Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

Hopelijk lukt het dit jaar om aardbeientafels/bakken in elkaar te zetten. Anders volgend jaar en heb ik even tijd om materialen te verzamelen en bij elkaar te sparen. Het worden in het totaal zo'n 16 - 18 bakken naar ik hoop. Even kijken hoe ik qua afmetingen uitkom.

Moet ik meteen gaastunneltjes en antivorstmaatregelen inbouwen? Dan kan ik daar rekening mee houden als ik ze ga maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,een vraag,als je de druppelslang in het midden van de stelling maakt , dan kun zowel de onderste als de bovenste bak voorzien van water.

Of krijgen de onderste plantjes dan meer water?

bij mij komt het water niet uit een vat , maar komt rechtstreeks uit de pomp.

De slangen zijn 25mm , en de capilaren 4mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt ervan af of er al minimale wortelvorming is.

Trek 1 plantje eruit en bekijk de wortels eens, zie je niks nieuws dan kan je alles omhoog halen en substraat bijvullen.

 

Zijn er al minimale worteltjes dan eraf blijven.

Staan ze buiten of binnen, want buiten dan zal er nog niet veel wortelvorming zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan buiten in de stellingen onder een afdak en de zijkant is voor de helft ook nog afgewerkt met plastiek folie voor de slagregen. Dat zorgt er ook voor dat er toch een kleine serre effect bestaat. Maar met deze temperaturen maakt dat nog niet veel uit natuurlijk. Ik zal vandaag eens kijken of ik er grond kan bij doen zodat ze tot aan de rand gevuld zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal het nog meevallen om ze omhoog te trekken.

 

De zelfde planten als de jouwe die bij mij in de serre staan hebben al nieuw blad, allee gisteren, zal vandaag nog meer zijn.

Is dagelijks zonnig en dat maakt de serre lekker warm tegenover de bakken die buiten staan.

Die dan nog elke nacht licht bevriezen! Is wel maar bovenste centimeter, en dan staan ze nog onder een klein tunneltje.

De bakken die zijn afgestrooid met Boekweitdoppen en een tunneltje bevriest er niks.

 

Ik zie goed het verschil met de bakken die beplant zijn op 2 maart.

Buiten 2 à 3 nieuwe bladjes.

In de serre 5 à 9 nieuwe bladjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dit voorbeeld hoe diep de plantjes moeten staan, ik krijg ze woensdag ,kan ik het meteen goed doen.

Ik heb het druppelsysteem aangesloten,maar dit werkte niet,bii de eerste cappilairen stroomde het water er uit de (ongeveer veertig) Bij de andere zestig geen druppel te zien.

De cappilairen Zijn 4mm, ik denk dat deze te groot zijn?

Zal het met dunnere cappilairen wel werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de kop af 14 dagen later zien de frigoplantjes er bij mij al zo uit. Alle groen is nieuw. Staan bij mij constant buiten maar met de nachtvorst wel onder een geweven gronddoek tegen de koude...en onder een afdak natuurlijk.

Persoonlijk vind ik een klein randje wel zo prettig om water te kunnen geven want anders spoelt alle substraat weg heb ik ondervonden.

 

@ Wim zou het gewoon niet kunnen zijn dat de vorst je leidingen doet vervriezen ? Ik heb om die reden nog steeds mijn druppelsysteem niet gemonteerd....

 

foto217331364729122.JPG

 

detail

 

foto71731364729144.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het druppelsysteem aangesloten,maar dit werkte niet,bii de eerste cappilairen stroomde het water er uit de (ongeveer veertig) Bij de andere zestig geen druppel te zien.

De cappilairen Zijn 4mm, ik denk dat deze te groot zijn?

Zal het met dunnere cappilairen wel werken?

 

 

Ik denk dat je geen capilairen hebt maar gewone buisjes!

 

Capilairen zijn buisjes waarvan de dikte geen rol speelt wat water geven betreft.

Het is de binnenste diameter die bepaalt of het capilaire is, en dit is een heel fijn binnenkantje.

Als je probeert te blazen door een capilaire van bv 1 meter moet je al flink blazen hoor om er lucht door te krijgen.

Ik gebruik er van 50cm.

 

Ik hang aan ruim 300 meter 20mm PE leiding massa's capilairen en inliners en druppelaars en die geven van de eerste tot de laatste.

Wel zijn de eerste vlugger, maar na een minuutje of 2 moeten de laatsten ook druppelen hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt Borsalino,

Ik heb de vorige cappilairen (buizen) besteld bij een growshop,en dacht er goed aan te doen om de diameter groter te nemen inverband met verstoppingen.

Het water stroomde eruit, was net het manneke pis.

Dat was dus een verkeerde keuze, een broer van mij,zij al tegen mij, als je aan iets nieuws begint, (en tuinieren is nieuw voor mij ) er nog al eens wat mis kan gaan.

verder heb ik alles wel goed doorgelezen,en het zelfde gedaan,filter besteld, tijdklok gardena,alleen samenstelling potgrond bij twee bakken andere samenstelling gedaan,op aanraden kweker in de buurt.(proberen)

 

 

Dat was dus de eerste, en de levende have moet nog komen.

Ik ga meteen andere cappilairen bestellen 2.5 mm , zoals op dit forum staat

De kas is klaar, de bakken zijn klaar,en twee hommelkasten gemaakt,

De lente mag van mij en ik denk voor alle mensen op dit forum nu snel beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan wel ja. Aardbeien houden niet van heel hoge temperaturen. Van oorsprong planten van koele plaatsen. Bij voldoende vocht en mulch kunnen ze wel heel wat warmte verdragen ( bij jullie geen mulch , maar het substraat dan ) Maar té heet is niet fijn. Dan neem ik aan dat je moet schermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...