Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gehakseld snoeihout als mulch in moestuin

Sebrechts

Recommended Posts

Hallo,

ik ga dit jaar eens een paar bedden in de moestuin met mulch bedekken om het verschil met andere bedden eens te kunnen zien.

nu is mijn vraag of ik mijn gehakseld snoeihout (haagbeuk, laurier, sering, en nog wat andere heersters) als mulch laag in de moestuin kan gebruiken of is dit beter in de border te gebruiken onder de vaste planten?

bedankt.

Tom

Beide kan al ligt eraan onder wat je het wil strooien in moestuin, bv onder fruitstruiken/bomen kan goed maar ook bv onder rabarber.

Wel moet je bv opletten dat meidoornafval weer een infectiebron kan zijn van ziekte voor fruitbomen kan zijn.

Players only love you when they're playing.

Hans,

de bedoeling is eigenlijk om dit tussen de groenten te leggen, zoiets als stro onder de aardbeien.

doel is om de bodem daar ook te verrijken en het onkruid wat te temperen.

ik heb net een nieuwe moestuin - vroeger stond daar bos en met de start van onze bouw hadden we daar gras gezaaid- dus nog niet de ideale bodem voor een moestuin.

aangezien we nogal wat hagen en heesters hebben dacht ik om dit te gebruiken samen met het grasmaaisel.

deze mengeling tussen de groenten om zo de bodem beter te maken

alle tips zijn welkom.

Tom

Mijn voorkeur bij mulchen gaat uit naar verteerde compost.

Ik gebruik zelf het liefst geen houtsnippers omdat door houtsnippers de grond kan verzuren en er stikfstof ontrokken wordt wat kan leiden tot groeiremmingen bij je gewassen. Aan de andere kant zal dat op de korte termijn weinig problemen opleveren en zijn dat voornamelijk lange termijn effecten. De stikstof ontrekking schijnt vooral plaats te vinden als de houtsnippers door de grond worden gewerkt. Niet ideaal en daarom geef ik de voorkeur aan verteerde compost, die haal ik gratis bij de milieustraat van mijn gemeente (compost heeft een keurmerk). Zie ook: houtsnippers-wel-of-niet-t662.html

Mja tenzij zure grond gewenst is en dan denk je aan bes-struiken, grasmaaisel kun je bij groente zeker gebruiken vooral bladgewassen hebben daar baat bij.

Zelf maak ik me over teveel verzuren van de kleigrond waar ik zelf opzit helemaal geen zorgen dan moet je wel hele grote hoeveelheden in de grondwerken en dat is juist kenmerk van mulchen dat je een top-laag legt dus niet inwerkt in de grond.

verder heb ik zelf voorkeur voor blad ipv schors omdat dat denk ik sneller effect heeft, neemt niet weg dat waneer het voorhanden is ik zeker houtsnippers gebruik.

Bij gewone groente nemen ik minder moeite van mulchen omdat ik me handen al vol heb om de andere fruitstruiken enzv van mulc te voorzien een mooie dikke laag vraagt toch wel steeds bijwerken,

heb ik voorgekozen omdat groenten toch ook kort staan invergelijk met de vaste dingen.

Compost is bij de gewone groente inderdaad wel iets wat ik strooi maar vindt dat eigenlijk geen mulchen omdat de laag daarvoor te dun is maarja das persoonlijke mening.

Het is wel interesant om bij google ofzo de verschillende mogelijkheden van een mulch laag te kekijkenH

Players only love you when they're playing.