Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Effe voor de Freaks.

De Evie2 geven nu 2 kilo per dag en nog volop bloesem in aantocht.

Dit op 18 bakken met 6 planten.

De aardbeien op uitlopers zijn minder zoet dan hun hoger groeiende soortgenoten.

Voor hoever deze laatste bloesem nog aanvaardbare aardbeien van zote smaak zal geven is weersafhankelijk.

De Eve's Delight geeft minder opbrengst doch mooie grote aardbien, lekker zoet.

Doch ze hebben grove bovenliggende zaadjes en dat stoort bij het plukken, maar niet bij het eten.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Was vorige week voor mijn werk bij een aardbeiteler.

Deze heeft mij ten stelligste afgeraden het drainwater te hergebruiken voor de aardbeien!!!!!

Alle wortelziekten verspreid je hiermee, of je moet het drainwater behandelen middels UV of een zandfilter of verhitten.

Daar dit zelfs voor hem te duur is wordt het drainwater voor slateelt gebruikt.

Je kan dit wel geven aan groenten die niet wortelziekten gevoelig zijn

Dan nog over wel of niet overkappen van de aardbeirekken.

De hevige wind van 2 weken geleden had de goekope Ecofolie die al op enkele plaatsen gescheurd was helemaal naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, de resten dus verwijderd en alle rijen staan nu open en bloot.

Het aantal rotte vruchten (Evie 2) is vanaf toen enorm toegenomen.

Ga volgend seizoen bij de aanplant enkele proeven doen met een stuk worteldoek die op het substraat ligt en een stukje omgeplooid in de bak steken.

Geplaatst:

Het is ook sinds drie weken wat aan 't waaien en veel aan 't regenen. Het is dus maar de vraag of de overdekking voorheen rotte vruchten voorkwam of dat er eerder een causaal verband is tussen het zeer vochtige en winderige weer van de voorbije (3) weken

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Sugar, vorig jaar heb ik ze laat overkapt gelaten en geen enkele rotte vrucht.

En nu dus na de overkapping weg is massaal rotte vruchten, ben er zeker van dat dit verband houdt.

Zeker de vruchten die op het substraat hangen, ervoor hadden die geen last ervan.

Dennis, de Evie 2 is wat geminderd, maar er hangen nog massa's groene vruchten aan.

Maar door minder zon en warmte rijpen ze minder vlug af, lekker en zoet zijn ze nog wel.

Gisteren heeft mijn kleinzoontje van 3 alle rijpen recht van de planten afgevreten.

En dat is een aardbeismaakkenner

De Eve's Delight heb ik gekortwiekt, de vruchten hebben vind ik te grove opliggende zaadjes en minder opbrengst tegenover de Evie2.

Geplaatst:

Heb je er over nagedacht om bosaardbeitjes te kweken?

Deze hebben minder licht nodig dus kan je dichter op elkaar kweken en de smaak van 1 is een smaakexplosie van 5 gewone aardbeien!

Ze geven wel wat minder opbrengst.

Ik denk dat als je die kweekt dat je kleinzoontje ze heeeel lekker vindt.

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Beetje late reactie, maar Poeh Zeg! Dat zijn nog eens mooie aardbei-bakken! Ik ben zelf ook fervent aardbei teler, maar ze groeien hier verspreid over mijn hele tuin wat af en toe best wel lastig is. Om maar te zwijgen over de beestjes en het feit dat ze meestal op de grond liggen. (Dit jaar maar eens stro halen om eronder te leggen). Jullie opstellingen zien er wel heel functioneel uit en zeker een poging waard. Borsalino, ik zie dat jij een drupsysteem hebt aangelegd en zelfs water afvoerbuizen. Da's helemaal fancy.

Ik ga zelf eens knutselen aan een zogenaamde Wicking Garden voor mijn aardbeien. Het Engelse woord Wick vertaald zich naar Lont en geeft al een beetje aan wat zo'n bed of bak moet gaan doen. Je bekleed een bak of bed met stevige plastic folie (bv. vijverfolie). In de onderste 10-15cm stort je fijn grind, dan een worteldoek en vervolgens je aarde er bovenop.

In de laag met grind ligt, over de hele lengte, een water toevoer buis die aan het einde omhoog knikt en uiteindelijk boven de aarde uitsteekt. (Er zijn zwarte flexibele afvoerbuizen te krijgen waar sleuven in zitten om water door te laten, maar je kunt hier bv ook gewone regenbuis voor nemen waar je allemaal gaten in boort). De buis laat je vollopen met water en deze zal op zijn beurt de laag met grind vullen met water. Net boven de laag met grind maak je een horizontaal afvoer-buisje zodat er niet te veel water in de bak kan komen te staan. De aarde zal nu via capillaire werking het water uit het grind zuigen wanneer dat nodig is. Zelfs als het water daalt in de onderste laag, dan nog zal de aarde in staat zijn om dit water naar behoefte op te nemen.

Er zijn veel verschillende versies van Wicking Gardens. Het origineel bestaat uit 2 in elkaar geschoven plastic bakken, waar in de bovenste bak een oud T-shirt door de bodem steekt dat in het water reservoir uitkomt. Vaak zijn dit soort bakken gemaakt van oude plastic vaten. Een andere versie zijn de zogenaamde 'zelfwaterende potten' die je wel bij tuinbouw centra kunt kopen. - Er is goede info te vinden op Youtube over Wicking Gardens.

Met een Wicking Garden hebben je gewassen altijd voldoende, en nooit te veel water. Bovendien hoef je maar eens in de zoveel tijd je reservoir te vullen en heb je er dus veel minder omkijken naar dan wanneer je op het weer vertrouwd en af en toe flink zult moeten rennen met gieters.

Groeten,

John.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Gisteren en vandaag al de eerste bakken met Lambada in de serre opgekuist.

Meteen voorzien van een laagske boekweitdoppen & cacaodoppen als mulchlaag.

Bij doorteelt groeit er nogal wat mosachtige substantie op het substraat, dat zal nu hopelijk minder of niets meer worden.

De boekweitdoppen bevallen me het meest, zal na het seizoen uitwijzen welk het beste is.

Voor de bakken die buiten staan zal de wind een extra factor zijn.

Ga daar als proef eerst een overschot bak plaatsen met zowel cacaodoppen als boekweitdoppen.

Kan de wind er vrij spel op hebben.

De bovenste rij met de boekweitdoppen.

img0923ml.jpg

De onderste rij.

img0924hh.jpg

De boekweitdoppen van dichtbij.

img0927b.jpg

De cacaodoppen van dichtbij.

img0928w.jpg

img0930y.jpg

Geplaatst:

Staat er prachtig bij bor Mijn bakken staan nog buiten in de stellingen, ga ze denk ik pas ergens eind volgende maand opschonen.

Geplaatst:

Morgen begin ik aan de andere bakken die voor buiten bestemd zijn.

Dat wodt andere koek, die van de stelling was makkelijk op hoogte en bak na bak.

De andere moet ik van de grond optillen en verplaatsen naar de tafel.

Loop nog met 1 kruk en nog een maand wachten is me te lang, het begint serieus te kriebelen en er is zoveel werk nog te doen, door al ruim 9 weken niets gedaan te hebben, in de tuin.

Dus nog 58 bakken te gaan, wel enkel opkuisen, de mulchlaag eerst nog zien of de boekweitdoppen windbestendig zijn buiten.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Voor de nieuwe te planten aardbeiplanten in de batobakken ga ik een nieuwe substraat samenstelling gebruiken daar ik vorig jaar dit al in een gelijkaardige samenstelling als proef had gedaan voor de tomaten-komkommers-meloenen en paprika's in Action Shop bouwemmers.

En dit aardig bevallen was door een grotere wortelomvang.

De nieuwe samenstelling die ik ga gebruiken is 3 delen turf, 2 delen cocopeat, 2 delen potgrond, 2 delen compost, 1 deel vermiculiet.

Oftewel 30% turf, 20% cocopeat, 20% potgrond, 20% compost en 10% vermiculiet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...