Gea Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Goedemorgen, ik heb een tijdje terug bij de AH een kweekpot met biologische komkommerzaden gekocht, nu heb ik 2 planten van ongeveer 80 cm hoog (de rest heeft het niet overleefd ) Nu vraag ik me af wanneer er bloemen/vruchten aan gaan komen ( ik zie wel een soort van kleine bloemetjes, maar die lijken niet echt uit te komen). Ik lees allemaal dingen over mannelijke/vrouwelijk bloemen, bestuiven, enten en ik snap er eerlijk gezegd weinig van. Die van mij groeien lekker door, zowel in de lengte als de breedte, is dat nou goed of niet? Als iemand me advies hierover kan geven, graag!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Als ik het goed heb, heeft een komkommerplant geen bestuiving nodig. De bloemetjes groeien vanzelf uit tot een komkommer. Als je even googlet, vind je het zo terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mispel Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Met 'n komkommerplant zit je prima, hoef je van weinig iets aan te trekken. Zie wel dat je je plant ondersteunt met wat houten stokken als je merkt dat ie moeite heeft om 'rechtop' te blijven staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Je kan een oud ras hebben en dan heb je zowel mannelijke en vrouwelijke bloemen, deze dienen bevrucht te worden.. Een modern ras is parthenocarp, deze heeft enkel vrouwelijke bloemen en dient niet bevrucht te worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gea Posted June 15, 2011 Author Share Posted June 15, 2011 Bedankt voor de reacties, ik zag volgens mij vanachtend een heeeeeeeeel klein komkommertje!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monique75 Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 duurt best een tijdje voor je een komkommer zietheb vorig jaar voor het eerst komkommer geplant en duurde lang voor ik wat zag. had ze ook niet goed omhoog laten groeien dus kreeg hele dikke komkommer die niet zo lekker was . heb ze nu met een paar stokken waar ze langs kunnen groeien en ze kunnen hangen nu gaat het denk ik een stukje beter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Het advies is, tot een hoogte van ong 80cm de zijscheuten en bloemen weg te halen. Vraagt teveel groeikracht van de plant. Hogere bloemen kun je dan rustig uit laten groeien tot komkommers. Als hij boven in de kas is, of heeft de gewenste hoogte buiten bereikt dan kun je het best de kop eruit halen en enkele zijscheuten laten doorgroeien.Verder hoef je bij de komkommer alleen maar goed op spint/schimmel en witte vlieg te letten, vooral in een warme vochtige kas kunnen die vlug toeslaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JongeKweker Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 het probleem met mijn komkommer is dat hij wel vruchten draagt, maar de vruchten willen maar niet groeien.... ondanks dat ik m veel aandacht geef. Ik moet daar wel bij zeggen dat hij in de huiskamer staat in een niet al te grote pot. De top is al bij het plafond, gaat nu een zijkant op, moet ik hem al toppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Niet al te grote pot kan al een probleem geven, een komkommer heeft nogal wat groeikracht nodig dus grond/voeding/water.Zoals ik boven al aangaf moet je hem op de gewenste hoogte toppen anders gaat er teveel energie in het groeien en je wil wel wat komkommers.Toppen, dan zal hij zijn energie in de vruchten steken in plaats van in de ongebreidelde groei naar boven.Als de komkommers zich ontwikkelen zullen er ook zijscheuten ontstaan.Die zul je ook proefondervindelijk moeten laten gaan of weghalen.Niet teveel en niet lang laten worden anders heb je weer hetzelfde, teveel energie in het groeien en dus te weinig in de vruchtzetting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JongeKweker Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 wederom bedankt Jos, lekker bezig, duidelijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts