Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten planten bladeren paars bruin


Silver

Aanbevolen berichten

Ik heb tomateplanten de bladeren worden vanaf de onderkant paars of bruin van kleur maar meer paars dan bruin en dit trekt naar boven toe naar de andere bladeren. Kam iemand mij vertellen wat ik moet doen of niet moet doen ?image84651462645984.jpgimage41201462645986.jpgimage92791462645987.jpgimage41661462645989.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hebben die van mij op de eerste bladeren ook, hadden ze al toen ze de vensterbank nog nooit hadden verlaten. Lijkt net alsof het bruine plekken zijn, maar als je goed kijkt is het paars.

 

Maar de planten groeien gewoon door en dragen al de eerste tomaatjes. Volgens mij is het geen ziekte oid, maar gewoon een eigenschap van de plant. Nachtschades hebben iets met paars.

 

Welk smaakje heb je staan? Ik heb supersweet 100.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar misschien is het al een oudere plant en heeft 'ie behoefte aan een grotere pot/voeding?

Dat kan ik niet zien op de foto.

 

"Een gebrek aan magnesium is het eerste te zien aan de oudste bladeren.

Deze verkleuren lichtgeel, daarbij blijven de nerven en bladranden groen. Na verloop van tijd ontstaan er bruine, zwarte vlekken tussen de nerven. Bij onvoldoende magnesium wordt magnesium van de oudste bladeren getransporteerd naar de nieuwe bladeren.

Door het toedienen van bitterzout (16 MgO) lost vaak het probleem op."

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk helemaal niet dat dit een magnesium/probleem is.

Als ik het zo zie op de foto´s staan deze al behoorlijk grote planten in erg kleine potjes uit hun voegen te barsten. Het beetje voeding in de grond zal vast al zijn opgebruikt.

Verpotten of uitplanten zal een veel betere remedie zijn dan een soort alchemie van voedingsstofjes is mijn indruk.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stress. Kan door kou komen, kan ook komen door ineens die blootstelling aan zon en wind. De eerste paar sets bladeren overleven zelden het hele "leven" van de plant. Ze zitten namelijk aan de plant tijdens de grootste veranderingen en groei. Is niet erg. Het is geen ziekte. Lekker laten zitten tot je genoeg nieuw groen blad hebt of ze er zelf afvallen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...