Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommerplant: wanneer vruchten

Gea

Recommended Posts

Goedemorgen, ik heb een tijdje terug bij de AH een kweekpot met biologische komkommerzaden gekocht, nu heb ik 2 planten van ongeveer 80 cm hoog (de rest heeft het niet overleefd ) Nu vraag ik me af wanneer er bloemen/vruchten aan gaan komen ( ik zie wel een soort van kleine bloemetjes, maar die lijken niet echt uit te komen). Ik lees allemaal dingen over mannelijke/vrouwelijk bloemen, bestuiven, enten en ik snap er eerlijk gezegd weinig van. Die van mij groeien lekker door, zowel in de lengte als de breedte, is dat nou goed of niet? Als iemand me advies hierover kan geven, graag!!

Met 'n komkommerplant zit je prima, hoef je van weinig iets aan te trekken.

Zie wel dat je je plant ondersteunt met wat houten stokken als je merkt dat ie moeite heeft om 'rechtop' te blijven staan.

duurt best een tijdje voor je een komkommer ziet

heb vorig jaar voor het eerst komkommer geplant en duurde lang voor ik wat zag. had ze ook niet goed omhoog laten groeien dus kreeg hele dikke komkommer die niet zo lekker was . heb ze nu met een paar stokken waar ze langs kunnen groeien en ze kunnen hangen nu gaat het denk ik een stukje beter

Het advies is, tot een hoogte van ong 80cm de zijscheuten en bloemen weg te halen. Vraagt teveel groeikracht van de plant. Hogere bloemen kun je dan rustig uit laten groeien tot komkommers. Als hij boven in de kas is, of heeft de gewenste hoogte buiten bereikt dan kun je het best de kop eruit halen en enkele zijscheuten laten doorgroeien.

Verder hoef je bij de komkommer alleen maar goed op spint/schimmel en witte vlieg te letten, vooral in een warme vochtige kas kunnen die vlug toeslaan.

het probleem met mijn komkommer is dat hij wel vruchten draagt, maar de vruchten willen maar niet groeien.... ondanks dat ik m veel aandacht geef. Ik moet daar wel bij zeggen dat hij in de huiskamer staat in een niet al te grote pot. De top is al bij het plafond, gaat nu een zijkant op, moet ik hem al toppen?

Niet al te grote pot kan al een probleem geven, een komkommer heeft nogal wat groeikracht nodig dus grond/voeding/water.

Zoals ik boven al aangaf moet je hem op de gewenste hoogte toppen anders gaat er teveel energie in het groeien en je wil wel wat komkommers.

Toppen, dan zal hij zijn energie in de vruchten steken in plaats van in de ongebreidelde groei naar boven.

Als de komkommers zich ontwikkelen zullen er ook zijscheuten ontstaan.

Die zul je ook proefondervindelijk moeten laten gaan of weghalen.

Niet teveel en niet lang laten worden anders heb je weer hetzelfde, teveel energie in het groeien en dus te weinig in de vruchtzetting.