Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Poll: Automatisering kasje


Aanbevolen berichten

Goedendag,

Ik ben met een projectje voor mijzelf bezig om in de gaten te houden wat er in mijn kasje gebeurd. Nu kan het zijn dat meer mensen hier interesse in hebben. Als dat zo is bepaald dat voor mij een groot deel hoe ik dit verder gaat opzetten en invullen. Daarom zou ik jullie mening graag willen weten.

 

Op het moment is de setup als volgt

Meting van temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk.

8 aan/uit ingangen met bodemvochtigheidsensoren

1 analoog ingang

Een microcontroller die je via Wifi met elke web browser kan benaderen.

 

Wat kan het zoal?

Op de aan/uit ingangen heb ik bodemvochtigheidsensoren zitten die doorgeven als het te droog wordt. Dit is ook te zien aan een klein lichtje op de sensor zelf.

Op de analog ingang kan je bijvoorbeeld een water niveau meter plaatsen die in de gaten houdhoeveel water er in de regenton zit.

Alle gegevens van de sensoren, temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk zijn op te vragen met elke willekeurige webbrowser.

Ik zelf heb een domotica systeem gebouwd en ik neem deze gegevens daarin op voor verdere verwerking. Maar dit is niet noodzakelijk.

 

Wat ik nog niet gemaakt heb maar wel mogelijk is is om bij droogte automatisch water te laten geven. Echter dit maakt het systeem wel een stuk duurder omdat je dan met relais en elektrische klepjes moet gaan werken .

 

Wat ik nu zou willen weten is of er interesse is in zo'n systeem?

Als ik alles netjes uitvoer, bedraad, kastjes en sensoren voor temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk en 1 bodemvochtigheidsensor dan kom ik op een prijs uit van ongeveer 50,- en iedere extra bodemvochtigheidsensor met 2 m kabel komt dan op 9,-

 

Alvast dank voor jullie inbreng.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 analoge ingang en je meet

.

Op het moment is de setup als volgt

Meting van temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk.

8 aan/uit ingangen met bodemvochtigheidsensoren

1 analoog ingang .

Of bedoel je nog 1 analoge ingang vrij

 

Wat is het doel van de metingen ? Als je zegt de gegevens verwerken en actie laten uitvoeren komt duur uit , klinkt mischien cru maar dan heeft het pas nut in mijn ogen .

 

Als ik domotica zou plaatsen in de serre zou ik volgende willen .

Bodemvochtigheid is deze te laag word een druppelsysteem gestart.

Temperatuurmeting die de deur ramen stuurt . In 1maal of stappen met voldoende temperatuurverschil tussen openen en sluiten.

Eventueel wind snelheid word deze te hoog ( storm) sluiten ramen en deur .

Ik heb zelf geen ervaring met domotica wel met plc's (vooral siemens S7) waar mogelijkheden bijna onbeperkt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Het klopt, in de opzet zoals ik hem nu heb is er nog een analoog ingang vrij en ik geef een suggestie waarvoor deze te gebruiken is.

 

De temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid wordt gemeten en geregistreerd. Ik zelf doe er niets anders mee dan loggen. Waarom zo je er iets mee moeten doen? Sommige mensen willen gewoon een trend zien of als een uitbreiding op de min/max thermometer die weleens in een kasje hangt.

 

Als ik domotica zou plaatsen in de serre zou ik volgende willen .

Bodemvochtigheid is deze te laag word een druppelsysteem gestart.

Temperatuurmeting die de deur ramen stuurt . In 1maal of stappen met voldoende temperatuurverschil tussen openen en sluiten.

Eventueel wind snelheid word deze te hoog ( storm) sluiten ramen en deur .

 

Een druppelsysteem starten (per meetpunt) vraagt om het gebruik van relais en kleppen wat het systeem een stuk duurder maakt. De vraag is wil je zo'n investering doen? Als je ook de deur wilt bedienen en wind meting erbij betrekken dan ga je richting de 400,- aan onderdelen en behuizingen.

 

Voor ramen openen op temperatuur heb je van die automatische drangers. Werkt goed, goedkoop, nagenoeg onderhoudsvrij en kost geen elektriciteit. Dus die hebben voor mij de voorkeur.

 

In mijn kasje teel ik altijd hetzelfde namelijk tomaat, komkommer en meloen. Omdat er geen wisselteelt plaats vind teel ik in zakken. Dit luistert wat nauwer met watergeven. Dat is de reden waarom ik dit systeem maak. Maar als anderen er ook interesse in hebben dan moet ik het anders maken en de software opzetten dan dat het alleen voor mezelf is. Het moet dan uitgebreider en meer gebruiker bestendig zijn wat ook meer tijd gaat kosten. Moet ik dit achteraf doen dan kost dit nog veel meer tijd. Vandaar de vraag.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een druppelsysteem starten (per meetpunt) vraagt om het gebruik van relais en kleppen wat het systeem een stuk duurder maakt. De vraag is wil je zo'n investering doen? Als je ook de deur wilt bedienen en wind meting erbij betrekken dan ga je richting de 400,- aan onderdelen en behuizingen.

 

Voor ramen openen op temperatuur heb je van die automatische drangers. Werkt goed, goedkoop, nagenoeg onderhoudsvrij en kost geen elektriciteit. Dus die hebben voor mij de voorkeur.

 

In mijn kasje teel ik altijd hetzelfde namelijk tomaat, komkommer en meloen. Omdat er geen wisselteelt plaats vind teel ik in zakken. Dit luistert wat nauwer met watergeven. Dat is de reden waarom ik dit systeem maak. Maar als anderen er ook interesse in hebben dan moet ik het anders maken en de software opzetten dan dat het alleen voor mezelf is. Het moet dan uitgebreider en meer gebruiker bestendig zijn wat ook meer tijd gaat kosten. Moet ik dit achteraf doen dan kost dit nog veel meer tijd. Vandaar de vraag.

Wat je schrijft per meetpunt een appart druppelsysteem starten , hoe doe je het nu een meetpunt vraagt water dan ga je die plant water geven binnen 2 uur een ander meetpunt dan terug water gaan geven ? Hier in de kast zo goed als geen wisselteelt daarom in emmers dus overtollig water kan wel afgevoerd worden .En worden ook allen tegelijk gegoten door druppelsysteem.

 

Ja op het ene raam sta een raamopener en andere raam nog niet terwijl deze raamopener ook al even lang klaar ligt. En nog nergens een automatischevdeuropener gevonden voor een schuifdeur . Moet wel een constructie te maken zijn met vervangcilinders voor raamopeners maar totale kost zal wel oplopen (25 euro het stuk) en raamopeners voor wardere ramen zijn ook niet echt goedkoop (+100 euro) .

Het is vooral in het voorjaar dat het nuttig zou zijn zoals vorig weekend ,overdag zonnig en warm en in de nacht redelijk koud .

Vertrek naar mijn werk om 5 uur dus koudste moment van de dag , en terug thuis iets voor 15uur dus warmste moment van de dag. Wat doe je dan is steeds de vraag deur open of dicht bij vertrek.

 

Ik ben zelf eletrieker en zou domotica eerder nuttig vinden voor in een serre dan voor in huis. Natuurlijk is de vraag hoe ver ga je hier in ? Voor herfst en lente zonnecolecter maken die daar watertemperatuur meet en in buffervat is deze hoger in collector een pompje aanstuurd . In de nacht als temperatuur in de kast lager dan bepaalde temperatuur en er zit nog warmte in buffervat start ander pomp of kleppen wisselen en warmte uit vat word aan de serre afgegeven. Zou ook nog een uitbreiding kunnen zijn .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je schrijft per meetpunt een appart druppelsysteem starten , hoe doe je het nu een meetpunt vraagt water dan ga je die plant water geven binnen 2 uur een ander meetpunt dan terug water gaan geven ? Hier in de kast zo goed als geen wisselteelt daarom in emmers dus overtollig water kan wel afgevoerd worden .En worden ook allen tegelijk gegoten door druppelsysteem.

Goed punt

De zakken die ik gebruikt zijn ook opengeprikt dus overtollig water kan weg. Maar ik geef liever niet overtollig. De ene plant heeft meer water nodig dan de andere. (jonger/ouder ander gewas) Het kan ook zo gemaakt worden dat de druppelaar bij die ene plant open gaat op get moment dat het nodig is en weer dicht als de grond x% verzadigd is. Dit is een hobby project dus kan ik mij dit soort fratsen gunnen

 

Ik ben zelf eletrieker en zou domotica eerder nuttig vinden voor in een serre dan voor in huis. Natuurlijk is de vraag hoe ver ga je hier in ? Voor herfst en lente zonnecolecter maken die daar watertemperatuur meet en in buffervat is deze hoger in collector een pompje aanstuurd . In de nacht als temperatuur in de kast lager dan bepaalde temperatuur en er zit nog warmte in buffervat start ander pomp of kleppen wisselen en warmte uit vat word aan de serre afgegeven. Zou ook nog een uitbreiding kunnen zijn .

 

Een zonneboiler-achtig idee is zeker te doen voor de wat grotere kas. Ik heb aan huis een zonneboiler installatie zitten en die produceer warm water als een gek. Zelfs in de winter loopt de temperatuur op van het boilervat.

 

Ik zelf ben een software ontwikkelaar (met werktuigbouw achtergrond) en kan je stellig verzekeren dat domotica veel meer geschikt is voor in huis dan voor de serre/kas. Voor in huis zijn is veel meer middelen doorontwikkeld en beschikbaar voor een redelijke prijs. De serre/kas is nog een redelijke niche markt. Vandaar ook dit hobby projectje

 

Dan zou ik het eerder 'monitoring kasje' noemen, bij automatisering denk ik ook dat het systeem bijstuurt.

Je heb helemaal gelijk. Mijn eerste opzet is monitoring maar automatisering kan het gevolg zijn op monitoring. Wat het gaat worden hangt een beetje af van de meningen die ik hier krijg.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik vindt het een interessant project, wat ook niet duur is voor de mogelijkheden die het biedt.

Of ik er zelf iets mee kan is nog de vraag, ik teel nl uitsluitend buiten in potten,

die door een regenautomaat en pompen worden bedruppeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...