Brutus Groenus Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 (aangepast) Hallo allemaal, Ik ben Bert en woon met mijn vriendin in ons pas aangekocht huis (Aug 2015) in Oost Groningen. Dit word mijn eerste volwaardige groentetuin. De achtertuin was een volledig grasveld met hierop een grote kersenboom en een oude appelboom, deze geven beide goed vrucht (laatste appel in Maart opgegeten). Ik ben vanaf de winter begonnen in de achtertuin, allereerst is er een kippenhok gemaakt met een afrastering van oude pallets (11X5mtr).Hierin zitten vier Barnevelders. Daarna zijn er vijf fruitbomen bij geplaats, een extra kers, twee perenbomen (20jr) en twee pruimenbomen (leeftijd onbekend).In Maart ben ik begonnen met de moestuin, graslaag licht gefreest, 15 cm groencompost aangebracht en bakken en paden aangelegd. Daarrna houtsnippers aangebracht en een compostbak gemaakt (ook van oude pallets). Ik ben erg van fan van ecologisch tuinieren en permacultuur, ik probeer dit dan ook zoveel mogelijk te gebruiken. Hieronder een lijst van wat er op dit moment in de bedden en verspreid door de tuin staat. KapucijnersZomerwortelUiAardappel (Bintje en Dore)5 soorten slaSpinazieRode bietenWinterpeenSperziebonenBruine bonenSuikermaisBoerenkoolKomkommerTomaatPaprikaPastinaakPompoenRabarberAardpeerAardbeienKruisbesFramboosBraamKiwiDruifMaggiplantDiverse kruiden De lijst breid wekelijks uit Ik gebruik momenteel alleen ons grasmaaisel als mulch maar wil hiervoor binnekort Russische Smeerwortel aanplanten. Hieronder een paar foto's van onze moestuin. De kersenboom in bloeiDe bakken zijn ook van oude pallets gemaakt.De nieuwe fruitbomen, hieronder groeien de aardbeien Aardpeer(ondergronds ingedamd ivm woekeren) RabarberKipenren met daartegenaan wat fruitstruiken, in de ren staat de grote kersenboomAardappelen in kuipDe zuidermuur van de schuur word voorbereid voor de tomaten en paprika'sDe zuidermuur met pompoenen, ik weet nog niet hoe ik ze ga leiden, misschien wel klimmend.De appelboom in bloei 15 mei 2016 aangepast door Gast Quote - word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus Geplaatst: 14 mei 2016 Auteur Geplaatst: 14 mei 2016 En natuurlijk nog twee foto's van de kippen. Quote - word geen slaaf van je bezit -
Sin Fronteras Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Mooie tuin ! Die Barnevelders hebben dat stukje gras waarschijnlijk snel ondergeploegd Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Brutus Groenus Geplaatst: 14 mei 2016 Auteur Geplaatst: 14 mei 2016 Mooie tuin ! Die Barnevelders hebben dat stukje gras waarschijnlijk snel ondergeploegd Dank je. Vat mee, het is wel heel kort. Quote - word geen slaaf van je bezit -
Joycee Moes Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Ziet er erg mooi uit, wat groot ook!En wat een mooie ruimte voor de kippen! Quote Groetjes Joycee ----------------When someone said I live in a fantasyworld I almost fell off my unicorn
Toto Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Welkom Ziet er kei tof uit! Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Brutus Groenus Geplaatst: 14 mei 2016 Auteur Geplaatst: 14 mei 2016 Dank je. Ziet er erg mooi uit, wat groot ook!Dank je, het is me alleen nu al te klein Quote - word geen slaaf van je bezit -
jootje Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Welkom!Prachtig grote tuin, erg mooi zo met die bakken. Quote
Raquette Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Prachtig! Hier tuiniert iemand met aandacht en gevoel voor detail! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Erny Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Welkom! Dát ziet er goed uit, hard gewerkt daar! Heel mooi. Prachtige plaatjes. Leuke inrichting. Je zou (in de omgeving?) wat meer verschillend materiaal kunnen verzamelen voor je mulch... wat bladafval (brandnetels, bruin afval) e.d.? En dan mengen met het gras zodat het een lekker gemengde laag wordt. Ergens in juni organiseren we de NMM (Noordelijke Moestuinmiddag: forummensen ontmoeten, zaden/planten ruilen, eten, complex bekijken etc), datum moet nog geprikt worden, en deze aflevering is bij mij op de Piccardthof, Groningen. Er zijn daar een aantal mensen heel goed met mulchen bezig, misschien leuk om je te laten zien hoe zij het doen? Hou daarvoor het komende topic over de NMM in de gaten. Quote
Brutus Groenus Geplaatst: 15 mei 2016 Auteur Geplaatst: 15 mei 2016 Allemaal bedankt voor het welkom Je zou (in de omgeving?) wat meer verschillend materiaal kunnen verzamelen voor je mulch... wat bladafval (brandnetels, bruin afval) e.d.? En dan mengen met het gras zodat het een lekker gemengde laag wordt. Ik probeer er elke dag wat onkruidblad bij te gooien, maar dat schiet niet echt op.Binnenkort ga ik de heg scheren, dat er bij gooien? Ergens in juni organiseren we de NMM (Noordelijke Moestuinmiddag: forummensen ontmoeten, zaden/planten ruilen, eten, complex bekijken etc), datum moet nog geprikt worden, en deze aflevering is bij mij op de Piccardthof, Groningen. Er zijn daar een aantal mensen heel goed met mulchen bezig, misschien leuk om je te laten zien hoe zij het doen? Hou daarvoor het komende topic over de NMM in de gaten. Dat klinkt erg interessant. Ik zal het topic even zoeken. Quote - word geen slaaf van je bezit -
Erny Geplaatst: 15 mei 2016 Geplaatst: 15 mei 2016 NMM Topic moet nog gemaakt worden... Als je heggemaaisel lekker klein is dan lijkt het mij geen kwaad kunnen, gewoon mengen met wat je er al hebt liggen. (of Weknow moet hier anders over denken?... ) Quote
Stan Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Welkom. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Brutus Groenus Geplaatst: 18 mei 2016 Auteur Geplaatst: 18 mei 2016 Bedankt! Heb vandaag de tomaten en paprika's in hun definitieve bak geplant. Samen met wat oude ramen en een aanhanger vol groencompost hopen we op een goede start. Quote - word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus Geplaatst: 28 mei 2016 Auteur Geplaatst: 28 mei 2016 Bedankt! Alles groeit hier goed, het gaat hard nu met de wat warmere dagen. De appel, peren en aardbeien krijgen vorm. De aardappelen in de bedden en ook in de kuipen doen het goed. De aardperen en tomaten groeien hard. Er is al bloemvorming in de pompoenen te zien. De eerste maaltijd van eigen bodem was heerlijk! Quote - word geen slaaf van je bezit -
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.