij dan maar die hongerige geit

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Nou, blazen of niet, de lieveheersbeestjes zijn goed bezig hoor (wel niet met eten maar ja).

RSCN860330461460050914.JPG

RSCN860251391460050923.JPG

Geplaatst:

Die hebben je wens helemaal begrepen! Kweken een familie met veel larven die heeel veel luisjes lusten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Toch even kort en bondig antwoorden dat lieveheersbeestjes echt werken.

De larven van lieveheersbeestjes eten 100 bladluizen per dag, de volwassenen doen nog beter maar zoals je zelf waarneemt vliegen deze van plant naar plant en worden ze minder rap gebruikt als natuurlijke bestrijding.

Plaagbestrijding met en door de natuur.

Geplaatst:

Ik ben trouwens benieuwd.

De tuin stikt echt van de lieveheersbeestjes. Veel meer dan vorig jaar. Zal deels de zachte winter zijn. En misschien ook wel de verstopplekjes die de tuin heeft geboden. En dat onze tuin misschien wel heel aantrekkelijk is. .

Ik ben echt benieuwd hoe het dan dit jaar met de luizen zal gaan. Of die nu we met zo'n leuke populatie aan rovers beginnen, een beetje onder controle worden gehouden.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Bij mij hetzelfde, nog nooit zo veel lieveheersbeestjes maar tevens nog nooit zoveel slakken. Weet dus niet of ik nu blij moet zijn of juist niet.

Geplaatst:

luizen en lvhb raken wel in natuurlijk evenwicht

slakken niet jammer genoeg

( kleine slakjes met een streepje, heul veel, naast de stengels in de grond overdag, niks natuurlijk evenwicht: plukken en in de emmer )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...