Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien te breed geplant


Nedlets

Aanbevolen berichten

Ik heb 12 aardbeienplanten uit de koeling geplant op een stuk van 2x2m. Dit is erg ruim toch? Wat kan ik het beste doen? Ik zou graag nog wat andere zaken willen planten Heb mijn inziens meerdere opties:

1. Laten zitten twee jaar en dan beter indelen.

2. Nu uitgraven en krapper zetten.

3. Nu uitgraven en in Bato zetten.

4. Na de oogst uitgraven en in Bato zetten.

 

Vergeet ik misschien nog betere opties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

optie 5 omdat je zegt dat je weinig ruimte hebt (op zich is wat ruimer planten prima)

Er iets kleins tussenplanten als korte teelt. Kunnen ze blijven staan nu en gebruik je ruimte beter.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed nadenken wat je nog meer zou willen planten .

plant afstand opzoeken wat voor geschreven is en en dan bepalen hoeveel je ze te ver van elkaar hebt staan en wanneer je ze gepoot hebt misschien hebben de aardbei planten nog niet veel extra wortel gemaakt zodat je ze zonder schade makkelijk kunt verpoten. Kun je natuurlijk ook controleren. rekening houden met dat je er bij moet kunnen om te wieden en de aardbeien te plukken.

het werkt makkelijker als je grootte stukken kunt schoffelen zonder rekening te houden met planten die in de weg staan.

Je hebt natuurlijk ook als je ze verpoot volgend jaar niet weer dat ze te ruim staan en dat je je grond beter benut!

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je aardbeien varen wel bij die ruimte (licht en lucht en je kan er gemakkelijk bij om stro te leggen tijdens de bloei), maar je had er wel twee keer zo veel op kunnen planten... Volgend jaar staan die platen er nog steeds, dus ik zou zeker de uitlopers in een potje vast zetten en de nieuwe plantjes er tussen zetten. Intussen kan je er wat anders tussen zetten in combinatieteelt, bijvoorbeeld spinazie, radijs, peterselie, ajuin, sla, tomaat, prei, tijm,veldsla, knoflook. GEEN komkommer, broccoli, spruitkool, bloemkool.

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me bedacht wat ik ga doen. Ik was sowieso van plan om uitlopers op te vangen. Ik twijfel nog per plant 1 of 2. Heb 12 plantjes, 6x2 soorten. De uitlopers ga ik opvangen in kleine potjes. Die wil ik in Bato bakken gaan planten en zo na volgend jaar of het jaar erop (volgend jaar tweede seizoen) de aardbeien geheel uit de grond te halen. Zo krijg ik ruimte voor andere gewassen en staan ze mooi in de bakken.

 

Op dit moment heb ik nog andere zaailingen staan;

- Broccoli (AH moestuin) (Twee 9cm potjes met ieder twee zaailingen, onmogelijk uit elkaar te halen. Niet ideaal maar aldoende leert men.)

- Radijs (AH Moestuin) (Twee 9cm potjes met ieder twee zaailingen, onmogelijk uit elkaar te halen. Niet ideaal maar aldoende leert men.)

- Rode biet (AH Moestuin) (4 zaailingen)

- Paprika 1x (Benieuwd of deze buiten iets gaat doen)

 

En dan heb ik nog verschillende soorten sla die nog geplant moeten worden. Sla is een kort gewas dus misschien zet ik deze ertussen. En misschien de AH moestuintjes, veel is het niet. Anders moeten deze bakken in Ik heb nog een ander stuk vrij maar hier komen tomatenplanten. En elders in de tuin half schaduw een kruidentuintje.

 

De aardbeien staan nu een maand in de grond. Ik verwacht niet dat de wortels extreem zijn gegroeid maar goed ik wil wel een leuke opbrengst dit jaar dus ik wil het risico niet lopen. Deze week eerste keer bemesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou 1 uitloper per plant laten groeien. Zo krijg je meet plantjes en heb je toch nog een goede opbrengst. 2 uitlopers gaat de plant te veel energie kosten wat resulteert in minder aardbeien.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...