Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Letsgo.

Afknippen heeft geen zin heb ik deze week gemerkt. De overgebleven stelen geven de ziekte gewoob door naar de knollen.. ben ik helaas achtergekomen..

Geplaatst:

Het afknippen van het loof doe je dan ook alleen uit voorzorg bij NIET aangetaste planten.

Omdat inderdaad de schimmel anders gewoon doorslaat naar de knollen.

Daar is hier in dit topic al eerder voor gewaarschuwd.

Geplaatst:

Dilemma dilemma...

Ik ga 3 weken op vakantie, dus wat te doen met de aardappels? Nu rooien of over drie weken doen? Dan hebben ze ook iets meer dan 100 dagen in de grond gezeten.

Maar ja, ik wil wel wat te oogsten hebben he

Zie foto's.

IMG2016071219281699701468399405.jpg

IMG2016071219282350341468399396.jpg

IMG2016071219283067031468399384.jpg

Geplaatst:

Zoals eerder vermeld gingen de vroege aardappels redelijk tot goed en heeft mijn gok om ze vroeg (15 mrt) te poten dit jaar goed uitgepakt. De late aardappels daar in tegen is puinhoop. Sommige planten zijn al geheel afgestorven en de rest ziet er ook slecht uit. Ga ze in de loop van de week maar oogsten en hopen dat er toch nog weat oogst vanaf komt

Geplaatst:

Richard,

Je aardappels zien er nog goed uit maar als ze al 100 dgn in de grond zitten, zijn ze toch wel zo'n beetje klaar. Heb je gespoten tegen phytophtora? Een deel van het antwoord op de vraag hangt af van het ras. Resistent ja/nee en vroeg of laat ras? Ik zou gewoon een paar planten oogsten en kijken hoeveel er onder zitten. Het is zonde mocht het ineens twee weken regenen en je hele oogst alsnog rotten.

Mijn aardappels, Frieslanders, zijn er al uit maar die waren behoorlijk aangetast. ik heb nog een rijtje violetta staan maar zag gisteren dat die ook aangetast zijn en ga ze er vanavond uit halen. Kan ik daar net voor mijn vakantie stamboontjes en winterandijvie opzetten.

Fijne vakantie alvast.

Groeten Sjaak

Geplaatst:

Nee nog geen 100 dagen, nu rond de 85, wellicht iets langer. Na mijn vakantie komen ze op 115 uit mijn hoofd.

Ik heb geen idee wat die dagen nog gaan toevoegen, grotere oogst of betere bewaarbaarheid?

Aan de andere kant, het is de eerste keer, het zijn 50 planten dus zo heel lang bewaren lukt toch niet, dan zijn ze al op

Geplaatst:

Volgens mij worden de knollen groter, dus meer kilo's opbrengst, in ieder geval zolang het gewas natuurlijk gezond is.

Je kunt ook gewoon de helft rooien en de andere helft laten zitten, zie je meteen het verschil.

Als je de aardappels in de schuur zet met een kleed erover dan kun je ze echt maanden bewaren. Ik heb dit jaar de kleine aardappels die ik vorig jaar gerooid heb weet gepoot en heb ze tot eind maart gegeten.

Dit jaar doe ik dat niet omdat ik phytophtora in mijn planten had. Volgende jaar koop ik nieuw knollen.

Geplaatst:

De Triplo kreeg ook wat last van phytophthera iedere dag oogst ik wat planten.

De opbrengst is zoals verwacht prima.

Linked Image

Linked Image

2016071311452172101468409581.jpg

Volgende keer zet ik er meer.

De Texla is bijna uitgebloeid. Gezien de grote van het bovengrondse deel verwacht ik een mindere opbrengst dan de afgelopen jaren.

De reden is ongunstige klimatologische omstandigheden voor deze laatbloeier. Het loof had dichtgegroeid moeten staan.

Bij mede tuinders staat de Texla ook minder goed tot slecht.

Linked Image

Geplaatst:

M'n aardappelveldje ziet er nu zo uit:

403844904280653908_-460821166.jpg

Ik spuit ze, omdat er wat aantasting door phytophthora was, nu lijkt een groot deel van de aardappelplanten door hun grootte om te zijn gevallen (vooral in het midden)

Ik weet niet goed of ik nu moet (beginnen) met oogsten. Ik heb ze 30 maart gepoot (ras desiree)

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb begin juni gewoon voor de gein nog wat bio-aardappels uit de supermarkt in een vergeten hoekje gedouwd, en dat worden nu mooie grote paarsbloeiende planten. Ik laat deze zo lang mogelijk staan, kijken wat dat oplevert.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...