Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

doeme,

ik dacht dat het bij allemaal moest.

Nu heb ik al van een deel 1tros bloemen geknipt en bij nog een deel 2trossen bloemen geknipt.

Ze zijn wel goe bezig mijn plantjes.

Staat nu een 20 bakken in de serre en een 16 buiten.

Vandaag mijn afdak gemaakt over mijn rek buiten.

Foto's volgen later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Borsalino en alle anderen.

 

Kun je iets meer vertellen over de hoeveelheid aan water die je geeft.

Ik vind 3x maar niet hoeveel minuten en liters.

Denk dat dit misschien ook afhanklijk is van het weer en de verdamping.

Uiteindelijk moet je er voor zorgen dat het substraat vochtig blijft en dus water blijft opnemen? druppelen,

proffesionals druppelen meerderen keren per uur!

 

Kun je nergens goedkoper aardbeiensubstraat kopen misschien een gezamelijke inkoop actie Thea!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

"gutteren"

 

Ik was in de veronderstelling dat ik pas met de kristalon moest starten wanneer de plantjes begonnen te gutteren en er dus vocht door de blaadjes wordt geperst. Dat is op dit moment nog niet het geval en de plantjes zien er op dit moment allemaal nog prima uit. De bladvorming gaat elke dag een flinke stap vooruit en ze zien er allemaal mooi groen uit. We zijn u ongeveer 4,5 na het planten. Zou ik dan toch al starten met Kristalon?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Erny,

 

Ik heb dat "gutteren" eens opgezocht.

 

Ik kwam bij http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/gutteren-bij-glasgroenten-een-aanwijzing-van-goede-groeikracht/ deze uitleg tegen.

 

"Het verschijnsel is momenteel opvallend bij de vruchtgroenten onder glas. ‘s Morgens zie je bij heel veel planten waterdruppels aan de bladranden hangen. Alhoewel het gutteren positief kan zijn moet je er toch op beducht zijn dat de bladeren niet de hele dag nat blijven.

 

Als een plant lange tijd veel moet verdampen worden de wortels zeer actief. Als daarop een wat koelere nacht en ochtend volgt komt kan je druppels aan bladeren van de planten zien. Dit verschijnsel noemt men gutteren. De plant perst, door de sterke wortelactiviteit, het water door de bladranden heen. Het is alvast een teken van goede groeikracht en van gezonde wortels. enz. "

 

Groetjes Conny.

  • Like 1

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Barca, ik ben al begonnen exact op 4 weken een eerste keer 1gr/liter om de bladverbranding te testen nu op 5 1/2 week heb ik het herhaald met dezelfde hoeveelheid.

Ik denk dat ik het straks bij de vorming van de bloemen ga optrekken naar 1.5gr.

Het fenomeen gutteren krijg je zoals Conny zo mooi heeft beschreven pas na aan wat koelere nacht maar ik twijfel dan altijd of het "dat" is of gewoon dauw...

Een voorbeeld van wat volgens mij ( deze morgen ) toch gutteren moet zijn, gezien ze allemaal perfect aan de tipjes van de bladen hangen...

Misschien zijn er mensen die het kunnen bevestigen ( of ontkennen ) ?

 

foto30231367044365.JPG

 

meer detail

 

foto30461367045054.JPG

 

Kael, volgens mij kan je het maken van wat je zelf wenst ( en wat je als budget hebt ), op pagina 50 zie je mijn constructie op basis van een oude hondenren...Ik werk normaal ook altijd in hout, gewoon om de eenvoud van het bewerken ervan...

 

Qua hoeveelheid water geven kan ik niet helpen mijn druppelaars bepalen zelf, in functie van de vochtigheid van de grond, ofdat er water moet uitkomen of niet...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn kant ook weer een update. Ik heb de planten de hele winter buiten laten staan. Slim/handig? Nee, want een aantal planten heeft toch aardig wat vorstschade opgelopen. Met name de Vima Xima. Ik moet nog eens een plantje opensnijden om te kijken wat de schade intern is. Verder groeit alles goed maar dat wil uiteraard niet zeggen dat de vruchtaanleg niet beschadigd is...

 

Overzicht

img023721391367072125.jpg

 

Figaro nieuwe aanplant uit koelcel (5 bakken)

img022887421367072009.jpg

 

Malling promise nieuwe aanplant uit koelcel (3 bakken)

img022941851367072023.jpg

 

Eves delight nieuwe aanplant uit koelcel (3 bakken)

img023011581367072039.jpg

 

Evie2 nieuwe aanplant uit koelcel - bakken moeten nog verder aangevuld worden met grond (3 bakken)

img023145361367072051.jpg

 

Lambada

img023258721367072066.jpg

 

Vima Xima

img023342431367072079.jpg

 

Kimberly

img023550431367072109.jpg

 

Malwina

img023420891367072094.jpg

 

Vorige week hebben ze hun eerste vaste mestgift gehad met vervolgens een nieuwe toplaagje grond. Van de week sluit ik het druppelsysteem weer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Barca: waarom zou je wachten met het verwijderen van de bloemen?

 

@familymen: dit topic gaat over het telen van aardbeien in bakken. Een antwoord op je vraag, en eventuele ruimte voor verdere vragen, vindt je onder andere in het volgende topic: https://www.moestuinforum.nl/bodembedekking-tussen-de-aardbeien-gebruiken-t8716.html

 

Berichten over de aardbeientoren zijn verplaatst naar: https://www.moestuinforum.nl/aardbei-toren-t8914.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer bloempjes uitdunnen en hoeveel laat ik er staan per stammetje ?

Ik vermoed dat dit niet voor alle soorten hetzelfde is , dus hier wat foto's van hoe het er hier uitziet:

Gariguette : 00194841367757703.JPG

 

Darselect :00265121367757744.JPG

 

Lambada : 00384981367757769.JPG

 

Frau Mieze Schindler (ik denk niet dat ik die moet uitdunnen):00473531367757796.JPG

 

Bij mijn Mara des Bois die ik doorhield van vorig jaar , heb ik net alle bloempjes weggedaan.De bloempjes waren erg klein , terwijl de bakken volstaan met bladeren. Moet ik die bladeren wat uitdunnen of gewoon zo laten ? Hier een foto :00546561367757939.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij vooral opvalt aan de soortjes ( vooral bij Gariguette ) is die enorme lengte van bloemstengels. Echt ! Bij mij ( volle gronds, ook deze soorten oa ) is dat echt niet zo hoor. Is dat gewoon bij bakkenteelt ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij vooral opvalt aan de soortjes ( vooral bij Gariguette ) is die enorme lengte van bloemstengels. Echt ! Bij mij ( volle gronds, ook deze soorten oa ) is dat echt niet zo hoor. Is dat gewoon bij bakkenteelt ??

 

Bij mijn bakken staan "Vima Zanta" en "Korona" het verste, beiden met steeltje van telkens ongeveer dezelfde lengte, zijnde 15 cm ( ben eens gaan meten )

Ik weet niet ofdat je de opgenoemde soorten hebt staan dan kan je vergelijken, andere zoals "suzy" en "Kent" staan nog niet zover dat de bloemetjes open staan maar zijn ook al lange steeltjes dus zal wel rond hetzelfde eindigen vermoed ik...

 

Het kan enerzijds liggen aan het medium ( meer gecontroleerd dus optimaler ? ) anderzijds zie ik dat ze ook onder een afdak/serre staan zoals bij mij, maw de lichtinval zal altijd wat minder zijn dan de open lucht misschien vandaar de "steilere" opgaande groei ... ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...