Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staan de tomaten er bij in 2016


MartinH

Aanbevolen berichten

Ik haal meestal gewoon zaadjes uit zo'n tomaatje in de winkel en doorgaans komen daar gewoon weer dezelfde tomaatjes. Ik heb nu kleine langwerpige gele tomaatjes en daar zitten er ook tientallen aan per plant. inmiddels heb ik er een hoop geplukt. De eerste vleestomaten worden deze week rijp. De komende weken nog veel meer, maar dan ben ik op vakantie dus moeten ze maar even blijven hangen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dit niet allemaal F1 tomaten in de winkel? Ik dacht dat als je van tomaten uit de winkel zelf planten kweekt dit geen gezonde sterke planten worden? Maar dat klopt dus niet helemaal?

 

Een andere vraag, ik heb mijn tomaten getopt. De groeischeut is eruit. Ze hebben allen een 4 a 5 trossen. Nu wil ik dus ook blad verwijderen zodat de tomaten snel en goed rijpen. Maar wat verwijder je nu precies? Ik heb veel gezocht en gelezen maar ik snap het nog niet helemaal.

 

1. Snoei willekeurig maar laat 7 grote bladeren hangen.

2. Snoei alles behalve de twee bovenste bladeren.

3. Laat per tros twee bladeren hangen boven de tros.

 

Andere opties? Filmpjes in kasteelt halen ze alles weg tot boven de drie onderste trossen. Maar of dit buiten ook amateuristisch ook zo moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit (denk ik) zwakke planten gehad. Dit jaar wel wat problemen, maar dat kwam door het vochtige weer. Misschien heb ik tot nu toe dan gewoon geluk gehad. Je kan ook altijd zaadjes kopen uit de winkel en de jaren daarna dan zaadjes uit je zelfgekweekte tomaten halen. Wel dan geen f1-zaadjes kopen voor de zekerheid he.

 

Bij het snoeien er vooral voor zorgen dat het blad juist onder een tros wordt weggeknipt. Is er daarna nog te veel blad kan je er ook wegdoen. Wel oppassen, als je redelijk veel trossen hebt en er bijvoorbeeld telkens maar 1 blad tussen de trossen hangt, mag je dit niet telkens wegknippen. Ook al gaat het dan over het blad onder de volgende tros. Altijd blijven kijken of er genoeg blad over blijft.

Geen blad => geen energie => geen tomaten

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip wel een deel van het blad weg maar laat ook een aanzienlijk deel wel zitten omdat de plant dit nodig heeft. Ik probeer er voor te zorgen dat de planten een beetje ruimte hebben en niet alle bladeren tegen elkaar hangen, al valt dat niet mee als de planten zo hard groeien als nu.

Bij met name kleine tomaatjes laat ik bovenin de plant regelmatig een dief groeien zodat deze ook tomaatjes kan geven.

 

Ik heb net als Toto eigenlijk vooral prima ervaringen met tomatenzaad van verschillende tomaten. Als ik op vakantie ben en wij hebben bijzondere of lekkere tomaten, dan haal ik daar gewoon zaad uit en doorgaans komen daar prima . Als je overigens zelf zaad uit je eigen tomaten haalt en er staan veel soorten in de buurt, dan kun je nog wel eens iets andere tomaten krijgen dan het origineel.

Laat je dus niet weerhouden om zelf zaad te winnen uit leuke tomaten, het gaat bijna altijd goed en misschien weet je niet exact welke soort je hebt, als ze lekker zijn maakt dat toch niets uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was het eigen zaad dit jaar geen onverdeeld succes.

Ik had 1 soort waarvan de planten enorm groeiden, maar ze gaven praktisch geen vruchten.

 

Gelukkig heb ik meerdere soorten, anders zou ik het er niet op wagen.

 

Bovendien heb je denk ik meer kans op Phyto als je zelf zaad aanhoudt, omdat kaskwekers daar misschien minder op selecteren.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 2 maanden ook nog maar eens laten zien hoe mijn tomaten er bij staan.

Allereerst de kastomaten. In totaal staan er 12 planten van 12 verschillende rassen waarvan er 10 kerstomaat zijn.

t124191469557020.JPG

 

Hier staan , op de 2 voorste planten na , de test tomaten van Fruitlent. De plant links voor is een saptomaat van eigen ras. Rechts voor staat een rose de Bern. Ondanks dat de aardappelen die er achter staan een lichte aantasting van phytophthora vertonen heeft nog geen van deze tomatenplanten er last van gekregen. Uiteraard is deze partij tomaten , waaronder dus ook de saptomaat en de rose de Bern , niet preventief behandeld tegen phytophtora.

t259591469557052.JPG

 

Als laatste mijn rij saptomaten van eigen ras.

t314971469557075.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit waren mijn tomaten 2 maanden terug en kan ja vertellen dat het er niet beter op is geworden. Denk te heet, te droog of slechte grond... Maar ik denk het eerste. Op sommige dagen was het 40 graden in de kas. Volgens jaar toch maar eens goed naar kijken.

 

thumbnail2016052813105176291469699526.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 graden lijkt mij inderdaad iets te heet, water verdampt dan toch ook vrij snel.

Stonden er geen deuren of ramen open waar een briesje door kon?

 

Hier zo'n (vruchten) 10 Heinz actie tomaten, en 1 Cherry tomaat verwijdert, ze begonnen van onder uit rotten.

 

2de jaar met tomaten nu, en ik denk dat het de laatste jaar wel zal zijn ook.

Het is best teleurstellend als je keer op keer maar weer moet weg gooien.

 

De Cherry tomaat beginnen sommige gelukkig al te verkleuren, ondanks dat phytophthora daar ook in zit.

Ik zit overigens hard te duimen voor warm en mooi weer constant hier, dan lijkt de warmte de ziekte de baas aangezien er niks lijkt te veranderen behalve de kleur en grote van de tomaten, onder die omstandigheden.

Eenmaal weer minder weer en de symptomen komen weer boven.

 

Klein kiekje op wat toekomstig lekkers!

 

cherry%20tomaat.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens jaar toch maar eens goed naar kijken.

Volgend jaar in elk geval beschermen tegen de zon. Die brandt achter glas veel harder dan buiten. Schaduwdoek of witten.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit Frans.

 

Hier kurne'n we uiteindelijk meer dan 2 tomaatjes oogsten en ze zijn lekker!

 

 

Nadi, wat zijn die donkergroene/lichtgroene vruchten? Zien er erg cool uit!

 

Hier doen de tomaten het erg goed ondanks de meerdere tegenslagen; In het begin de helft gesneuveld door een storm, daarna verkeerd gediefd (lees: getopt) waarop ik via via wat leuke kleine plantjes heb kunnen krijgen.

 

Nu zijn alle tomaten getopt (behalve de twee struiktomaten). De eerste kommetjes met kersttomaten zijn geoogst, als ook de eerste pink tiger en een onbekende gele kleine peervormige tomaat (Die trouwens erg lekker is).

 

Ik ga volgend jaar veel kleine snacktomaatjes opkweken in verschillende soorten, maten en kleuren. Vind die toch het leukste en fijnste. Verantwoord snackennn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over namen gesproken:

 

kersttomaten

 

Ik schiet elke keer in de lach, maar die dingen heten echt kerstomaten

 

Hier mijn luxeprobleem aan de linker kant: een (of eigenlijk 2) hoge struiktomaat, aan alle kanten opgebonden en gesnoeid.

Banana legs. Ben heel benieuwd.

 

Sinds gister zijn de eerste kerstomaatjes rijp. Daar heb ik nou al sinds de winter van gedroomd

 

DSCF549967771469813411.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...