Ga naar inhoud

Hoe staan de tomaten er bij in 2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Totale beginner hier, geen idee wat ik op het moment met mijn tomatenplanten moet doen! Hopelijk kunnen jullie me helpen (:

Het zijn cherry tomaten planten, 'Lycopersicon esculentum" staat er op het label . Ik las dat je "dwerg"tomatenplanten niet hoeft te dieven? Mocht je dat wel moeten doen heb ik denk ik een paar "dieven" gespot, zie foto's. Ook qua opbinden/begeleiden ben ik compleet in de war. Eerst vertelde iemand dat ik dat niet moest doen, nu lees ik overal van wel. Ik heb dus niks aan ze gedaan, behalve regelmatig water geven.

Qua verdere verzorging: ik wil ze graag in pot houden, omdat ik geen plek meer heb in mijn mini moestuin kastje. Wel zouden ze eventueel op het balkon kunnen. Sowieso moeten ze in grotere potten dan nu neem ik aan?

Alvast superbedankt voor jullie advies!!

IMG551886461462800196.jpgIMG551968051462800221.jpgIMG552064491462800236.jpgIMG552257501462800276.jpg

Geplaatst:

Ja, dat staat er wel. Maar als je pot groot genoeg is moet dat geen probleem zijn. Als je 'm in een emmer zet is dat zeker groot genoeg voor een tomaat.

Een struik tomaat hoef je inderdaad niet op te binden. Laat 'm lekker uitgroeien tot een mooie struik.

Over dat dieven weet ik het niet zeker, maar dacht dat dat bij struiktomaten ook niet nodig is,

Geplaatst:

struiktomaten hoef je inderdaad niet te dieven. maar weet je zeker dat dit struiktomaten zijn?

cherry tomaten zijn kleine vruchten, maar dat betekend niet dat de plant ook klein blijft.

'Lycopersicon esculentum" van het label betekend niets meer dan tomaat dus dat zegt niet zoveel.

Geplaatst:

Ik zou hem zeker opbinden.

Deze plant is abnormaal lang en slap geworden doordat hij binnen staat/te weinig licht krijgt.

Als je hem niet opbindt loop je het risico dat hij knakt/afbreekt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Als ik hem zo zie denk ik niet dat het een struiktomaat is, oftewel is ie dan wel heel hard 'gefileerd'. Toch nog maar eens vragen/bekijken.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Mijn tomaten staan sinds zaterdag in de tuin. Zes planten, 2 planten per 40l potgrond van de intratuin. Hiervoor stonden ze onder een zolderraam.

Ze vertonen onderstaande bladproblemen. Wat veroorzaakt dit?

IMG668346771462820599.JPG

IMG668444391462820611.JPG

Geplaatst:

Ze vertonen onderstaande bladproblemen. Wat veroorzaakt dit?

Voor mij lijkt dat op blad verbranding, vooral de eerste foto. Zover ik het weet overleven ze dat wel als het niet te erg is.

Geplaatst:

Ik heb vorig weekend na een 5tal dagen afharden ze in de serre gepland.

Tomatenserre34231463051180.jpg

Nu zijn ze al een goed stuk gegroeid en ze zijn mooi donker groen geworden. Eindelijk echte lente

Dit weekend volgen mijn pepers en paprika's...

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

De tomstenplanten buiten hebben allemaal bloemknopjes image87421463083720.jpegNu hopen dat ze tegen de kou van de komende dagen kunnen. Misschien zet ik er snachts nog wel een emmer overheen. Zo groot zijn ze nog niet image17711463083719.jpeg

Geplaatst:

Linked Image

De eerste tomaatjes zijn in aantocht. Dit is Venus, een microdwerg. Zaadjes gekocht bij forumlid Bubbels. Het hele plantje is kleiner dan mijn hand. Vanaf het kiemen was dit al mijn favoriet.

Geplaatst:

De tomatenplanten staan sinds 30 april in hun definitieve behuizing. De eerste bloemtrossen zijn al gespot, laat die tomaten maar komen.

Roma - Gardeners Delight - Bloody butcher - Roma

tomaten-14-05-1694891463235502.JPG

Bloody Butcher eerste bloempje

bloody-butcher-14-05-1699171463235498.JPG

Harige armen en benen...

harige-bloody-butcher60881463235500.JPG

Geplaatst:

Sinds 10 mei heb ik cherry tomaatjes en hete pepers buiten in potten, met gaatjesplastic aka "tomatenhoezen" eroverheen. Ze staan beschut, maar met de koude wind van vandaag hoop ik toch maar dat het goed gaat... Iemand ervaring met dat gaatjesplastic?IMG420578221463236978.JPG

Geplaatst:

Ik durf er niet aan, plastic hoezen. Zo lang je nog geen vruchten aan de plant hebt is het risico op schimmel nog niet zo groot, maar wel aanwezig. En je krijgt nu eenmaal condens in de hoezen. Houden tomaten gewoon niet van.

Hier gaat het super. Veel bloemetjes aan de planten in de kas, en de planten zijn prachtig diepgroen en stevig. Ik ben zeer content zo ver!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Geen ervaring mee vanwege het risico op schimmel.

Maar ik weet van mensen die dit toepassen in combinatie met spuiten.

Dat moet je dan wel willen

Beter een (tijdelijk) afdak maken.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Aha! Nou, ik wil zeker niet gaan spuiten. Tot nu toe heb ik geen condens zien verschijnen, maar ik kijk het even aan tot het weer wat warmer is, en dan gaan ze er weer af Vorig jaar is 't ook gelukt zonder plastic!

Geplaatst:

tomaten86571463261373.jpg

De bovenverdieping diverse soorten tomaten, en daaronder staan nog een aantal. Deze staan beschut achter de kooltent,en onder een afdak. Ik heb nog een paar binnen staan, die later buiten gaan. Voor de Coeur de B,ben ik nog even op zoek naar een doorzichtigen paraplu oid. Dan mogen zij de volle grond in.

Geplaatst:

2016-05-16-1253151463396864.49

De tomaten doen het heel goed, binnen een zelf gebouwde overkapping (tegen een schuurtje aan).

Er staan 2 rijen met 6 tomaten per rij (de bak is 3 x 0,90 meter). Achterin twee hoger groeiende soorten (Gardeners Delight en Supersweet 100 F1). De Supersweet 100 F1 hebben zich alle drie vertakt en groeien kennelijk op twee stammen (met elk een lange tros met tomaten).

Vooraan staan 3x een Bistecca F1 waarvan ik niet weet hoe hoog die wordt en of het een stam- of struiktomaat is (?). En ook nog Campbell 33 (2 keer) en Lizzano F1. De Randy F1 had ik hier eigenlijk bedacht, maar ik denk/hoop dat de Bistecca F1 vleestomaat lekkerder is.

Het dieven probeer ik goed bij te houden anders wordt het erg vol. De warme periode was ideaal zodat ik ze direct in het kasje kan zetten, ze groeien heel goed door zelfs nu met de koudere periode. Water geven gaat via een druppelsysteem. Wat ik nog lastig vind is hoe veel en hoe vaak ik water moet geven? Vooralsnog probeer ik om de dag 20 minuten.

Buiten heb ik nog een paar kleinere soorten in pot (Maja, Tiny Tim).

Geplaatst:

Mijn tomaten staan nog allemaal in de kas, samen met o.a. courgettes, pompoenen, komkommers en zonnebloemen. Ze groeien lekker en zien er goed uit. Ik laat ze nog even in de kas tot het buiten wat warmer is. Alles kan er nog net in. Hoewel, ik kan bijna niet wachten om ze lekker tegen de zonnige zuidmuur te zetten. Met de overkapping van het dak erboven, dan moet het wel goed gaan straks.

DSC0441660027781463410066.jpg

Ik heb allerlei soorten gezaaid van gekochte, geruilde en gekregen zaden. Met dank aan Daps seeds en de goede gevers op de Moestuinforumdag in september jl. Dit zijn ze:

balkonzauber (flora elite)

balkonstar (MTFD-Hg)

blue beauty MTFD-App)

indigo apple (MTFD-App)

indigo rose (MTFD-App)

new yorker (Vreeken)

pink bumble bee (daps seeds)

pomodori roma (MTFD-Enj)

rumpelstiltskin (daps seeds)

rose de berne (MTFD-hg)

whippersnapper (Vreeken)

yellow pear shaped (MTFD-Enj)

zluta kytice (daps seeds)

Het wordt vast een kleurige en gevarieerde zuidmuur. Ik ben benieuwd wat het wordt en vooral ook hoe alles smaakt. Wordt vervolgd.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...