Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Sieben en Bee, bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zie dat jullie ongeveer de zelfde hoeveelheid voeding per plant aanhouden, ik heb op dit moment 18 bakken met aardbeien staan dan ga ik er van uit dat ik ongeveer 6,5 liter voeding per week moet geven, ook met 1gr. kristalon per liter.

P.S. weten jullie misschien nog een internet adres waar ik een druppel systeem kan bestellen?

Met vr. gr.

jogo

Geplaatst:

Ik heb vandaag mijn druppelslang ontvangen: http://www.meeuwse-goes.com/webshop/show/product/tileenslang-met-capilairen met nog wat koppelingen, kraantjes, ....

Ik heb de versie met 8 capilairen / meter besteld (10 meter totaal) omdat mijn plan is te evolueren naar 6 planten/bak -> 3 druppelaars / bak (1tje tussen elk duo). Ik heb 24 bakken (deze zijn nog niet allemaal beplant, eerst kleinere test. Tegen volgend seizoen hopelijk 144 plantjes) 24*3 = 72 druppelaars nodig. De bakken zijn 40cm breed * 24 = 9,6m.

PS

Deze heb ik ondertussen ook maar besteld.

Geplaatst:

Ik heb ook alles bij meeuwse-goes gekocht.

Ik heb nog even gekeken wat 1 gram kristalon Oranje doet in geleidbaarheid/EC:

Regenwater (25 µS/cm)

img026142861369478563.JPG

1 gram kristalon

img026315301369478574.JPG

Geleidbaarheid na oplossen (1620 µS/cm)

img026819131369478584.JPG

Geplaatst:

@ Jorg, dat is interessant, bedankt om dat even te doen ! Maar wat is de conclusie nu ? Moeten we nu vaker gaan bemesten met deze waarde of hoe moet ik dat nu zien ? Ik had gedacht dat het meer zou zijn.

Ik geef maar 10 liter op al mijn planten, dus de vraag is dan eigenlijk ook hoe snel zakt deze waarde eigenlijk.

Ik zit in de fase dat er al vruchten beginnen te zwellen maar ook nog veel bloemetjes ...

Ik denk dat ik mij dan maar ook zoiets ga aanschaffen want nu ben ik geïntrigeerd

Geplaatst:

Vooraf een mailtje gestuurd, en daarna via de site al men gegevens ingevuld maar kvk, btw enz leeg gelaten.

Enkele dagen later bevestigingsmail gehad dat m'n account gemaakt was. Ik kon toen gewoon bestellen.

Aangezien ik in BE woon heb ik voor de betaaloptie "op factuur" gekozen (enige andere mogelijkheid was iDeal), maar tot op heden heb ik geen factuur gezien, niet via mail en deze zat ook niet bij de bestelling zelf bij (Ik had alles dus al wel ontvangen). Ik heb dus een mailtje gestuurd hoe dat nou juist zit.

Geplaatst:

Ik snap een paar dingen niet ?

Wie geeft de antwoorden.

Worden die aardbeistellages niet onstabiel?

Of staan deze met de poten in de grond?

Hoe groot is de vloeistofbak waar uit jullie het water laten lopen?

Zodat je deze niet iedere dag hoeft bij te vullen ?

Geplaatst:

Ik heb besloten om voorlopig water te geven via een druppelslang die ik nog had liggen en de voeding m.b.v. een gieter omdat ik maar planten heb voor een rij en dat zijn dan vroege en doordragende achter elkaar.

Weet iemand een adres voor Kristalon?

Ook heb ik nog een EC-Tester besteld, zie foto.

ec-336991369600425.png

Geplaatst: (aangepast)

Dat is een tds meter (Total Dissolved Solids). Die meet ppm (Particals Per Million), geen EC.

(Kan ook goedkoper, duurt wel langer, want verzending uit China : USD 8,- incl verzending http://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-TDS3-TEMP-PPM-TDS-Thermometer-Meter-Tester-Filter-Pen-Stick-Water-/171021908771?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27d1b33b23#ht_1740wt_1034)

TDS is niet zo'n probleem: gemeten ppm vermenigvuldigen met 2, en je hebt de EC-waarde in µS.

Kristalon oranje: de kleinverpakkingen van kwekerij Duivenvoorden had je al gevonden. Niet duur, wel bijkomende verzendkosten. 600 gram is genoeg voor 600 a 900 liter. De standaard bulkverpakking schijnt 25 kg te zijn.

aangepast door Gast

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

het blijft natuurlijk een keuze welke kunstmest je gebruikt

ze zullen allemaal hun toepassing en voordelen hebben

kristalon oranje

patent kalie voor grote stevige vruchten

osnacote of multicoat compleet voeding

agrilution F313 14+7+14+14 vegetatievefase

agrilution F316 13+5+28+2+2 vruchtfase

gedroogde koemest

Geplaatst:

henkg en spike bedankt voor jullie reactie.

henkg, goed dat er nog mensen zijn die opletten, ik had het zelf niet in de gaten en was mooi de mist in gegaan als je me niet had gewaarschuwd. Die meters lijken ook precies op elkaar maar goed, als ik de uitkomst maar met 2 hoef te vermenigvuldigen dan valt het nog mee. en kan ik hem toch gebruiken.

Met vr.gr.

jogo

Geplaatst:

How do I convert from TDS (ppm) to EC (µS)?

The best thing to do is use an EC meter. If you know which conversion factor your meter uses, you can do the math. Most HM Digital meters use the NaCl conversion factor, which is an average of 0.5. Therefore, if you are using a TDS meter with the NaCl conversion factor, multiply the reading by two, and this will get you a close approximation of the EC level.

Meer: http://www.tdsmeter.com/faqs/#TDS-to-EC

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Als ik kristalon binnen heb zal ik eens het zelfde proberen (uitvoeren) als Jorg gedaan heeft, dan moet ik wel ongeveer kunnen zien waar ik uit kom.

henkg,bedankt.

Ik heb ook alles bij meeuwse-goes gekocht.

Ik heb nog even gekeken wat 1 gram kristalon Oranje doet in geleidbaarheid/EC:

Regenwater (25 µS/cm)

img026142861369478563.JPG

1 gram kristalon

img026315301369478574.JPG

Geleidbaarheid na oplossen (1620 µS/cm)

img026819131369478584.JPG

Geplaatst:

Ondanks het gebruik van Bato-bakken heb ik , nu mijn eerste aardbeien beginnen te rijpen , toch heel wat stengels met trossen die knikken.

Vele krommen zich mooi rondom de ronding van de bak , maar dus zeker niet allemaal.

Misschien heb ik te weinig of net teveel grond in de bakken gedaan en is dit de oorzaak ?

De geknikte stengels bindt ik nu op aan een bamboestokje ,om aldus de sapstroom intakt te houden, maar daarvoor heb ik natuurlijk geen Bato-bakken gekocht.

Volgend jaar moet dat beter kunnen . Wie geeft er advies ?

Geplaatst:

heb je een foto ervan ? Dan kunnen we alvast zien waar de verschillen zitten tussen alle Bato-bakken gebruik en zo misschien tot een oplossing komen ?

Ik heb tot op heden geen enkele die geknikt is maar misschien staan jouw aardbeien reeds veel verder, ik heb nog een mix van bloemetjes en groene aardbeien, geen enkele is al aan het verkleuren maw het volle gewicht van de aardbeien zal er bij mij nog niet zijn...

Er zijn er hier ook die al veel langer die bakken gebruiken, wie weet is er een pasklaar antwoord...

Geplaatst:

Oké , hier de foto's :

1. een geknikte aardbeientros

00120781370194295.JPG

2. de vulhoogte van de Bato-bakken

00290391370194332.JPG

3. De noodoplossing voor de geknikte stengels

00329451370194371.JPG

4.Een stengel die het (voorlopig) wel doet zoals ik het mij had voorgesteld

00434281370194424.JPG

Geplaatst:

qua substraat heb ik hetzelfde niveau als dat van jou, ongeveer tot aan dat "streepje" in die bakken. Ik zit qua verkleuring niet op hetzelfde niveau maar ik heb toch ook al takken met "grote" aardbeien en ik heb het deze avond eens zitten proberen maar ik slaag er amper in die te buigen...

Ik heb zelfs zitten proberen ze een andere richting uit te sturen ( naar de rand doorhalen ) maar vaak is het de ganse plant die beweegt ipv de tak alleen dus ik moet sommige noodgedwongen laten staan waar ze staan omdat ik anders vrees de ganse plant te beschadigen...

eventjes een foto om het verschil in groei te tonen want je staat duidelijk verder qua grote en verkleuring van de aardbeien :

foto68751370275619.JPG

Heeft het misschien wat te maken dat ze bij jou in een serre (?) staan en ze daardoor sneller ( en zwakker ? ) opgroeien ?

Bij mij heeft de wind vrij spel en met het weer van de laatste weken/maanden hebben die wel wat te verduren gekregen...

Of misschien dat het ras ook een rol speelt ?

Geplaatst:

Met het soort heeft het zeker niet te maken , want ik heb het bij zowel Gariguette als Lambada en Darselect.

Kan zijn dat het aan de serregroei ligt , waardoor ik toch wel flink hoge planten heb .Bij mij was het trouwens eerst ook als bij jou Bee ,de stengels stonden mooi rechtop en waren eigenlijk niet echt naar opzij te krijgen maar met het groeien van de trossen is het vanzelf geevolueerd naar de huidige situatie.Zelf heb ik de indruk dat de stengels véél te ver naar buiten steken , want bij de planten die per ongeluk verkeerd geplant waren en de bloemstengels de bak hebben "overgestoken" naar de andere kant , hangen de trossen net over de rand en stelt het probleem zich niet.

Ik vraag me dan wel aF hoe de pro's dat daN doen , want daar hangen de trossen toch ook wel een eind uit de bakken en die kweken toch ook in serre's enzo.

Geplaatst:

Qua voeding is het Kristalon oranje dat ik gebruik maar ik vermoed dat ik nog een weekje ga moeten wachten om even ver te staan dus we zullen dan maar weten ofdat ze zo blijven bij mij, zakken zullen ze zeker nog wel doen.

Waar ik wel een beetje op let ( bij alles wat zware vruchten heeft ) is om de vruchtstelen ook te laten rusten op een bladstengel indien mogelijk. Je kan de vruchten dan wat langs beide zijden laten leunen op zo'n bladsteel wat toch altijd wat extra support/ondersteuning geeft...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...