Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

framboos op stam in pot


JannyH

Aanbevolen berichten

Vorig jaar kocht ik een framboos OP STAM. Leuk. Zelfs vruchten (stuk of 30)

De plant ging dood dus zaagde ik hem er af maar wat zie ik nu? Niks stam maar wel stekken?

Gewoon staan laten?

Midden in de grote pot staat een dikke stronk.

Hoe pak ik dit aan? Een stuk tuin heb ik niet. Wel heel veel potten en bakken in alle soorten en maten.

Graag raad.

Bvd

Jannyimage81611463217980.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de stekjes laten gaan en kijken wat ze gaan doen Janny...als ze te groot worden misschien enkelen over potten naar een andere pot..?

 

En zure grond voor je framboos..liefst (gedeeltelijk) turf...

 

Sent from my MotoG3 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zure grond voor je framboos..liefst (gedeeltelijk) turf...

 

Zuurgraad van gewone potgrond is prima. Lichtzuur. Geen extra turf gewenst en nodig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je ook wat voor soort het is?

Een zomerframboos bloeit volgend jaar op de opkomende scheuten van dit jaar.

Een herfstframboos bloeit op de opkomende scheuten van dit jaar en ook deels op oude scheuten van verleden jaar.

Ik heb er een paar laten staan, om vroeg al wat herfstframbozen te kunnen plukken.

 

Een framboos kan aardig doorschieten, dus ik zou sowieso zorgen voor een pot waarin je de ruimte hebt om bamboestokken bij te steken en een soort waaiervormig scherm te kunnen maken, waar langs je de scheuten kronkelend naar boven kan leiden.

 

Houd er rekening mee, dat wanneer dit een zomerframboos is, je er volgend jaar pas plezier van hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk komen ze uit de wortel of van een gevallen framboosje die zich uitgezaaid heeft. Het feit dat ze uitlopen zegt dat ze daar prima staan, dus eigenlijk hoef je niets te doen. Eventueel een groter potje als ze groter groeien. Frambozen groeien normaal niet op een stam, dus dat zal waarschijnlijk een snoeitechniek zijn geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ziet is de gewone levenscyclus van een framboos, want deze speelt grotendeels ondergronds af.

De vruchtscheuten sterven op een gegeven moment af en vanuit het wortelgestel vormen zich weer nieuwe plantjes.

De scheuten van de Fallgold (gele herfstframboos) die ik heb laten staan van verleden jaar zijn ook behoorlijk dik.

Die zou je dan met wat snoei en bindwerk als Framboos op Stam kunnen verkopen.

Je hebt er alleen niet lang plezier van, want het is geen plant die overblijft en ik vind het zelf meer de onwetende consument foppen.

 

Wat je zelf nu hebt is dus vrij normaal; de plant sterft op een gegeven moment af en er zullen vanuit het wortelgestel nieuwe plantjes uitgroeien.

Echter zijn die dan niet op stam, want dat is geen natuurlijke vorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...