Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Frambozen doen het niet, of komt dat nog?


Tuintjesdraak

Aanbevolen berichten

2 weken geleden ontving voor het eerst van Bakker-Hillegom een bestelling waarbij gratis 3 aalbesstruiken en 4 frambozen zaten(2 rode en 2 gele). In de doos zat een dikke A4 envelop vol met reclame, dat kijk je niet meteen door, had ik beter wel kunnen doen want.........:

 

Ik ging heel enthousisast aan de slag om de frambozen te planten, compost door de tuingrond gemengd, water gegeven, toen uitrusten. Ik kijk de envelop door, zit daar een boekje in met informatie die ze beter duidelijk op of in de doos hadden kunnen verpakken want erin staat dat je furitstruiken mintens een halve dag in een emmer met water moet zetten, iets wat Rob Verlinden in zijn tuinprogramma ook nooit schijnt te doen.......maar de aalbessen heb ik dat wel mee gedaan en de frambozen weer een plons water gegeven, de volgende dagen ook als het niet regende. De aalbessen lopen goed uit, maar de frambozen doen niks, het enige wat mij lijkt op te vallen is dat bij enkele de knopjes die eraan zaten iets groter lijken te zijn. Inmiddels zijn we 2 weken verder. Het 'stokje' wat aan de wortels nog zat is niet dood, als ik een klein stukje van de bast wegkrab zie ik groen eronder, dat is het probleem niet. Ook heb ik vandeweek nog wat compost erbij gegooid, omdat ik las dat ze dat graag hebben.

 

Wat nu? Gaan ze nog uitlopen maar zijn ze nu gewoon erg langzaam of heb ik gewoon pech? Iemand ervaring hiermee? Ik weet ook niet of het herfstframbozen ofzo zijn, maar ook dan, mijn herfstframboos die nu het 2e jaar in de volle grond in gaat loopt flink uit en heeft al bloemknopjes.

 

Ik hoor graag tips, uitgraven en alsnog in een emmer water zetten heb ik geen zin in liever tips die makkelijker te doen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stop allereerst met water geven. Sorry, maar ik moest echt wel even lachen hoor; "elke dag een plens water als het niet regende" haha. Die kale stokjes van jou hebben echt niet zo veel water nodig.

 

Gewoon afwachten. De frambozen komen bij Bakker-Hillegom uit de vriezer, als het goed is, dat neemt even. Die komen heus nog wel.

Of ze komen niet ( ze waren gratis zei je ? ) en zijn of gaan dood. Voor bijna niks heb je zó weer nwe. En kun je ze krijgen mét naam en soort en weet je gelijk wat je hebt.

 

GEEN PANIEK !! ( en trouwens : het is ook nog eens een raad die het minst aan moeite vraagt : nietsdoen ! ) Hoe mooi wil je het hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfffffffff, de een zegt veel water geven(wat ik op die site las waar het ook stond over compost), jij geeft als antwoord, stoppen met water geven, LOL!! Nou, het heeft ook weer geregend, dus ik hoef nu geen water te geven. Dan ga ik het lekker nog minstens 1-2 weken afwachten.

 

Ze waren gratis, maar wel als je iets bestelde, maar het was een waarde van ongeveer 28 euro. Zou toch jammer zijn als deze 4 het niet gaan doen, maar wie weet, zoals ik al zei, ze hebben groen onder de bast, dus zijn niet dood, dan moet er uiteindelijk wat gaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je de droge frambozen-stokje een tijdje in het water had moeten / kunnen zetten is wel waar, ze komen na het vervoer wat verdroogd uit de zak en dan is even oppeppen in een emmer water wel een goeie, maar is niet verplicht hoor, de tuin is nu nat zat.

Veel water blijven geven is zeker niet de bedoeling, omdat de stokjes nog geen verdamping hebben he ? Ze hebben geen blad. Tuurlijk : verdrogen moeten ze ook niet ( als het 3 weken droog zou zijn en ook nog eens zonnig, moet je misschien 1x watergeven ( de bast op de stokjes verdampen ook ) , maar het is nu echt nat zat hoor.

 

Geduld dus. Voor velen al moeilijk zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Zo eindelijk, het is 7 mei, dus zo'n 20 dagen verder sinds mijn laatste beirchtje. 1 van de 4 'twijgjes' heeft nu voor het eerst een ienemienie groen puntje op de stengel zitten. Heb hier en daar nog een steekproef gedaan vandeweek en zag nog steeds groen onder de schors, dus nu nog even duimen dat de rest ook eindelijk gaat uitkomen. Volgend jaar zal dat gelukkig een stukje sneller gaan, als het weer meezit uiteraard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...