Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

AH moestuintje vs. turftabletten


CherryCharlie

Aanbevolen berichten

Hey folks,

 

Van mijn laatste AH cherrytomaat moestuintje had ik het papiertje in stukjes gescheurd en 1 zaadje in het bakje van AH zelf geplant, en de overige 7 in turftabletten van de welkoop (2 mei), in de hoop 8 plantjes te krijgen. Nu is het plantje dat ik in het AH bakje heb gezaaid snel opgekomen (8 mei) en zo hard gegroeid dat ik hem vandaag (13 mei) al heb overgepot.

 

De zaadjes in de turftabletten lijken echter niks te doen, terwijl ik ze evenveel water heb gegeven en de boel allemaal naast elkaar in de zon heb gezet bij het raam. Wat is hier aan de hand?

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij ook op dat wat ik in de moestuinpotjes van ah heb gezaaid allemaal snel ontkiemd, terwijl wat ik in vermiculiet zaai veel langer duurt, terwijl het met potgrond altijd andersom is. Hoe het kan weet ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pure turf neemt veel water op. Misschien wel veel meer dan dat spul van AH.

Dus misschien hebben de zaden in de turf dan toch te weinig water gehad?

Heb je die tabletten genoeg tijd gegeven om zich helemaal vol te zuigen met water?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips!

 

Ik vergeet vaak dat ik die tabletten in een bakje water heb gegooid, dus ik denk dat ze wel redelijk vol water zaten. Maar dat turf mogelijk meer water opneemt dan die AH bakjes is iets waar ik niet over had nagedacht. Ik zal eens wat scheutiger zijn met water!

 

Verder vroeg mijn huisgenoot zich af of het misschien aan de zuurgraad lag: volgens hem is turf veel zuurder dan kokosvezel (wat er volgens hem in de AH potjes zit). Ik heb namelijk meer in dit tabletten gezaaid (sommigen intact, sommigen met de vork uit elkaar gehaald) en dit is het resultaat tot nu toe:

 

- tomaat: intacte tablet, 1 zaadje per tablet, doet niet echt wat (AH)

- komkommer: intacte tablet, 1 zaadje per tablet, kwam prima op (Home Seed Home)

- tijm: intacte tablet, kleine hoeveelheid zaadjes op gestrooid, kwam prima op (Horti Tops)

- lavendel: uit elkaar getrokken tablet, kleine hoeveelheid zaadjes op gestrooid, vrij snel 1 plantje maar de rest van de zaadjes doet niks (Horti Tops)

- pepermunt: uit elkaar getrokken tablet, kleine hoeveelheid zaadjes op gestrooid, kwam prima op (Horti Tops)

 

Hebben jullie hier nog interessante theorieën over?

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die tabletten bij de moestuintjes werken inderdaad erg goed. Ik heb vorig jaar ook een paar pepers in die grond laten kiemen en die kiemde opmerkelijk snel. De zuurgraad van turftabletten kan inderdaad een reden zijn. Tomaten kiemen nog makkelijk normaal gesproken. Te droog kan natuurlijk maar dat voel en zie je toch wel aan de grond?

Ik heb iets soortgelijks gehad met potgrond van de Action. Is zo'n baksteen die je in warm water legt en een soort cocosvezel. Het spul voelt goed en ziet er prima uit, echter niets groeit erin of kiemt gewoon niets. We hebben de pH hiervan gemeten en die was veel te zuur, iets van 6 ongeveer. dat spul haal ik ook niet meer:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...