Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Had onlangs een tiental kruidenplantjes gekocht, w.o. gewone basilicum en citroenbasilicum.

Omdat mijn bak nog niet af was, hebben de plantjes in hun potjes buiten gestaan.

Toen ik mijn bak heb beplant, waren de dag nadien de basilicumplantjes zo goed als overleden.

Hoe kan dat nu? En zou het nog goed komen of moet ik ze weggooien (aan de konijnen geven in dit geval)

Geplaatst:

Net als met zoveel andere planten..........................................het is gewoon veel te koud. In den vervolge wachten tot half mei. En anders heel goed opletten. Plantjes naar buiten met aardig weer, plantjes weer naar binnen met koud weer. En als je het een keer vergeet is niet zo erg.......................als het niet een al te koude nacht wordt. Maar kijk maar naar buiten, vanochtend op mijn balkon 4 hoog uit de wind slechts 6 graden. Veel te koud voor een aantal kruidachtige planten en daar hoort basilicum zeker bij!!!!

Geplaatst:

Zonde hoor, jammer.

Het is inderdaad veel te koud voor deze tijd van het jaar, maar ik geloof dat je basilicum sowieso pas half mei buiten kan zetten?

Ik ga het vandaag of een dezer dagen binnen zaaien.

Groetjes Joycee

----------------

When someone said I live in a fantasyworld I almost fell off my unicorn

Geplaatst:

Zou het niet komen doordat de kweker ze in een kas voortrekt en dat als je ze dan in één keer buiten zet ze én teveel zonlicht krijgen én dan nog niet zo heel warm dat dat ze de das om doet? (ze waren nog niet afgehard) Ik heb namelijk 6 weken geleden ook basilicum gezaaid en die plantjes pakken nu ook de koudere nachten mee maar hebben nergens last van.....

Geplaatst:

De grondtemperaturen schommelen nog steeds rond het vriespunt 's nachts. Je kan geluk hebben dat de grond voldoende opgewarmd is om het net boven nul te houden, dat je plantjes beschut staan op een plek met weinig tocht, ... , maar 1 keer te koud is voldoende voor plantjes zoals basilicum.

Geplaatst:

Bij Kassa (of was het Radar?) hebben ze dit onderzocht, zag ik van de week.

Het blijkt dat een groot deel van die supermarktkruiden na 2 weken sowieso het loodje legt.

Beter zelf zaaien dus

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Als je supermarktkruiden direct na aankoop uit hun potje haalt, zie je dat het een bizar groot aantal plantjes is met alleen maar wanhopig zoekende wortels in dat potje en nul voeding. En dat geldt ook voor de bio-kruiden. Het mot er goed uit zien in de winkel, en thuis is het binnen een week dood.

Als je (bio)kruiden bij de supermarkt haalt: meteen uit die pot halen en scheuren en alle stukjes uitplanten in voedingrijke grond. Dan doen ze het vaak opeens als een tierelier en heb je er maanden plezier van.

Geplaatst:

Ik koop een potje bio-basilicum, knip de dikste takjes af op een cm of 10 en zet ze een weekje in water. Ze wortelen ontzettend snel en je hebt gelijk plantjes die je zonder wortelbeschadiging (door ze uit elkaar te trekken) op de juiste afstand kan uitplanten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...