Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

houtsnippers .... wel of niet.


ehutink

Aanbevolen berichten

ik wil een kruidentuin aanleggen.

langs de paden komt een buxushaag.

de paden zelf kan ik met steen en of houtsnippers bedekken.

 

mbt houtsnippers kreeg ik te horen dat dit niet verstandig was.... de reden was onbekend.

 

kan iemand mij helpen? is het slecht om de paden van houtsnippers te maken? ( eikenhout snippers)

 

dank groet Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik stenen (leuke waaltjes in de kruidentuin, rechtoe-rechtaan tegels in de moestuin) want mijn houtsnipperpaadjes bevielen niet zo het jaar daarvoor. Als het heel droog werd, waaiden de snippers zo de tuin in!

Als je hele fijne snippers hebt gebeurt dat zo maar, ik heb mijn bedden verhoogd en er geen last van. onder de houtsnippers leg ik altijd bruin karton zonder bedrukking. Het stopt het onkruid een heel stuk langer(dus ook eventueel een minder dikke laag nodig) en de snippers verteren minder snel op het karton dan op de volle grond.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je houtsnippers haalt van het containerpark en dit gebruikt voor het de rode bessen is dat erg.Want dat zijn allemaal verschillende soorten bomen he.

Nee hoor,kun je gewoon gebruiken.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader heeft een snippermachine en daar gaat al zijn snoeihout van diverse soorten bomen doorheen. Ook een keertje z'n horloge, maar dat terzijde. De houtsnippers uit die machine zijn zwaar genoeg; blokjes van 1 bij 1 bij 2 CM. Het voldoet prima als padbedekking. Het verteren van hout geeft misschien wel wat verzuring, maar voor een pad geeft dat niet. De houtsnippers die je koopt in de dierenwinkel om konijnenhokken van een absorberend laagje te voorzien, zijn veel dunner. Die waaien inderdaad weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mbt houtsnippers kreeg ik te horen dat dit niet verstandig was.... de reden was onbekend.

 

Waarschijnlijk is de reden dat de vertering van houtsnippers stikstof onttrekt aan de grond. Dit speelt voornamelijk voor de planten waar vlak onder en rond de plant / wortels gemulched wordt met houtsnippers. Om diezelfde reden moet je onverteerde houtsnippers nooit door de grond werken.

 

Dit probleem is minder van kracht als je paden maakt omdat het plantje dan niet tussen de houtsnippers staat. Dus als je de plantjes niet te dicht bij de paadjes zet zal het waarschijnlijk geen problemen opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik stenen (leuke waaltjes in de kruidentuin, rechtoe-rechtaan tegels in de moestuin) want mijn houtsnipperpaadjes bevielen niet zo het jaar daarvoor. Als het heel droog werd, waaiden de snippers zo de tuin in!

Als je hele fijne snippers hebt gebeurt dat zo maar, ik heb mijn bedden verhoogd en er geen last van. onder de houtsnippers leg ik altijd bruin karton zonder bedrukking. Het stopt het onkruid een heel stuk langer(dus ook eventueel een minder dikke laag nodig) en de snippers verteren minder snel op het karton dan op de volle grond.

 

was ik ook van plan te doen...lijkt me een strak plan.

karton ga ik trouwens op meer plaatsen op mijn tuin gebruiken.

werkt namelijk uitstekend tegen wortelonkruiden zoals heermoes, kweek en winde!

laag karton, evt laagje aarde om de tuin en 'normaler'uit te laten zien.

als ik wil planten snijd ik met gemak een gaatje in het karton.

gebruik is dus een beetje als goedkoop verteerbaar worteldoek.

let wel op, bij het verteren van het karton trekt het wel stikstof uit de grond....even wat strooien oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ik denk dat ik persoonlijk niet zou kiezen voor houtsnippers of iets dergelijks.. Die dingen verspreiden zich toch door de bedden per ongeluk, straks liggen ze overal.

En ik loop graag op blote voeten door de tuin.. Ik krijg niet graag splinters in mijn tenen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 11 years later...

Zeker doen en nog meer als je er gratis aan kan komen. Kan zowel in de gang als in het kweekbed. In dit laatste geval zo klein mogelijke snippers nemen en zal je het eerste jaar mogelijks wat stikstof tekort hebben. Daarna is het voldoende afgebroken om de bodem te beginnen voeden en dat geeft prachtige aarde.

 

Boomschors is ook niet verkeerd en duurt wat langer voor het afgebroken is. Wordt niet zo vaak gebruikt denk ik.

 

Zowat alle 'groenafval' zal de bodem voeden en verbeteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb zelf grove Franse boomschors op mijn looppad gelegd, want de vorige eigenaar had enkel een worteldoek gelegd en al het onkruid/heermoes kwam erdoorheen. Verder heb ik ook op sommige paden naast de moestuinbedden graszaad en klaverzaad gezaaid en ben benieuwd hoe dit zal uitzien.

Klaver staat bekend voor het vasthouden van stikstof, dus ik gebruik een combinatie hiervan.
Ik zou inderdaad fijne houtsnippers vermijden op jouw looppaden, want dan heb je denk ik ook direct liters en liters nodig.

Goals: 
2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️
2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...