Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

Ja, is denk ik niet verkeerd dat ik boven nog meer open kan zetten, dit word ook gedaan.

Maar de extra deuren aan de voorkant zouden toch ook meer frisse lucht moeten geven,

Ik moet voor mij zelf deze week beslissen of ik de deuren ook plaats,nadien te maken is niet makkelijk.

Het kost mij niet meer geld om dat ik er alles nog voor heb liggen, dus de afweging is heeft het zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila, "casa erdbees" is bijna klaar, nog een klein gootje aan de afwaterkant en het verder installeren van mijn waterdruppelsysteem en dan maar afwachten wat de praktijk geeft

Ondertussen zijn mijn frigoplantjes ook aangekomen en staan ze al in de bakken. Gelukkig was Limoncello nog deze morgen achter bakken geweest zodat hij me er op kon wijzen dat ze iets te hoog stonden in het substraat !

Blijkbaar zakt dat substraat nog wat in waardoor alles weer wat meer bloot kwam te zitten. Ga het de komende dagen toch goed in de gaten houden en desnoods wat verder aanhogen indien nodig.

Mijn enigste zorg is nog een beetje de slag van de regen, hoever gaat die onder het afdak door, desnoods moet ik aan de verste lange kant nog een plastiek hangen zodat de regen er niet meer aan kan... Wou het echter praktisch houden zodat ik met mijn 1m92 niet voortdurend gebukt moest staan.

 

foto58301363533349.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Powerlite, ik weet het, is ook aan bod gekomen op pg 37 van dit topic, er zit inderdaad maar 25 cm tussen maar ik zal zien wat het geeft...

Limoncello gaf me deze morgen ook de tip om eventueel met touw te gaan werken om de planten niet te laten overhangen en zo een opening te laten voor de aarbeien die dan tussen de spijlen hangen. Borsalino heeft het ook al zo gedaan.

In het slechtste geval dien ik ze te verhuizen naar een bijkomende stelling ( enkel de middelste rij ) wat snel gemaakt is want ik heb nog alles liggen.

Om zijn minst kan ik ze wel opkweken op deze manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo ver ik het heb kunnen lezen in dit project, is het tegen rotten van de vruchten,en als je water wilt geven via druppelaars, kun je dat beter regelen, want dan ben je niet afhankelijk van wat er ui de lucht komt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey allemaal,

 

Moet je per see een overkapping over je stelling hebben?? waar dient dat voor?

 

Er hoeft helemaal niets persé snowie. Helemaal niets. Het kán; het mág; niets moet. Er komen ook aardbeien aan de plant zónder kap. Er kan ook rot optreden mét kap. Het is allemaal een zoeken naar het optimale. Niets meer, niets minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het komt er eigenlijk op neer om de weersomstandigheden of toch de extremen ervan, te gaan af vlakken en of uitsluiten. Ik heb vroeger zowel volle grond als als kleine potjes geprobeerd voor aardbeien en je hangt zo sterk af van de omstandigheden dat het echt wel moeilijk was ( lees veel aandacht en werk nodig ) om iets of wat resultaat te hebben.

Voor mezelf ben ik er absoluut zeker van dat het resultaat een stuk beter zal zijn met een afkapping erboven.

Als ik me goed herinner heeft Borsalino daar ervaring mee, ik dacht dat helemaal in het begin van het topic er geen sprake was van een overkapping ? En dat de overkapping er kwam na praktijkervaring ( oa meer rotte vruchten enz... )

Maar zoals steeds, niets moet, alles kan en eigen ervaring zal het leren, je kan achteraf ook nog altijd bescherming voorzien en dan weet je effectief het verschil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog enkele vraagjes over de stekken van de aardbeiplant. Ik heb hier bij de stellingen van sommigen al gezien dat ze naast de Bato bakken nog kleine schapjes hebben voorzien om de stekjes in kleine potjes te laten wortelen. Is het noodzakelijk dat deze potjes vlak naast de bakken staan? Of kan je de stekken ook gewoon een tijdje aan de plant laten zitten en ze op een bepaald moment afknippen en zo in een potje zetten op een andere plaats dan naast de bakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je allebei, is wat je zelf makkelijkste lijkt.

 

Daar het hangende stekken zijn hebben ze geen wortelvorming zoals een stek die de vochtige grond raakt.

 

Kwekers doen dit met hangende stek in de serre en misten de serre dan om de wortelvorming op gang te brengen,deze noemen ze misted tips.

 

Snij je dus stek zonder wortelvorming, dan druk je de stek met zijn wortelkont stevig in het substraat van een potje en steek je dit vast met een u krammetje van bv ijzerdraad.

Zet alle stekken samen in een bak of dergelijke en geef dagelijks ruim water om de wortelvorming op gang te brengen. 3 à 4 weken in de schaduw laten staan.

Ik ga ze dit jaar zetten onder een schaduwnet, speciaal een vermeerderingsveldje nurserie.

 

Je kan ook als je niet elke dag water kan geven de boel met folie afdekken, uiteraard in de schaduw plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik eens een hele dag tijd van s'morgens vroeg en wat lappen de weergoden me..............sneeuw met hopen.

 

Heb dan maar van pure miserie kleine folietunneltjes over de aardbeien die al buiten stonden gespannen.

Met het nog guurder weer op komst hebben ze hunne winterjas aan en hun wanten

 

foto030920771363795487.jpg

 

De Lambada's in de serre.

 

foto031275811363795535.jpg

 

Nog enkele bakken met verscheidene rassen omhoog gehangen, kwestie van proef welke beste te forceren zijn tegenover de Lambada's.

Op de grond de doordragers

 

foto031185271363795615.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel mooi ! Staat ook nog op mijn "to do" lijstje om er eentje te maken

Misschien is het ook beter dat je dit verhuist naar het topic "tuinkassen maken", veel mensen zoeken naar info daarrond en zullen nooit in dit topic kijken om een tuinkas zelf te bouwen...

Ik zie ook niet hoe je ervoor zorgt dat alles mooi rechtop blijft staan en niet schuin wegzakt door bv. de wind ? Die dwarslatten zijn tijdelijk veronderstel ik maar zijn wel noodzakelijk om het geheel recht te houden, niet ? Of los je dat op door bepaalde verstevigingen in de hoek ?

 

Bee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaterdag nog wat aardbeiplanten afgehaald, maar die dag niet alles kunnen planten in de Bato bakken.

 

Gisteren zondag was het de dag des Heerens, dus rustdag (met de 3 kleinkids op overnachtingsweekend!)

 

Vandaag maandag verder geplant, wat waren die Elsanta's A++ joekels, kreeg die bijna niet in het droog substraat, dan maar een tooltje gemaakt, 2 pvc plaatjes van 8cm X 15cm.

Steek die op de plaats waar de aardbeiplant moet komen tot op de bodem, hand tussen de 2 plaatjes tot er ruimte is, plantje erin en de plaatjes eruit trekken en Kees is klaar.

 

Alle 230 Bato bakken zijn nu beplant, verheug me al op al dat lekkers........................

 

Serre Aardbeien:

34 Bakken Lambada

11 Bakken Figaro

4 Bakken Elsanta

2 Bakken Rumba

3 Bakken Kimberly

 

Buiten aardbeien:

18 Bakken Lambada

18 Bakken Rumba

20 Bakken Figaro

26 Bakken Elsanta

20 Bakken Elianny

18 Bakken Malwina

16 Bakken Kimberly

 

18 Bakken Evie II

9 Bakken Ostara

9 Bakken Rapella

4 Bakken Aromas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...