verbeek Geplaatst: 30 augustus 2010 Share Geplaatst: 30 augustus 2010 Hallo, Ik heb een vraagje. Onze aardappelen hebben volgens mij dit jaar last van een ziekte maar ik denk niet dat het Phytoftora is. De planten zijn klein gebleven en voor of tijdens de bloei afgestorven, maar hebben wel enkele aardappelen gevormd, alleen niet zo veel. Nu zit de bodem helemaal vol met witte schimmeldraden en hier en daar komen een paar bolvormige paddestoelen uit de grond: een soort donkerbruine harde bollen (boleten?). Weet iemand wat dit kan zijn? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 30 augustus 2010 Share Geplaatst: 30 augustus 2010 Kun je wat meer vertellen over het blad tijdens de groei, verkleuring of ander aanwijzingen van schimmel of een tekort ? Had je goedgekeurde poters aan het begin van het seizoen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
verbeek Geplaatst: 2 september 2010 Auteur Share Geplaatst: 2 september 2010 De planten begonnen normaal maar bleven klein. Bij een paar planten rotte vervolgens enkele stengels net boven de grond door. De andere planten bleven klein, maar het blad vertoonde niets bijzonders. De oogst was wel heel laag (2 a 3 aardappeltjes per plant). Ik heb het poodgoed op de markt gekocht bij een kraam die elk jaar goed poodgoed leverd(denk ik, nooit eerder last gehad). Wat opvallend was toen ik de aardappelen oogste dat er zoveel witte schimmeldraden door de grond zaten dat deze helemaal aan elkaar klonterde (ik heb zandgrond die normaal dus makkelijk uit elkaar valt). Als je iets weet hoor ik het graag! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erik Geplaatst: 3 september 2010 Share Geplaatst: 3 september 2010 Dag Verbeek, Misschien is het de schimmelziekte: Rhizoctonia.De aantasting is herkenbaar aan licht tot donkerbruin gekleurde ingezonken plekken op de ondergrondse stengeldelen, die de stengels helemaal kunnen omringen en doen afsterven. Een aantasting is herkenbaar aan een onregelmatige opkomst, het afsterven (verdrogen) van stengels, 'knijpende' bladeren bij sommige stengels, misvormde knollen, krielnesten, bovengrondse knollen en soms door een wit schimmelmanchet aan de stengelbasis. Een verminderd knoltal kan het gevolg zijn. Misschien kun je hier wat mee. De witte schimmeldraden / paddestoelen zijn denk ik niet schadelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
verbeek Geplaatst: 14 september 2010 Auteur Share Geplaatst: 14 september 2010 klinkt heel herkenbaar! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.