henkg Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Vragen/antwoorden geruilde plantjes MTFD sep 2015: die kun je hier kwijt. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 16 april 2016 Auteur Geplaatst: 16 april 2016 En maar gelijk de eerste @Yuras, ik heb een kruisbes van jou? Je vertelde wel het een en ander, ben ik vergeten. Op het sate prikkertje staat: Oma's Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Goldfish Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Oma's komt uit de tuin van Yuras' grootmoeder in Belarus. Levert kleine gele vruchten die erg lekker zijn. Heirloom. De mijne gaan morgen de grond in. Quote
Yuras Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 @ ja, Goldfish heeft al alles beantwoordt.. Da's waar. Kruisbessen zijn niet erg klein, maar wel heerlijk van smaak. Deze ras is ... ong 60 of meer jaar oud. (ik was klein (3-5) toen struiken erg groot waren. Sindsdien struiken meerdere keren verjongerd waren, maar ras blijft zelfde. Misschien, met goede verzorgen krijgt men grotere bessen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 april 2016 Geplaatst: 16 april 2016 Dat zijn nog eens leuke planten om te krijgen! Zonder naam, maar met geschiedenis Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Hier onze vragen over alle ruilplanten/pootgoed/stekjes enz.. Van Kibas kreeg ik een prachtige chayotte waar ik enorm blij mee ben.Ik dacht ik zet hem met pot en al in de grond maar zag dat er plastic op de bodem van de pot zit Kibas? Wat zou jij me aanraden te doen voor het panten in de volle grond? Wachten totdat de vrucht verschrompeld? Hoe heb jij dat vorig jaar gedaan?De plant is goed aangekomen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Ik zag hem staan. Vond ze er heel bijzonder uitzien! (Dacht dat het van Jorieke was ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Goldfish Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 @ Wino, Kan ik (of kan Kibas, die al jaren deze dingen teelt) je al vast noteren voor een ruil op de MTFD van dit najaar? Een beetje plant geeft zo'n 20-25 vruchten. Is een van de snelst groeiende slingeraars. Kan tot 10 meter groeien in Nederland per jaar. Kan geen vorst hebben. Alles is eetbaar aan de plant: de jonge scheuten, de vruchten (inclusief een "pit") en de wortelknol. Of nu nog naar Vreeken racen (kost iets van 6 eur) of naar een Chinese toko. Die in de Markthal van Rotterdam verkoopt voor 1 euro en een paar cent, de naakte variant. Het probleem is dat deze een stuk moeizamer rijpt in het Nederlandse klimaat, hoewel er een draadje is op dit forum waarin iemand aangeeft wel succes te hebben. Scheelt in elk geval een hoop stekels! Maar de stekel variant geeft gegarandeerd succes. Na de oogst de vrucht bewaren zoals een Dahlia en dan in februari boven de grond halen en planten zoals Appelvrouw gedaan heeft, groetVincent PS val je op stekels dan is de Kiwano wellicht ook wat voor jou. Zie de reacties van Erny onder mijn ruiltopic van dit voorjaar. Ook Litchitomaat doet het geweldig qua stekels. Quote
Goldfish Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 @ Appelvrouw Ik heet dan wel geen Kibas en heb minder ervaring met deze komkommerachtige, maar vooruit: Gewoon tot na de Franse IJsheiligen in de pot laten zitten. Grond beetje vochtig houden, de voeding haalt de plant wel uit de vrucht. Daarna alles (vrucht en inhoud pot) in zijn geheel planten. groetVincent Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 (dan krijg je er een melding van ) ik kreeg paprikaplantjes van jou, die staan per 3 in een bekertje. Plant jij die ook als groepje uit? Of plant je ze per stuk zeg maar? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Voor mij dezelfde vraag als van Jorieke! Quote
prettig gestoord Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Hehehe, ladies, ik plant ze altijd per 3 uit. Dus zoals ze in het potje staan gewoon half tot eind mei de grond in! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Jorieke123 Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Ok top. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kibas Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 (aangepast) Sorry, ik zie dit topic nu pas. Had er wel naar gezocht, want ik had zelf ook een vraag, maar dacht dat hij dit keer niet aangemaakt was.Appelvrouw, het plastic is omdat ik geen potscherven meer had, waardoor het zand door de gaten viel. Maar het plastic is zodanig dat het water er wel uit kan.Je kunt het beste wachten tot na ijsheiligen (ivm het feit dat hij niet tegen vorst kan) en dan uitplanten, dat wil zeggen, voorzichtig in het geheel uit de pot halen en in de volle grond zetten. De vrucht blijft nog wel een tijdje goed, dus die gaat gewoon mee richting de volle grond. Je plant hem even diep als hij nu is, dus de vrucht half boven de grond. Ik kan in het najaar wel vruchten meenemen voor wie wil. Mits mijnes het blijft doen. Hij is per ongeluk een beetje verdroogd geweest en heeft deels geelbruine bladeren nu. Maar hij heeft ook al bloemen ! Ik heb zelf de slechtste gehouden. Mocht de mijne het begeven dan heb ik aan zoveel mensen vruchten gegeven, dat ik wel ergens weer een nieuwe kan krijgen. Ik had veel meer vruchten dan de 20-25 die hier genoemd zijn. Ik zal ze dit jaar eens tellen. Ik heb er sowieso alleen al een stuk of 25 weggeven aan mensen die ze ook willen gaan telen, dat naast de vruchten die ik zelf gegeten heb. Mijn zwaarste vrucht woog 650 gram. Misschien komt het omdat hij op het veld stond die door mijn 2 tuinhulpen onbedoeld onafhankelijk van elkaar bemest is, dus 2x mest. En hij stond vrij hoog, omdat een tuinhulp samen met mijn man een rek had gemaakt van bedbodems en op het onderste deel allemaal aarde had gegooid en daar de plant in had gepoot. (Tja, er gaat regelmatig wat mis als je afhankelijk bent van tuinhulpen). Maar de bedbodems gaan dan rotten, dus heb ik het later weer afgegraven, maar omdat de plant inmiddels al een tijdje in de grond stond, heb ik er van dat groene borderrol omheen gedaan in de grond om de aarde bij elkaar te houden en daar omheen de andere aarde weggegraven. Als je begrijpt wat ik bedoel. Hij stond dus in zijn eentje op een kleine verhoging. Dus vrij droog. 22 april 2016 aangepast door Gast Quote
Kibas Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Hier een foto van hoe het er in het begin uit zag. En dit is op een later moment Quote
Kibas Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Oh, 2 betere foto's gevonden van het begin en later (hoewel hier niet te zien is dat de chayote verhoogd stond, wel dat ik in het begin nog een poging deed het voldoende water te geven): Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Dank je wel Kibas!Iemand gaat hem voor me uitplanten..ik laat sowieso wachten tot iets van 20 april. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 Oh, 2 betere foto's gevonden van het begin en later (hoewel hier niet te zien is dat de chayote verhoogd stond, wel dat ik in het begin nog een poging deed het voldoende water te geven): Wow, is dat 1 plant? Die van mij groeit binnen zo snel, dat is bijna niet bij te houden. En als ik dit zie snap ik direct waarom. De plant is nu al hoger dan ik ben. Quote
Kibas Geplaatst: 27 april 2016 Geplaatst: 27 april 2016 Ja, dat is 1 plant! De mijnes heeft nu al kleine vruchtjes. Dat is wel heel erg vroeg. Quote
Kibas Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Ik heb van de zaaitafel een potje met 2 chrysanten meegenomen. Weet iemand wat voor chrysanten het zijn? Zijn het snijchrysanten die 1-jarig geweekt worden, of zijn het tuinchrysanten (vaste plant)? En helemaal mooi is het als iemand weet wat de naam. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Ik heb van de zadentafel een honingtomaat f4 meegenomen. Is dat een struiktomaat, stamtomaat of pottomaat? En @Angela, de tomaten van jou wat voor een soort zijn dat? Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
weknow Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Angela had 3 soorten met een verschillende kleur sticker.Hier vind je wat wat is: https://www.moestuinforum.nl/alvast-een-lijstje-t19284-80.html De honingtomaat is een commercieel soort, beschermd - "honingtomaat is merknaam - en een F1. (Veel info erover op dit forum 2 jaar geleden...even zoekfunctie gebruiken)Een F4 wil zeggen dat het de 3e volgende generatie is van zo een F1...oorspronkelijke honingtomaat-vruchtje. Ik had enkele F2's gezaaid. Het waren lange en smalle duidelijke stamtomaten, die - bij mij - erg laat rijpten. Maar de kenmerken van afstammelingen van een F1 zijn erg wisselend omdat het een verregaande inteelt-kruising is met optimale eigenschappen, die vaak in nakomelingen niet meer terugkomen... Wil je ermee verder kweken, dan is het belangrijk om streng te selecteren om zo veel mogelijk van de beste eigenschappen te behouden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
prettig gestoord Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Ik had het zoetekes topic al doorgespit idd, en van angela weet ik welke soorten het zin, maar de info online is zeer wisselend in de kweekvorm dus vandaar mijn vraag. Ik ga er niet mee doorkweken, was zelfs helemaal niet van plan tomaten te zetten maar omdat de monsters err kids, ze zo lekker vinden toch maar gedaan Ik zet ze gewoon in goldfish zijn wietpotten en ga het wel zien. Ze komen toch in de kas als ze na deze verpotronde goed doorgeworteld zijn. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Yuras Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Die "van honing" tomaten ik heb gekweekt. Er zijn al F5 generatie van deze kleine ronde kerstomaatjes. F4 van vorige jaar lijken erg op oorspronkelijke honing tomaten, rijpen eind juli (beginnen rijpen) en tot/met oktober. Zijn erg lekker en zoet. Groeien tot 4m hoog, met veel zijscheuten die verwijder ik meestal niet - ook leid tegen palen. Die van Goldfish potten zou genoeg zijn, maar wel steun nodig... 2 a 3m... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.