pippi Geplaatst: 28 augustus 2016 Geplaatst: 28 augustus 2016 En je weet vast al, Pippi, dat je van je beste soorten heel gemakkelijk weer zaad kunt nemen voor de komende jaren....99% zeker dat je dan raszuiver zaad hebt, aangezien tomaten zich bijna altijd zelf bestuiven. Ja, van die kruisbestomaat heb ik al een paar keer de boel meteen uitgespuugd als het een bizar lekker tomaatje was. Die zaden hoef ik volgend jaar niet te kopen. Quote
Nadi Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 wel slim om nu al na te denken over volgend jaar Pippy (en het vooral ook op te shrijven ). ik moet dat maar ook eens gaan doen. Het klinkt inderdaad alsof je kruisbestomaat de wereld over wilt nemen haha. Misschien een ideetje voor jou (als je dat lekker vind) maar wij hebben momenteel een paar cherrytomaat planten die behoorlijk wat vruchten geven. Meer dan we ooit op kunnen eten dus wat we doen is ze wassen door de helft snijden en drogen. Zo kunnen we ze even snel opbergen en kan je zo ook later in salades eten. Of op de dag van eten met olijfolie en wat kruiden mengen en dan heb je "zon" gedroogde tomaatjes op olie Quote
weknow Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 @ Nadi. Als het kan, best goed idee!Ik vraag me alleen af hoe lang/goed die gedroogde tomaatjes zullen bewaren, dus zonder verdere conservering met zuur, zout, olie, suiker of (vries-)kou....? Wie weet dat? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
speets Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 van die kruisbestomaat heb ik al een paar keer de boel meteen uitgespuugd als het een bizar lekker tomaatje was.Dat begrijp ik niet. Ik had n.a.v. je vorige post ( ) juist besloten dat ik volgend jaar ook kruisbestomaten wil, maar nu spuug je ze uit En ze staan in de volle grond buiten en hebben geen Phyto gehad? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
AnnekeW Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 Ik moest ook even 2x lezen, maar ik denk dat ze uitspuugd omdat ze de zaadjes wil behouden van de extra lekkere exemplaren. Quote
Nedlets Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 De rode tomaten hier zijn in grote getallen aan het rijpen, al zover dat ik op korte termijn een deel van de planten kan gaan rooien. De Black Russian in tegenstelling heeft nog geen enkele rijpe vrucht gegeven. Quote
loes Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 ik heb ook 2 bladeren met bruine vlekken gespot. de bladeren verwijderd en nu even zien of er meer blad wordt aangetast of dat het loos alarm was. nog even terugkomend op deze post. sindsdien nog 1 blad met een bruine vlek geplukt en verder niets. geen phytophthora denk ik dan? Quote
pippi Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 Ik moest ook even 2x lezen, maar ik denk dat ze uitspuugd omdat ze de zaadjes wil behouden van de extra lekkere exemplaren. Jij snapt het. Quote
speets Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 O! Pfff... En ze staan in de volle grond buiten en hebben geen Phyto gehad? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
gerbiepiep Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 Na terugkomst van vakantie. De Cherrytomaten in de vierkante moestuin bak welke na een oogst voor de vakantie alleen nog maar groen en licht geel in zat.Kleurrijk nu, en her en der zit er nog genoeg groen in. Deze heeft flink te lijden gehad denk ik in de eerste vakantie week toen ik er niet was, 25+ 30+ graden, en dat zonder water, stenen pot is niet zo gek groot, maar verder doen ze het uitstekend. (bij normale water gift )Bij terug komst, ondanks dat een familie lid de tweede week alles water gaf, bijna alle bladeren en takken waren compleet verdroogt en hingen er gedroogd en losjes aan.Op een gebroken half vast zittende tak bovenaan, en een geknikte rechts onder, staat hij er nog ''aardig'' bij. Inmiddels een kilo aan Cherry Tomaten geoogst! De Heinz heeft flink vrucht gemaakt (meeste zit aan de andere kant van de potten), zoveel en met zo'n gewicht, dat toen ik er niet was, ondanks het vastzetten met bamboestokken, de aller rechtse vrijwel compleet afgebroken was, en de gene daarnaast er overheen hing.Waren allemaal groen toen ik weg ging, hier en daar gelen en zelfs rode nu, had niet verwacht dat het zo snel ging met deze tomaten.Ze staan immers een hele tijd korter dan de Cherry's.Provisorisch vastgeknoopt door familie lid. En dan hier het bijna compleet afgebroken deel van de Heinz tomaat.Ik wist niet zo goed wat ik er mee aan moest, vast zetten kon ik immers niet, verder zag het punt waar deze gebroken was bruinig uit.Dus schuin afgesneden en opgepot, in de hoop dat deze tak nog worteltjes aan gaat maken om zo doende de rest van de tomaten te kunnen laten groeien.Hij staat in de half schaduw, en ik heb hem water gegeven.Ik had ooit ergens gelezen meen ik dat tomaten makkelijk te stekken zijn, dus wortels aanmaken, maar of het met deze nog gaat lukken, ik hoop het. Quote
pippi Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 O! Pfff... En ze staan in de volle grond buiten en hebben geen Phyto gehad? Sorry, had over je vraag heen gelezen. Maar inderdaad, volle grond zonder afdak, en geen Phytophthora. Wel vlekken en bruine blaadjes en nu wat meeldauw, maar niks ernstigs. Ze schijnen ook wel wat minder vatbaar te zijn dan 'gewone' tomaten. (Het is geen Solanum lycopersicum maar Solanum spontaneum. Dus wel familie, maar geen echte tomaat.) Ik heb de zaden trouwens van Diana. Quote
speets Geplaatst: 29 augustus 2016 Geplaatst: 29 augustus 2016 Merci Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Nedlets Geplaatst: 30 augustus 2016 Geplaatst: 30 augustus 2016 Na terugkomst van vakantie. En dan hier het bijna compleet afgebroken deel van de Heinz tomaat.Ik wist niet zo goed wat ik er mee aan moest, vast zetten kon ik immers niet, verder zag het punt waar deze gebroken was bruinig uit.Dus schuin afgesneden en opgepot, in de hoop dat deze tak nog worteltjes aan gaat maken om zo doende de rest van de tomaten te kunnen laten groeien.Hij staat in de half schaduw, en ik heb hem water gegeven.Ik had ooit ergens gelezen meen ik dat tomaten makkelijk te stekken zijn, dus wortels aanmaken, maar of het met deze nog gaat lukken, ik hoop het. Mooi hoor! Ik denk dat die laatste stek niks meer gaat worden, die tomaten vragen heel veel energie welke die stek niet kan geven. Ik had hier wel eerder al iets gelezen van groene tomaten chutney, ook nog een idee? Misschien zijn er nog meer recepten? En anders inderdaad gewoon zo proberen. Erg zonde! Quote
AnnekeW Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 Misschien kun je ze er beter afhalen en na laten rijpen in een zonnige vensterbank? Quote
speets Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 Ik zou ze ook binnen zetten. Ze hebben vooral warmte nodig om te rijpen. In de zon drogen ze sneller uit. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bubbels Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Ik heb een monsteroogst (gehad). Er zijn aardig wat mensen hier in de buurt die wekelijks een tasje tomaten van me krijgen. De laag compost die ik begin dit jaar in de kas heb gestort heeft zo'n verschrikkelijk groot verschil gemaakt! Ik heb enkel in de eerste twee weken na aanplant de tomaten water gegeven, daarna geen druppel meer. Staan al maanden lekker hun ding te doen zonder dat ik hoef te gieten. Volgend jaar wat minder planten denk ik. Echt heel erg tevreden! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
appelvrouw Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Goed te lezen. Ik doe hetzelfde met betrekking tot water geven. Wij hebben ook een goede oogst, ondanks verschillende zieke tomaten in de kas, door het droge klimaat verspreide de ziekte zich niet echt en de tomaten die het hadden daar heb ik al het blad op een gegeven moment vanaf gehaald. dat hielp. Nu oogst ik nog vollop van Catalunya, Roma, Bumble bee, Green Zebra en Tombon Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Oh, wat zal ik die kas volgend jaar gaan missen. Denk dat de overbuurvrouw die volgend jaar echt wel zelf gaat gebruiken na het zien van de mogelijkheden. Maar heb na het planten ook geen water of voeding meer gegeven aan de planten die in de grond staan. Wat dat betreft heerlijk low-maintenance. Romus (zaad uit Hongarije)... Gele Mykolaïv (Gele Oekraïner van Bit's buurman)... Wapsipinicon Peach... Pineapple Fog... En de Dancing With Smurfs nog een keertje... Lilian's Yellow... En de Yellow Pearshaped, de enige drie exemplaren die aan mn verwaarloosde plantje in te klein potje hingen. Quote
Holland Geplaatst: 2 september 2016 Geplaatst: 2 september 2016 Dit jaar voor het eerst buiten in de volle grond tomaten geteeld en tot nog toe geen last gehad van aardappelziekte en een mooie oogst tot nu toe. De foto is een paar weken oud Quote Vriendelijke groeten, Holland
speets Geplaatst: 2 september 2016 Geplaatst: 2 september 2016 Ja, mazzel mariellexxx schreef:ik heb op mijn telefoon het appje photo editer gedownload, elke foto die ik hier op het forum zet, open ik eerst in die app (hij opent alle foto's direct al goed qua rotatie), en dan sla ik ze op in de photo editer map, en vanuit daar load ik ze up naar dit forum.Werkt prima! Af en toe mapje leeg maken voor beter overzicht en je hebt er verder geen omkijken naar. Kan dus ook op tablet komt uit de play storeOf eenvoudiger: draai je camera een slag voordat je afdrukt. Dan staan je foto's in het vervolg niet meer gekanteld. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Holland Geplaatst: 2 september 2016 Geplaatst: 2 september 2016 De foto's staan normaal op de telefoon, pas op het forum kantelen ze. Weet niet waarom. Quote Vriendelijke groeten, Holland
loes Geplaatst: 2 september 2016 Geplaatst: 2 september 2016 dan staan ze dus niet normaal op je telefoon ik geef de planten juist wel water. maar dat is vooral omdat ze buiten staan. wanneer ik geen water zou geven en er komt ineens een stortbui dan knappen alle bijna rijpe tomaten open. dan heb ik liever luie/verwende planten die regelmatig een scheut water krijgen. Quote
gerbiepiep Geplaatst: 2 september 2016 Geplaatst: 2 september 2016 Mooi hoor! Ik denk dat die laatste stek niks meer gaat worden, die tomaten vragen heel veel energie welke die stek niet kan geven. Ik had hier wel eerder al iets gelezen van groene tomaten chutney, ook nog een idee? Misschien zijn er nog meer recepten? En anders inderdaad gewoon zo proberen. Erg zonde! Zonde inderdaad, maar niks aan te doen, volgend jaar beter! Ik denk dat ik ze maar probeert rood te laten worden in de vensterbank, de stek ziet er verlept uit. Quote
Nedlets Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 Hier ondertussen 5 van de 10 planten gerooid. Alle vruchten hiervan waren afgerijpt. Er staan er nu dus nog 5 waarvan 3 ook ver afgerijpt zijn. Twee planten zitten nog vol vruchten, waaronder de Black Russian. Ik was in de veronderstelling dat dit een vroeg ras was maar hier is nog geen enkele vrucht rijp van? Ik hoop dat ik hier nog vruchten van ga krijgen, er hangen 4 volle trossen aan (buitenteelt). Quote
pippi Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 Ik heb nog een kilo tomaten van de planten achterin de tuin geoogst en daarna die planten gerooid. Ze waren nog niet klaar met tomaten produceren, maar ik kon achterom niet meer de tuin in of uit, en er staan nog tomaten zat. De tomaten die naast de compostbak staan hebben flink meeldauw (net als alles wat in die hoek staat, ook de courgette en de lathyrus zitten vol meeldauw, slechte blaadjes wegknippen is geen doen meer, maar het groeit en bloeit nog als een gek allemaal. Aan de tomatenplant zitten gigantische (gave) tomaten, sommige nog groen maar andere al bijna plukrijp. Dus ik laat alles daar nog maar even staan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.