Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compostvat


Lette

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een paar jaar een compostvat en helaas werkt het van geen kanten. De enige reden die ik zelf kan bedenken is de plaats, in de zon. Er gebeurt niks van binnen, behalve dat alles verdroogt. Kan iemand mij de werking van een compostvat uitleggen? Het lijkt me zo geweldig om eigen compost te hebben.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

behalve dat alles verdroogt

 

Op het eerste gezicht is dat precies de oorzaak...en is een gietertje water als het binnenin droog is de oplossing.

 

Sorry dat ik er even weinig voor voel om een handleiding te schrijven. Als je op dit forum zoekt (rechtsboven) met "compost maken" of "compostvat" vind je al 10-tallen topics met allerlei mogelijke informatie.

 

Hier een korte handleiding: http://www.ecowerf.be/externe_publicaties/OVAM/Flyer_OVAM_Hoe_maak_je_compost.pdf?cf0fe0

en ook nog een goede uitgebreide voor als je er echt plezier in wilt hebben

http://www.ecowerf.be/externe_publicaties/OVAM/Brochure_OVAM_Composteren_in_vaten_en_bakken.pdf

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of er af en toe wat water bij moet (composteren lukt alleen als het voldoende vochtig is!...want anders staat alles stil) zal variëren. Ik denk dat in de zon of in de schaduw voor een grotendeels gesloten vat weinig uitmaakt. (Bij een open composthoop is een plek uit de zon absoluut te prefereren, evenals een afdekking bij te nat of te droog weer) Wel wat je erin doet. Zeker is dat er vocht nodig is en wordt verbruikt door de (micro-)organismen bij het verteren. Groen spul zal uit zichzelf vaak wat vochtiger zijn...kan best dat dat soms al genoeg is.

 

Maar als je constateert dat het (te) droog is binnenin, dan voeg je beter wat vocht toe.....omdat het proces anders niet (zo) goed gaat. In mijn ervaring (maak al ruim 40 jaar compost in vaten en heb er 7 steeds "in productie") is af en toe eens enkele liters water toevoegen meestal wel nodig voor voldoende vochtigheid.

Vuistregel: Zorg voor flink vochtig, maar niet kletsnat. Dan composteert het het beste.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...