Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Recommended Posts

Ik ben dol op recycling. Ik gebruik de plastic yoghurt potten en inderdaad allerlei plastic verpakking.

Ook handig voor de kiem zaden.

ook die van vlees?

want mijn moeder zegt dat er allemaal bacterien in zitten en dat dat dan niet goed is voor de plantjes.

Ik ben dol op recycling. Ik gebruik de plastic yoghurt potten en inderdaad allerlei plastic verpakking.

Ook handig voor de kiem zaden.

ook die van vlees?

want mijn moeder zegt dat er allemaal bacterien in zitten en dat dat dan niet goed is voor de plantjes.[/quot

Ja hoor ik was ze eerst goed en gebruik ze niet direct.

30ij684.jpg Toch doen ze het niet zo best in dat verpakkingsmateriaal. De een voor de ander legt het loodje, maar of het daar aan ligt? Ik heb ook nog andere in pot staan, ook die gaan moeizaam. Ik heb dat vaker met sla. Daarom snap ik die succesverhalen van anderen niet, die zaaien en volgens hen is dat Klein Duimpjesras dan met een goede maand te oogsten. Die van mij heb ik 8 juni opgepot en ik merk nu, 2 weken later, nauwelijks verschil in groei en grootte. Maar misschien ben ik te ongeduldig.

Kan inderdaad door het verpotten komen en dan vooral omdat het plantje nog te klein is, ik wacht bij sla (eigenlijk alle groente) tot ze tenminste 2 echte bladeren hebben ontwikkeld waarvan 1 blad tot een redelijk niveau. Dan weet ik dat ze voldoende wortels hebben en het verpotten goed kunnen hebben zonder al te veel achterstand. Als je ze kleiner verspeend dan heb je veel meer kans op een (korte) groeistop / achterstand.

Verder zorgen dat ze niet te nat staan en eens kijken of er geen fruitvliegjes (of familie van) actief zijn, de larven kunnen aan de wortel eten.

Heb je soms zo'n droog blok gebruikt wat je moet oplossen in water,

als dat zo is is dat de reden waarom je zaailingen doodgaan slechte grond vindt ik.

Inderdaad heb ik een beetje van die cocusaarde door de potgrond gemengd.

Ik begin te geloven dat dit zomaar een oorzaak 'kan' zijn.

Doet me denken aan de observatie: de sla gezaaid in de biologische potgrond van de bio-winkel deed het niet lekker. Ik heb een boel soorten potgrond uitgeprobeerd, maar deze variant viel me niet lekker, meerdere zaaisels die niet lekker gingen, of alsnog doodgingen... gek... (diverse koolsoorten, een tijdje geleden)

Doet me denken aan de observatie: de sla gezaaid in de biologische potgrond van de bio-winkel deed het niet lekker. Ik heb een boel soorten potgrond uitgeprobeerd, maar deze variant viel me niet lekker, meerdere zaaisels die niet lekker gingen, of alsnog doodgingen... gek... (diverse koolsoorten, een tijdje geleden)

Het zal misschien ook aan het ras liggen, ik heb er pluksla in gezaaid en die groeit als een tierelier.

Het zal misschien ook aan het ras liggen, ik heb er pluksla in gezaaid en die groeit als een tierelier.

Heb jij dan dezelfde bio-potgrond? Of bedoel je dat het niet aan je huidige grond kan liggen??

Heb jij dan dezelfde bio-potgrond? Of bedoel je dat het niet aan je huidige grond kan liggen??

Mijn sla staat in de cocosaarde van Action en dat Klein Duimpje ras doet het van geen kant, terwijl mijn pluksla die in dezelfde grond staat juist opperbest groeit.

Ik lees dit met veel interesse. Ik wil namelijk geen gewone potgrond meer sindsdat ik heb uitgevonden dat er turf in zit.

Gebruik nu de cocopeat en heb er nog geen klachten over. Ik zag wel dat de cocopeat vrij zuur is dus zoiets zou ook bij dat spul van de Action kunnen spelen. Ga ik wel eens uitproberen - wist er nog niet van. Er is hier in ieder geval niet zo lang geleden een Action gekomen in het dorp.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Nou bij mij doet de sla het ronduit slecht, het gaat uiteindelijk wel groeien, maar het duurt veel te lang. Ik heb nog een paar Actionblokken liggen, maar deze zal ik goed gaan mengen met betere potgrond. Ik heb het in ieder geval geprobeerd.

• 1 month later...