Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinbonen: zwarte puntjes en gekartelde randen


Aanbevolen berichten

Enige weken geleden heb ik deze tuinbonen gelegd, eerst werden er aantal aangevreten door de muizen. Nu ben ik daar wel overheen, ik accepteer gewoon dat er ook wel eens iets opgegeten zal worden. De moestuin ligt tenslotte ook tussen de weilanden in een polder. Thuis heb ik er nog een aantal in een turfpotje gelegd, als die groot genoeg zijn, vul ik daar de open plekken mee op.

Maar de planten die tot nu zijn blijven staan, hebben nu zwarte puntjes en gekartelde randen. Ik heb inmiddels op dit forum gevonden dat die randen veroorzaakt worden door de bladrandkever. En ook dat een beetje stevige tuinboonplant daar niet al te veel last van zal hebben. Maar die zwarte puntjes weet ik even niet wat ik daarvan moet denken. Ik heb ook gezien hier dat er tuinbonen zijn met hele zwarte randen, dat heb ik volgens mij niet. De puntjes zijn geen zwarte bladluizen volgens mij, ik zie er geen leven in. Maar wat is het dan, en als ik er iets tegen moet doen, wat dan?

 

 

801423823481461425674.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gaatjes in het blad zouden van wat slakkenvraat kunnen zijn. Zwarte puntjes hier en daar van weer een ander insectje misschien. (Zie ze eigenlijk niet echt goed op de foto ). Maar mijn algemene indruk is dat ze er toch behoorlijk opstaan, geen echte plaag dus en ik vermoed dat ze verder wel goed zullen gaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...