Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

Ik heb al gezegd dat ik nieuw was op dit forum,maar ik ben vergeten er bij te zeggen dat ik nog nooit groente of fruit verbouwd heb.

Ik heb nu wel de eerste tomaten plantjes gezaaid en ook al verspeend , en die doen het nog steeds.

Ik wilde voor de aarbeien in bak deze samenstelling van de grond maken,1deel turf , 1deel cocopeat ,1deel potgrond, en dit komt dan op een laagje( hydrokorrels mit daarop worteldoek) te liggen.

Compost heb ik niet,is dit nodig.?

Of kun je dit ook kopen?

Word de grond door de hoeveelheid potgrond niet te vet ,om dat je de plantjes de eerste 4 weken ook niet mag bijmesten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik met je eens,normaal gesproken was ik ook met een paar plantjes begonnen.

Maar dan zie ik hoe jij het aanpakt,en als meerdere anderen hier op dit forum wil ik dat natuurlijk ook wel.

Maar dan op een wat kleinere schaal.

Ik heb nu 160 plantjes besteld , en zou toch echt de tranen in ogen krijgen als het helemaal niets zou worden.

Dus vraag ik jou om advies , en zal dit ook opvolgen .

Dan kan ik volgend jaar altijd nog met 1 bak iets anders proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je compost zou willen gebruiken ( hoeft dus niet , maar kán ), dan zou ik het gebruiken om de bakken ermee af te toppen. Niet te dik en niet zo, dat de kronen van de aardbeienplanten helemaal onder komen. Maar dat zóu een optie kunnen zijn als variant van door hem aanbevolen grondmengsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wim, je hebt 8 bakken als ik me niet vergis, wissel de samenstelling van het substraat.

Het is niet zo dat bij een afwijking hiervan meteen alles misgaat hoor.

Dat kan van andere factoren afhangen.

bv water gift, voeding, ziektes, te warm in je serre.

 

Samenstelling substraat vind je in dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Wim das een goed idee van de betonmolen, alleen geen cement erdoor draaien he

Probeer eens beide substraten.

 

Barca dat hangt ervan af of je in de tuin werkt op hoge hakken, nee just das voor de dames

 

Mijn eerste stelling was iets te hoog, je werkt ook eens aan de bakken, trossen doorhalen enzo.

Hang er met touw eens een bak aan en test, je kan met dat touw alle hoogten proberen.

Is natuurlijk afhankelijk van lichaamslengte, de mijne zullen voor de meeste te laag staan, heb korte beentjes en lange............................nee geen tenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de vraag ook is ofdat je ook twee rijen boven elkaar kunt monteren ? Gaat die bovenste rij dan niet voor te veel schaduw zorgen ? Is dat aan te raden ?

Iemand al geprobeerd of ervaring mee want zou natuurlijk uitkomst bieden voor zij die beperkt zijn qua ruimte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de onderste rij enkel in afwachting dat een bovenste rij uitgeoogst is en de onderste bakken verhuizen naar boven.

Daar staan vanonder de doordragers en tegen die in productie komen zijn de 1maaldragers uitgeoogst!

 

Ten eerste plukt het moeilijker = lager, en door het mindere licht zie je de plant toch anders ontwikkelen en vrucht vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo als te zien is op de foto heb ik 2 raampjes in het dak aangebracht.

Aan de zijde die nog niet geplaatst is komt een scheufdeur 85x200 cm.

Ik wilde het eerst zo laten,maar zo als borsalino schreef ( te warm in de serre) , zit ik nu te denken om er 3 ramen aan toe te voegen ,deze komen dan in de staande wanden , iedere wand 1,en dan ongeveer 70x70cm, en dat worden dan uitzetramen.

Zou dit voldoende zijn om de temperatuur te regelen?

Een andere optie is om aan de voorkant (de zijde waar je tegen aankijkt op de foto)2 shuifdeuren extra te maken van buiten bedient .

De deuren worden dan 85x 190cm.

bij deze deuren kan ik ook nog ramen toe voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou enkel op de kop 1 schuifdeur en de dakramen tot op de volledige lengte maken en niet naast elkaar maar over elkaar en verspringend.

Dit is nuttig als je verlucht bv in het voorjaar van de koude windrichting af!

 

Had vroeger ook een houten serre 3 X 10 met folie overtrokken en die had 6 lange dakramen en 2 schuifeuren elk op de uiteinden.

 

Weet nog dat het er altijd snikheet in was in de zomer bij zonneschijn.

 

Heb nu een alu serre van 4 X 9 met 2 lange dakramen en 2 kortere met automaten en 1 schuifdeur op de kop.

 

Weet nog toen ik die ging bestellen dat de verkoper me afrade om 2 schuifdeuren op de koppen te nemen, dit werkt de stijging van de warme lucht door de dakvensters tegen, en hij had nog gelijk ook.

Het is nu doenlijk in de zomer in de serre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alleen aan de rechterkant.

ik wil de kas ook gebruiken in de zomer,om dat ik niet veel grond meer over heb.

Ik heb geen idee hoe warm het in een kas word,maar kan mij wel voorstellen dat het aardig warm wordt.

Daarom denk ik als er ook nog 2 schuifdeuren in de voorkant maak de temperatuur beter kan regelen.

En voor de bestuiving . hommels en bijen komen er dan mischien ook in?

Het is ook niet zo veel werk meer ,en de schuifrails heb ik nog liggen.

Maar de deuren zullen niet voor 100% tochtvrij zijn, boven en onder in de hoeken van de deuren krijg je ze niet helemaal dicht , dit zijn gaatjes van enkele milimeters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...