Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

Vanaf de planten groot genoeg zijn, en als de bladeren gutteren.

Dan pas beginnen met Kristalon.

Beginnen met 1 X per week en zo wekelijks volgens weggroei en belasting vruchten opdrijven.

 

De Figaro is zekers nog te vroeg voor bemesting!

 

Mijn eerste planten geplant op 2 maart en die in de serre staan hebben al Kristalon gekregen.

 

Die buiten staan en veel kleiner zijn nog niks gehad, die moeten eerst nog groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg leuk topic! Goed aangeslagen bij iedereen zo te zien .

 

Zelf begin ik dit jaar voor het eerst met wat aardbeien (en ook wat ander fruit en groenten zoals sla, framboos, tomaat).

 

Van de week zijn de aardbei plantjes binnengekomen (Ostara en Pineberry). Nu vraag ik me af of ik ze goed geplant heb. Het is een pot van 17 liter. Er staan nu dus 7 plantjes in.

aardbei-(1)84181365583714.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet niet wat de anderen er van denken, maar 4 in zo'n emmer lijkt mij zat ( ik zou zelf 2 of 3 doen, ma goed, ik ben niet zo van de substraten en de voedingscontrole en dosis afstemmen enzo. De anderen weten daar beter een juist antwoord op. ( maximaliseren oogst ten opzichte van ruimte / substraat / voeding )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom heb je die overgeplant?

 

Was toch goed zo met die 7 in die grote pot!

 

Enige aanpassing is geen in de midden te zetten en enkel langs de zijkant.

Gaat 1 bladmassa worden en je gaat moeilijk aan de middelste aardbeien kunnen, zoals paaseieren zoeken.

De trossen haal je later dan naar de zijkant over de rand heen.

 

Met 2 liter per plant is zelfs 8 planten toch nog ok.

 

Plantdiepte maak je best een foto van de zijkant van, zo van bovenaf kan je dat noet zien, dat is enkel gissen of ze op de juiste diepte staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom overgeplant ? Omdat ik het zei denk ik ? Ik vind die dingen erg dicht op elkaar staan hoor. Maar wat ik al zei: 'weet niet wat de anderen ervan denken ? ' etc. Je had even kunnen wachten wel.

Als Borsalino zegt dat het oké is , leg ik me graag daarbij neer hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu foto van de zijkant. De pot is 35 cm breed en 30 cm hoog.

 

aardbei498271365744288.JPG

 

In het midden ligt een blaadje, dus enkel aan de zijkant plantjes. Had zelf het idee dat ze ook wel erg dicht op elkaar stonden en werd me gister ook verteld.

Mijn idee was meer, dat het best 17 liter kan zijn, maar als de pot maar 30 cm breed is heeft het niet hetzelfde effect dan dat ik een langwerpige bak die niet heel diep is had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, dit topic gaat over aardbeien in Bato bakken of andere, dus daar hoort voeding en water geven bij, is gewoon geen vergelijk met vollegrondsteelt!

Anders zou je maar 1 plant in een grote pot hoeven te zetten, kan je ze evengoed in de vollegrond zetten.

 

Jkskl, zo te zien staan ze goed van diepte, kan niet juist inschatten hoever ze van de zijkant staan.

Als het middelste van de plant iets van 5 à 6cm van de rand is ok.

Te dicht knikken de trossen en te ver hangen ze net op de rand. (Pinebery heeft wel kortere stelen, das andere koek!)

Je moet ook de eventuele trossen die aan de binnenkant van de pot verschijnen nog kunnen doorhalen naar de zijkant.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Borsalino! Ik ga snel op zoek naar een stukje isolatiebuis.

 

Heb jij toevallig een idee hoe lang het duurt dat hier een oogst af komt? I.v.m. vakantie hoop ik namelijk dat ze er net voor of na komen! Dit is de ostara.

 

Heb toevallig van de week wat grotere plantjes gekocht (Elsanta), ben hier ook wel benieuwd naar eigenlijk. Zou toch zonde zijn als ik ze net misloop .

 

aardbei555341365745948.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net terug van vakantie en tref mijn aardbeien zo aan:

evie2.jpg

Meer foto's: https://picasaweb.google.com/101666628525999935852/DeAardbeienVertonenSchadeVorstschadeMeeldauw?authuser=0&feat=directlink

 

Al men planten zijn aangetast, zowel doordragers (evie 2) als de eenmalige (diverse rassen). Ze zijn ongeveer 4 weken geleden (13 maart) in de Bato bakken gezet (per 4) en hebben nog geen meststof gehad, en de afgelopen 2 weken ook geen water (enkel hemelwater, na aanplant enkele dagen veel water gegeven). (Enige beschikbare meststoffen komen uit het substraat mengsel: 50% blonde turf/30% cocopeat/20% potgrond)

 

Echte meeldauw denk ik (?), dit is het eerste jaar dat ik aardbeien zet. Wat zijn de langere termijn gevolgen, want het zijn dus nog jonge plantjes met weinig blad (52 planten in totaal). Kan dit best bestreden worden met spruitzwavel of zijn er betere, ik wil geen chemische troep gebruiken.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben aardig wat koude over zich heen gehad. Verschillende dagen na aanplant was het buiten rond de -10°, de net aangeplante bakken stonden toen in een onverwarmd tuinhuis (ik geloof dat ik substraat temperaturen van -9° heb gemeten). 3 bakken hebben in de garage gestaan ipv tuinhuis (plaatsgebrek) deze vertonen dezelfde schade. Na die dagen zware vorst heb ik zo op de stelling buiten geplaatst. Even nadien zijn nog verschillende dagen beneden de -5* geweest, toen heb ik de aardbeien afgedekt met 3x vliesdoek + onder een plastiektunnel erover.

 

Ik vind geen foto's op internet hoe vorstschade zich uit op de jonge bladeren van een aardbeiplant, enkel over het doorsnijden en bekijken van het rhizoom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de serre staan de bloemen van de Lambada's en Kimberly's open.

 

Een Gehoornde Metselbij in actie, zijn goede werksters.

Ze vliegen ineen zeer snel tempo naar de nestkastjes en meteen weer aan het werk.

Foto is wat wazig, is genomen met oude GSM, morgen fototoestel mee om Macro opname te maken.

 

foto032128941366217306.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...