Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Maggiplant kweken


Mark1976

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

ik probeer al twee maanden een maggiplant te kweken vanaf zaad maar deze wil maar niet opkomen.

Ik heb gezaait in stekgrond maar ook in hummusaarde, beide geen succes.

Doe ik iets niet goed of ben ik misschien te ongeduldig.

Ik heb nog even gezocht op dit forum maar vind hier niets over, of ik kijk niet goed.

Wie weet raad?

 

Groet,

 

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen gegroet

 

Ik hen mijn maggiplant waarschijnlijk al een tiental jaren en die is ongeveer een maand geleden reeds opnieuw boven grond gekomen ..

 

Interessant is dat men hier, in Wallonie (henegouwen), spreekt van "celeri éternel" ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maggiplant wordt heel groot. Een struik van 1,50 hoog en makkelijk een kleine meter doorsnee. Omdat het een zo sterk smakend kruid is, gebruik je er normaal niet veel van. Hooguit enkele blaadjes per keer. Daarom is 1 plant bijna altijd genoeg.

Hij groeit ieder jaar weer uit, uit een klomp dikke vlezige wortels (bovendien heel sterke wortels ...een betonnen bak breken ze op den duur) die ook weer ieder jaar toeneemt in volume. Maakt ook binnen enkele jaren al massa's zaad dat vaak in het voorjaar erna volop kiemt rond de moederplant.

 

Het zaad is maar kort kiemkrachtig. Als je het heel vers zaait, kiemt het heel makkelijk. Maar een seizoen later al vaak niet meer. De makkelijkste manier om een plant te krijgen is een stuk wortel van een bestaande plant te scheuren en elders in de grond te zetten. Als je dit in de winter of het vroege voorjaar doet, kun je al gauw beginnen oogsten.

 

Het makkelijkste is het om aan een andere liefhebber een gescheurd stuk te vragen. Of enkele spontane zaailingen of wat heel vers zaad in juli/augustus als de plant bloeit. Omdat gekocht zaad normaal minstens al een seizoen oud is, is de opkomst vaak teleurstellend. Als het zaad wel nog goede kiemkracht heeft, is een zakje met zaadjes veel meer dan je uiteindelijk aanplanten nodig hebt. Zoals gezegd: Normaal volstaat 1 plant, tenzij je heel veel plaats hebt of het met bossen gebruikt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info iedereen.

 

Als het zaad na twee maanden nog niet opkomt lijkt het me dat je niet te ongeduldig bent

 

Kun je wat meer informatie geven over hoe je gezaaid hebt? Hoe diep heb je bijvoorbeeld gezaaid? En op welke plek (zon/schaduw/wind/regen/temperatuur) heb je de potjes neergezet?

 

 

Ik heb eerst gezaaid in stekgrond in een potje in de kas, later heb ik in hummusaarde gezaaid maar in beide gevallen geen succes.

overigens zijn de zaadjes net gekocht.

 

ik had uiteraard ook gewoon een plantje kunnen kopen maar ik vind het leuker om van zaad te kweken.

 

groet,

 

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Mark,

Hier heb ik ze voor het eerst ook gezaaid. Voor mijn gevoel zijn ze vrij snel opgekomen. Hoe lang weet ik niet precies, ik denk iets van 1,5 week Beetje tegelijk opgekomen met de basilicum die ik had gezaaid.weet niet of je er wat aan hebt maar dit is wat ik had gedaan: Ik heb ze in een mengsel van zaai en stekgrond + potgrond gezaaid. Zo zaai ik eigenlijk alles met mijn zelfverzonnen logica dat de zaai en stekgrond luchtig is en de potgrond wat meer voeding heeft. En ze stonden in een raam op het zuid westen. En zoals met alle kruiden gaat er een heeeeeeeeel dun laagje boven op de zaadjes. Dus heel ondiep zaaien

1463490428486-39264067477431463490424.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Mark,

Hier heb ik ze voor het eerst ook gezaaid. Voor mijn gevoel zijn ze vrij snel opgekomen. Hoe lang weet ik niet precies, ik denk iets van 1,5 week Beetje tegelijk opgekomen met de basilicum die ik had gezaaid.weet niet of je er wat aan hebt maar dit is wat ik had gedaan: Ik heb ze in een mengsel van zaai en stekgrond + potgrond gezaaid. Zo zaai ik eigenlijk alles met mijn zelfverzonnen logica dat de zaai en stekgrond luchtig is en de potgrond wat meer voeding heeft. En ze stonden in een raam op het zuid westen. En zoals met alle kruiden gaat er een heeeeeeeeel dun laagje boven op de zaadjes. Dus heel ondiep zaaien

1463490428486-39264067477431463490424.jpg

 

Hoi Nadi,

 

Dat ziet er heel goed uit.

Als ik dit zo terug lees denk ik dat ik in dit geval te diep heb gezaaid.

Met de door jou omschreven samenstelling van de grond ga ik dit nog eens proberen, ik hou jullie op de hoogte.

 

Bedankt voor de tip.

 

Mvg,

 

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...